Vysoko nad mořem a nad mlhou leží ta nejúžasnější část Napa Valley; tam široká železná brána střeží vjezd do Napa, domova bujícího pivního byznysu. To je srdce značky Barrels & Sons Brewery. Sons proto, že za tímto pivem stojí tři synové slavných amerických rodin a nejlepší kamarádi Carlo Mondavi, Jacob Busch a Elliott Taylor.
Mondavimu je 37 a je vnukem Roberta Mondaviho, zakladatele slavných vinic v Napa Valley; Taylor je o 10 let mladší a je synem restauratéra Ronalda Lee Taylora; Buschovi je 28 a k pivu měl ze všech nejblíže, protože je členem legendární pivovarnické rodiny a prapotomkem Adolphuse Busche, spolutvůrce skupiny Anheuser-Busch.
Věku navzdory je toto trio velmi dospělé a zažilo životy, o jakých si mnozí můžou nechat jen zdát. Pocházejí z privilegovaných a tvrdě pracujících rodin, pohostinství je provází odmala a to vše do nich napumpovalo nadšení a pulzující energii.
![pivo](https://www.forbes.cz/wp-content/uploads/2017/07/pivo.jpg)
Carlo Mondavi, Jacob Busch a Elliott Taylor
Ale pak se na ně podíváte a máte spíš dojem, že jde o chlapeckou skupinu, co chce prorazit s country hity. Triko, obnošené džíny, klobouky a kovbojské boty. To je ale jen image, protože vevnitř je vážně skryt podnikatelský duch s chutí a vůní piva.
Až když se Mondavi před lety potkal s Elliottem, zjistili, že vlastně bydlí kousek od sebe. „Začali jsme se potkávat a já byl čím dál zamilovanější do vína a chtěl se učit od profíků,“ vzpomíná Taylor. „Pak nám náš společný kamarád představil Jacoba a od té doby jsme nejlepší kámoši.“
Čtěte také: Řízná jako pivo. Příběh ženy, kterou uhranul svět za pípou
Ale jakou roli v tom celém hraje pivo? Trojka kamarádů spolu chodila po večerech ven užívat si drinky, jídlo i zábavu. „A když jsme jednou přijeli do St. Louis, pili jsme výtečného budweisera,“ říká Mondavi, který tehdy dostal nápad.
Jacoba Busche se zeptal: A nemohli bychom se zajet podívat do vašeho pivovaru? Ne, nemohli! odpověděl on, protože po prodeji InBevu už ho rodina nevlastnila. „Já bych řekl to stejné o naší vinici,“ připomíná Mondavi prodej z roku 2004. „A vím, jak těžké to je pro někoho, kdo se v rodinném podniku tolik nadřel.“
![erby](https://www.forbes.cz/wp-content/uploads/2017/07/erby.jpg)
Ten jeden jediný zvídavý dotaz však způsobil výbuch. Tak si zařídíme pivovar! rozhodli se. „Všichni jsme měli rádi stejný typ piva, říkali jsme si, jak se všichni soustředí na IPA a na přechmelená piva, ale že nikdo nedělá klasický pilsner. Pivo, které je skvělé k jídlu a občerstvující,“ vysvětluje Mondavi. „Měli jsme nutkání do toho skočit.“
Když syn Busch oznámil tátovi Buschovi svůj plán, setkal se se skepsí. Loni v létě se ale tři otcové potkali s hlavním sládkem Stevem nad první zkušební várkou. Tehdy poprvé se na tváři Petera W. Busche ukázalo nadšení pro věc a pronesl: „A už jsme zase pivaři.“ Když tohle syn uslyšel od muže, který v oboru působil 33 let, ulevilo se mu. „Když tohle řekl, byl to důkaz, že náš pokus za to stojí.“
Čtěte také: Odmítl křeslo v kancelářské zoo, raději vaří pivo pro žíznivý severozápad
Ale teprve potom to doopravdy začalo: vyřešit logo, lahvování, smlouvy, odběratele. „Ale nějakým zázrakem jsme to celé zvládli s nízkým rozpočtem,“ říká Taylor. Přivedli sládka, profesora na Kalifornské univerzitě, který s Buschovou rodinou pracoval přes 30 let a který mladým podnikatelům pomáhal s laděním receptury. „Neměli jsme žádnou lhůtu, takže jsme pracovali do té doby, dokud jsme v srdci necítili, že to je to pivo.“
![lahev](https://www.forbes.cz/wp-content/uploads/2017/07/lahev.jpg)
Jejich cílem je vařit zhruba 2400 hektolitrů ročně a jsou na cestě k jeho splnění. „Což je obrovský úspěch pro startupové pivo,“ libuje si Taylor. Dílčí úspěchy ale značku Barrels & Sons Brewery nemají uchlácholit, protože plánů mají ti tři stále dost. Ale spíš než vařit deset různých druhů, chtějí se soustředit jen na jedno. A to špičkově.
„Chceme si udržet kurz, zůstat malí a vařit pivo, které se bude moct srovnávat s těmi nejlepšími na světě,“ vyhlašuje Mondavi, ale sám ví, jak složitý úkol to bude. „Protože nejlepší vína a piva nevznikají za rok nebo za deset let. Trvá jim to celé generace. Do té doby chceme, aby se naše pivo nalévalo v těch nejlepších restauracích s těmi nejlepšími jídly a aby lidi bavilo.“