Vojtěch Forejtek je zakladatelem společnosti StoryMatters.online, která firmám pomáhá s generováním obchodních schůzek a náborem zaměstnanců. Mimo jiné se zaměřuje na získávání příležitostí přes profesní sociální síť LinkedIn – a čtenářům Forbesu radí, jak správně tenhle nástroj využívat.
Na LinkedIn můžete požádat o spojení kohokoli. Ale kromě pozitivní odezvy se musíte připravit také na odmítnutí. Děje se tak zhruba v polovině případů, kdy jde většinou o neaktivní profil nebo osobu pečlivě si chránící své soukromí.
Abyste sbírali nové kontakty, které vám přinesou zisk nebo rozšíří vaše sociální portfolio, musíte sami něco nabídnout. To „něco“ jsou přínosné příspěvky s relevantním profesním obsahem, které musí být pravidelné.
Proto rozhodně ihned po přijetí spojení nenabízejte obchodní schůzku nebo termín pohovoru pro nové zaměstnaní. Musíte svůj nový protějšek přesvědčit, že má zájem dozvědět se o vás víc. Motivovat vás může heslo: „Nechceme, aby nám někdo něco prodával, ale rádi nakupujeme.“
Co to znamená v rámci LinkedIn? Neposílejte prezentace do soukromé zprávy, publikujte relevantní obsah a budujte důvěru. Pojem „relevantní“ je zcela zásadní, protože na profesní sociální síti neřešíme své politické preference, ani jiné soukromé zájmy.
Velmi podstatné jsou také technické parametry příspěvku. Pokud dodržíme určitá pravidla, tak se náš příspěvek naší kontaktní síti bude zobrazovat na předních pozicích. Také mysleme na to, že náš čtenář – potenciální klient, zájemce o práci, obchodní partner – není na této sociální síti každý den.
Dobrou polovinu našich příspěvků může přehlédnout nebo části z nich nevěnovat pozornost. Nebojme se tedy nejdůležitější informace několikrát zopakovat v různé podobě hned v několika příspěvcích.
Kolik příspěvků se cílové skupině opravdu zobrazilo? Kdy a jak na ně dotyční reagovali? Zůstali s námi ve spojení, nebo je obsah nezaujal a ukončili odběr? Dozvíte se to využitím základních dat a pomůže také účet LinkedIn Premium a funkce Sales Navigator.
Jak publikovat relevantní obsah na LinkedIn?
- Pište přínosné informace, které mají pro konkrétní osobnosti profesní hodnotu. Například: Víte, kolik stojí náš software a jakou roční úsporu od něho očekávat?
- Publikujte své příspěvky technicky správně. Čím více času příspěvku věnuje průměrný čtenář, tím víc ho bude LinkedIn podporovat, aniž byste za něj museli platit. Pamatujte, že reklamu si může zaplatit pouze firemní stránka. Ta však na druhou stranu nemůže posílat soukromé zprávy.
- Analyzujte data.
- Na základě úspěšného budování vlastní značky na LinkedInu můžete pak po čase napsat soukromou zprávu člověku, se kterým si přejete osobně se setkat.