Vojtěch Forejtek je zakladatelem společnosti StoryMatters.online, která firmám pomáhá s generováním obchodních schůzek a náborem zaměstnanců. Mimo jiné se zaměřuje i na získávání příležitostí přes profesní sociální síť LinkedIn. Jak správně využívat tenhle nástroj, teď poradí i čtenářům Forbesu.

Nejčastější prohlášení o profesní sociální síti LinkedIn, která možná uslyšíte, jsou: „mám ho, ale nechodím tam“ a „zkoušel jsem ho a nefunguje to“.

Když někdo říká, že tam nechodí, nebudu vůbec popírat pravdivost jeho prohlášení. Na statistice zobrazení našich příspěvků a příspěvků téměř devadesáti klientů StoryMatters.online však vidíme úplně něco jiného. Podle našich dat od ledna 2020 se na obsah na LinkedIn aspoň jednou týdně podívá nadpoloviční většina decision makerů v Česku i na Slovensku.

Tým StoryMatters.online| foto archiv

Tedy když někdo říká, že LinkedIn zkusil a nic mu nepřinesl, pak ve většině případů udělal zásadní chybu: špatně zvolil cílovou komunitu. Komunita jsou lidé, které na LinkedIn požádáte o spojení nebo kterým spojení potvrdíte. Ve facebookové terminologii to jsou vaši přátelé.

Tyto kontakty podstatně častěji vidí vaše příspěvky a hlavně si můžete téměř neomezeně psát soukromé zprávy. A co se stane, pokud si do své komunity naklikáte pouze exkolegy a spolužáky, zahraniční (často indické) IT specialisty a několik pohledných lidí, kteří vás nedávno požádali o spojení? 

Nelze samozřejmě vyloučit, že i z této komunity získáte nějaký přínos. Zeptejte se však sami sebe, kdo z nich splňuje definici potenciálního klienta, zaměstnavatele či zaměstnance?

Pokud na Facebooku platí, že si přidáváme především ty, které známe z reálného života, tak na LinkedIn by tomu mělo být naopak. Kontaktujte zde důležité osobnosti, na které dosud nevlastníte telefonní číslo, můžete tím získat profesionální respekt a důvěru člověka, se kterým si přejete spolupracovat, ale zatím jste neměli šanci se poznat.

Správně vybudovaná komunita na LinkedIn vám dává možnost získat desítky relevantních schůzek ročně se zajímavějšími protějšky, než ke kterým byste se dostali přes offline vazby. Schůzky díky předem publikovaným příspěvkům a správné pozvánce v soukromé zprávě budou navíc připravené a smysluplné.

Vojtěch Forejtek| foto archiv

Prvním krokem k tomuto cíli je optimalizovat si svůj profil a požádat desítky až stovky protějšků o spojení. Na LinkedIn je pozvánka společenskou normou, na rozdíl od Facebooku či Instagramu, a také důvod, proč tam důležití lidé tráví dost času – hledají nové kontakty.

A na závěr praktická rada. Spolu s žádostí o spojení odesílejte krátký soukromý vzkaz. Jako příklad uvádím text, který mi v loňském roce přinesl přesně padesát vyhraných obchodních zakázek: „Hezký den, dovolte mi navrhnout naše spojení na LinkedIn, protože působíme ve vzájemně propojených oborech. Bude pro Vás spojení v pořádku?“. Pamatujte, že štěstí přeje připraveným, a také odvážným.