Tohle jsou nejkrásnější interiéry Česka a Slovenska za rok 2020. Tím úplně nejlepším je pak podle poroty soutěže Interiér roku mezonetový byt v pražském Obecním dvoře.

Zadání pro architekta Rudolfa Netíka ze studia RN Architektonický atelier znělo jednoduše – ve dvoupatrovém bytě moderní budovy, ale přitom v historické části Prahy, vytvořit interiér pro manžele, sběratele umění, kde bude dostatek místa pro knihy a klavírní křídlo.

Architekt byt velký 345 metrů čtverečních s prostornou venkovní terasou v domě na Starém Městě přebíral ve stavu, jemuž se říká shell&core, tedy jako nedokončený halový prostor. Jak s ním naloží, už bylo něm.

Zatímco přízemí navrhl jako jeden co nejméně členěný prostor, patro rozdělil na samostatné dámské a pánské křídlo, které navíc získalo tělocvičnu a vanu. Jako hlavní výtvarný prvek celého bytu pak zvolil osvětlení.

Jde hlavně o galerijní systém pro optimální nasvětlení umění a objektové světelné solitéry, které jsou navržené na míru jednotlivých prostor. Součástí návrhu jsou „lineární lustry“, které zrcadlí situaci pod sebou. Platí to například pro klavír, obytný prostor, siluetu privátního schodiště nebo kuchyňský pult. Nad jídelním stolem funkci světla plní skleněné lustry ve tvaru ovoce.

Výsledek zabodoval i u osmnáctičlenné mezinárodní poroty, která vybírala z 211 interiérů českých a slovenských architektů a interiérových designérů. Vítěze jednotlivých kategorií odměnila cenami v podobě skleněných pochodní designéra Borise Klimka vyrobených ve sklárně Bomma Martina Wichterleho.

Novým prvkem šestého ročníku soutěže bylo množství přihlášených rekonstrukcí panelových domů. Nebylo ale překvapivé, protože v Česku v nich žijí přibližně tři miliony obyvatel a v tehdejším Československu začaly vznikat v 50. letech minulého století.

„Za první panelový dům v Česku je považován objekt v pražských Ďáblicích. Nebyl však úplně typický, proto někteří historici architektury považují za první panelák až ten z roku 1954 postavený ve Zlíně,“ říká zakladatel a ředitel soutěže Interiér roku Petr Tschakert.

A právě proměna pražského panelového bytu, za níž stojí Klára Kučera Makovcová, uspěl v kategorii rekonstrukce. Architektka při rekonstrukci kladla důraz na variabilitu prostoru, takže velký obytný prostor ve výsledku působí jako loft, kde velký prostor dostaly i původní betonové prvky bytu.

„Rozhodli jsme se odhalit původní betonové nosné prvky, sloupy a průvlaky, které jsme obrousili na hrubý beton. A na základě toho jsme celý interiér ladili do zemitých odstínů šedé, které jsme zútulnili dřevěnými obklady a kuchyní,“ vysvětlila Makovcová.

„Letošní ročník jde vlastně o obrovský triumf českých i slovenských interiérů nad objektivními překážkami. Rok 2020 byl rámován protiepidemickými opatřeními, zákazy a omezeními. Díky okolnostem si najednou všichni bez ohledu na rozpočet a druh projektu uvědomili, jak podstatná je kvalita interiéru,“ uvedl Petr Tschakert.

„V různých fázích historie České i Slovenské republiky se už bohužel stalo, že jsme nesměli překročit hranice směrem ven, ale vloni poprvé jsme až na výjimky nemohli odejít z domu. Najednou začalo snad každému intenzivně záležet na tom, jestli ho interiér objímá nebo škrtí,“ dodal.