„Chtěly jsme do Česka přivést pomalou kosmetiku,“ přiznává Monika Šimonová. Vystudovaná biomedicínská inženýrka původně pracovala v nemocnici, ale zaměstnání zde ji naplňovalo i vysilovalo zároveň.

Nespokojenost s přehnaně rychlým životním stylem a zdravotními problémy, které z něj pramenily, Šimonovou přivedly k zájmu o holistickou medicínu. Tedy takovou, která bere tělo a psychiku jako celek. „Hledala jsem rovnováhu a zkoumala jsem účinky aktivních přírodních látek,“ vzpomíná na motivaci, která ji přivedla k podnikání.

Spojila se s Anetou Fránkovou, která je absolventkou Vysoké školy chemicko-technologické a chtěla tvořit moderní přírodní kosmetiku. „To je pro mě taková, která má aktivní látky, funkční textury a komplexní přístup. Tedy nejen slibovat, ale také dodávat. Po dvou až třech měsících by její účinky měly být znát,“ prozrazuje Fránková.

Tak vzniklo Poetiko, neboli Pomalá Etická Kosmetika. „Pomalé tempo je prostoupeno naším podnikáním. Stojíme si za tím, že máme pracovat co nejlépe, nikoliv co nejrychleji,“ tvrdí zakladatelky. Značka tak oficiálně šla na trh loni v březnu, ale vývoj trval přes tři roky.

Tým Poetiko: Monika Šimonová, Aneta Fránková, parfumérka Kateřina Nováková a brand manažerka Kristýna Volfová

Ve svém týmu mají parfumérku Kateřinu Novákovou, která svůj obor studovala v Anglii u Johna Stephena, tvůrce parfémů britstké královské rodiny. „Parfumérku v Poetiku máme, protože každá ingredience, včetně vůně, má i v recepturách naší kosmetiky svůj smysl a dobře zvolené místo,“ proklamují Fránková se Šimonovou.

„Vůně je požitek, který ovlivňuje naši fyzickou a duševní rovnováhu, nemusíme rovnou sahat po parfému nebo aromalampě, podpořit je zvládnou i složky dobře zvolené kosmetiky.  Kateřina do našich produktů dodává výhradně přírodní esence,“ nechávají podnikatelky nahlédnout pod pokličku .

A ačkoliv rozhovory o přírodní kosmetice a pomalém tempu výroby, která je lokalizovaná na Vysočině v malých šaržích působí idylicky, Poetiko představuje také byznys se vším všudy.

Začalo to dvacetimilionovou investicí. „Bylo jí potřeba zejména kvůli vývoji jednotlivých výrobků, proto abychom přinesly opravdu nové a neotřelé textury a účinky bez kompromisů a ústupků. Celkem má naše portfolio již 23 produktů a vývoj jednoho produktu při ideálních podmínkách trvá i rok. Značné investice byly potřeba také k získání certifikátu CPK a CPK BIO, “ odhalují podnikatelky.

Obrat činí nižší jednotky miliónů ročně, distribuce probíhá nejen přes vlastní eshop, ale také v parfumeriích Fann a řetězci Biooo.cz.

„U každého produktu ale osobně kontrolujeme kvalitu, musíme si být jisté, že se nám produkty nebudou hromadit na skladě. Přírodní kosmetika má svá specifika skladování a expirací, proto je potřeba každou šarži kontrolovat a zajistit brzké doručení produktů zákazníkům.“

Lokální trh s přírodní kosmetikou je plný konkurence, ale tu sledují zakladatelky s pozitivními emocemi. „Každý si v široké nabídce může vybrat to, co mu vyhovuje. I za současných nepříznivých podmínek vzniklo a vzniká spousta krásných a kvalitních značek. Vznikají samozřejmě i ty méně dobré a je nutné si pečlivě vybírat. To nás ale na druhou stranu motivuje dělat naše produkty opravdu pečlivě a pomalu,“ uzavírají.