skip to main content
Byznys

Jak v krizi rychle změnit byznys plán? Využijte slepé skvrny konkurence, radí startup Artinii

3 minuty čtení

Právě dnes si běžecký svět připomíná nedožité osmadevadesátiny „české lokomotivy“ Emila Zátopka. A právě dnes měl do celého světa vyběhnout i nový životopisný film Davida Ondříčka o fenomenálním atletovi. Výjimečný měl být Zátopek i tím, že by se na premiérovém okruhu mimo Česko neomezoval na obvyklé kinosály.

Uvedení filmu mělo být i launchem inovativní filmové distribuční platformy české firmy Artinii. Její zakladatelé několik let vyvíjeli technologické řešení, které propojí filmaře s publikem kdekoli na světě skrze komunitní projekce. Zaktivovat mezinárodní běžeckou komunitu, kde Zátopkovo jméno stále rezonuje, se ještě začátkem roku zdálo jako ideální start.

„Nechali jsme na tom měsíce práce, vytipovali a nakontaktovali tisícovky běžeckých komunit napříč světem. Od nadšenců, kteří si snímek o Zátopkovi chtěli promítnout v hospodě po tréninku, až po komerční spolupráce se sportovními značkami, Zátopek se měl promítat v desítkách sportovních prodejen napříč kontinentem,“ shrnuje plány jeden se zakladatelů Artinii Ctirad Hemelík.

„Celosvětovou běžeckou premiérou jsme chtěli světu ukázat potenciál našeho produktu, který dokáže obsloužit desetitisíce lokací během pár dnů, a navíc přesně zacílí na zájmově vyprofilované komunity. To producentům nabízí velmi efektivní marketingový nástroj pro propagaci snímku i nezanedbatelné navýšení zisků,“ říká Hemelík s tím, že očekávané výnosy z alternativní distribuce Zátopka se měly šplhat do stovek tisíc korun.

Reklama

Při knihovně, která by uživatelům nabídla desítky tisíc filmových titulů, se mohly celkové zisky platformy Artinii Market Place počítat v osmimístných částkách.

Jarní pandemie koronaviru ale rozběhnutý tým Artinii zarazila před startem. „Strach ze společenského kontaktu či zákazy akcí s větším počtem účastníků jsou pro projekt, byznysově postavený na komunitních akcích, celkem náročné překážky,“ konstatuje Hemelík. Oběma zakladatelům začalo být jasné, že pokud Artinii nemá padnout před cílovou rovinkou, je potřeba uprostřed závodu rychle zareagovat, změnit strategii a nejspíš i vytyčenou dráhu.

Po letitém vývoji si byli jisti tím, že mají technologii, která je kvalitním distribučním nástrojem sama o sobě. „Řada menších producentů či studií, ale i tradičních distributorů filmy distribuuje ve formátech, které technologicky neodpovídají 21. století – zkrátka je rozesílají starou dobrou poštou na DVD či BluRay nosičích. Jiní využívají elektronická úložiště a formáty MP4, které se zase snadno kopírují,“ vysvětluje Hemelík.

„Naše technologie nabízí levnější a bezpečnější distribuční cestu a může filmařům ušetřit mnoho nákladů,“ konstatuje Hemelík. V Artinii tak během léta otevřeli samostatnou divizi Artinii Content Delivery a začali domlouvat spolupráci s partnery, které by před pandemií označili jako potenciální konkurenty.

Primárním trhem by pro tuto chvíli měly být Spojené státy. „Je nutné být vidět v nejdůležitějším teritoriu, kde se vytváří inovace pro celý filmový svět, a to je pořád Amerika. Po letošní úspěšné prezentaci na filmovém trhu v Cannes jsme navázali spolupráci se zavedeným americkým distributorem.  Během pár týdnů budeme v USA otevírat pobočku a vytvářet business development team se zaměřením na střední a menší producenty a filmové festivaly,“ popisuje chystané kroky v naplňování nové strategie Hemelík.

Nezbytné pro fungování na americkém trhu bylo obstarat certifikaci nové distribuční technologie od oficiálních laboratoří velkých filmových studií. „Získali jsme ji během dvou měsíců, ačkoliv před covidem by schválení trvalo i rok,“ dodává.

Už pre-pandemický byznys model technologického start-upu Artinii se snažil vytěžit potenciál ze slepé skvrny zavedených hráčů ve filmové distribuci a obsloužit skupinu klientů, která byla pro velké distributory příliš marginální a komplikovaná. Hlavní byznys distributorů typu Warner Bros, Universal či Sony Pictures skrze tradiční kinosály zkrátka donedávna slušně běžel i přes ztráty, které jim z tržeb v posledním desetiletí ukusovali konkurenti v podobě streamovacích platforem.

Příliš dobře, než aby se jim zdánlivými niche segmenty chtělo zabývat. Covid ale zavřel kinosály, tržby se dramaticky propadly, výhledy na podzim jsou zejména na klíčovém americkém trhu mizerné a to nutí všechny, kdo jsou zapojeni do distribučních řetězců, hledat nové příležitosti. A taky šetřit.

„V současné situaci je pro všechny firmy ještě víc než jindy důležitá reakční doba jejich týmů a schopnost na rychle se měnící situaci zareagovat. Nabídnout zajímavé inovace tam, kde velcí hráči neumí změnit kurz dostatečně pružně, nebo se bojí opustit osvědčené cesty a procesy v domnění, že by tím ohrozili svůj core byznys,“ myslí si Hemelík.“

Reklama
Virus nám paradoxně pomohl identifikovat další zajímavý produkt, který jsme schopni nabízet.

„Vyhodnotili jsme, že další takovou slepou skvrnou ve filmové distribuci je zastaralá distribuční technologie, a tak nabízíme řešení tohoto problému spojené s úsporou v nákladech přes 40 procent. A na to dnes všichni slyší.“

Přestože v Artinii se budou v nadcházejících měsících soustředit zejména na rozvoj divize Content delivery, Hemelík stále věří i svému původnímu nápadu – vytvořit nepřeberné tržiště pro filmy, kde si budou moct specifické komunity vybírat filmy podle svých zájmů.

„Pro producenty je to cesta, jak vrátit do hry i starší snímky. Třeba parta běžců, co by si spolu užila pěkný filmový večer se Zátopkem, by příště sáhla po dalších filmech ze stejné tematické sekce,“ říká Hemelík.

Aktuální vydání magazínu

Funkčnost konceptu v Česku potvrdila letní spolupráce s Kofolou. Artinii s nápojářským producentem o prázdninách rozjelo projekce českých retro filmů v restauracích po Česku i Slovensku. Výsledek? Kofokino navštívilo 15 tisíc diváků, což není vůbec špatné.

„Takže původní divizi Artinii Film Marketplace rozhodně nezavíráme, jen start nebude tak dynamický, jak jsme plánovali,“ konstatuje Hemelík.

„Virus nám paradoxně pomohl identifikovat další zajímavý produkt, který jsme schopni nabízet, ale v klidnějších časech bychom jej možná zcela přehlédli nebo rozjeli příliš pozdě. Pokud jsme se v případě Artinii Film Marketplace bavili o celosvětových tržbách v řádech stovek milionů, nyní k nim můžeme přidat obdobný objem v rámci Artinii Content Delivery. Jeho prodej může být nakonec i daleko jednodušší díky čistě technologickému základu, který není závislý na složité struktuře licenčních práv,“ hodnotí pozitivně novou příležitost, kterou krize přinesla.

Reklama
Reklama