Možná tomu nevěříte, ale globálně uspět na internetu dnes může prakticky každý. Nejenže se díky celosvětovému dosahu sítě nemusíte omezovat a naopak můžete od počátku uvažovat v obrovském měřítku, ale také máte šanci oslovit stovky potenciálních zákazníků najednou.

Co odlišuje vítěze od loserů, přitom není jen produkt, ale i příběh, s nímž ho pošlete do světa. Šéf moderní internetové společnosti tak musí být obratný vypravěč, stejně jako vášnivý lídr. Někdo, kdo dokáže zapojit uživatele sociálních sítí po celém světě, píše server BBC, který se na recept k úspěchu zeptal šéfů Instagramu, Wikipedie, Kickstarteru, BlaBlaCar a Tinderu.


  Tip 1: Wikipedie

https://www.youtube.com/watch?v=VShWvtO2Vkk

Od internetových podnikatelů často uslyšíte radu, která jde zdánlivě proti intuici: „selhávejte rychle“, „selhávejte často“, „selhávejte lépe“. Tomu skálopevně věří i Jimmy Wales, spoluzakladatel online encyklopedie Wikipedie.

„První verzi Wikipedie jsme nazvali Nupedia,“ vzpomíná. „Byla velmi hierarchická a strukturovaná. Celé dva roky jsem přitom tloukl hlavou o zeď – věděl jsem, že ten systém je příliš komplikovaný, ale nechtěl jsem selhat.“

Stejně jako v minulosti – předtím, než Wales vylétl jako kometa s Wikipedií – byl totiž zapojen do několika neúspěšných internetových projektů. Teď by vám naopak poradil, abyste všechny peníze neinvestovali jen do jedné věci a dali si šanci i na restart.


Tip 2: BlaBlaCar

https://www.youtube.com/watch?v=n55x8CCEPDs

Zatímco Jimmy Wales by si dnes zpětnou vazbu vzal k srdci mnohem dřív, šéf BlaBlaCar povzbuzuje začínající podnikatele, aby kritice naopak vzdorovali. „Najdete spoustu investorů, kteří vám říkají: Musíte myslet na trh,“ říká Nicolas Brusson z BlaBlaCar, největší evropské online služby na spolujízdu v Evropě, která už míří i do Česka.

„Ale když uděláte něco skutečně nového, pro co trh ještě neexistuje, vytvoříte si svůj vlastní market,“ říká o svém projektu digitálního „stopování“, který měl v počátcích řadu kritiků.


Tip 3: Kickstarter

https://www.youtube.com/watch?v=RvEwpkx7Cq4

„Kreativita a integrita jsou všechno,“ radí Yancey Strickler, generální ředitel a spoluzakladatel crowdfundingové stránky Kickstarter, online platformy, která umožňuje komukoliv získat finanční podporu pro jeho novátorské podnikatelské nápady.

„Pokračujte v řešení, na které jste hrdí a které považujete za morálně správné.“ Mimochodem, tenhle druh idealismu – někdo by řekl až zbožnosti – se stal hlavně v USA charakteristickým znakem řady internetových firem. Motto „Don’t be evil“ přijala v začátcích za svou mantru třeba společnost Google, zatímco podle Marka Zuckerberga je hlavním posláním Facebooku „propojit svět“.

Ne každý by s tím ale souhlasil. Třeba Harper Reed, podnikatel v Silicon Valley, který svůj startup Modes na online platby prodal PayPalu, prý na podobné apely nemá čas. „Vážně nevím, co to jsou morální prokliky,“ říká. Nicméně Stricklerovu výzvu k integritě by podepsal i on. „Je to otázka vášně. Vystoupíte a řeknete, můžu to udělat líp – k tomu je potřeba vášeň, se kterou se v běžném podnikání nepotkáte.“


 Tip 4: Instagram

Banda bledých studentů v mikinách zírajících do svých notebooků a kolem hromada prázdných krabic od pizzy. Tenhle obrázek o startupové scéně v Silicon Valley si kvůli filmům jako Sociální síť udělal kdekdo. Posedlost prací na úkor zdraví ale není to, co vede k úspěchu – alespoň podle spoluzakladatele Instagramu Mikea Kriegera.

„V prvních dnech jsme málem vyhořeli. Dnes už vím, že tu platí zákon klesajících výnosů – dvě hodiny práce nad únosných 12 až 14 hodin nepřinesou další hodnotu, ale klesající výnos.“ Krieger tak radí udělat si čas i pro sebe, na cvičení a koníčky. „Zní to sice banálně, ale ve výsledku to může mít velký dopad na to, jak si vedete.“

Kromě toho doporučuje si pečlivě vybírat spoluzakladatele projektu. „Když máte někoho, na koho se můžete obrátit, na koho se jen podíváte a řeknete, v pohodě, máme to, opravdu to pomáhá.“


Tip 5: Tinder

https://www.youtube.com/watch?v=xpWYeK3nyj0

Protože tvůrci aplikace na seznamování se v začátcích projektu potýkali s osobními spory, zakladatel Tinderu Sean Rad se místo rad o vztazích podělil o svou pracovní strategii. „Práce vás někdy může doslova zahltit,“ říká, že si vytvořil způsob, jak to zvládnout. „Je velmi důležité určit si tři nejdůležitější věci, kterých potřebujete dosáhnout, abyste dosáhli 80 procent výsledků.“