Jak moc eko je vaše elektro auto? To záleží na tom, kdy a kde nabíjíte. Nedávná studie poradenské společnosti Radiant Energy Group ukazuje, že reálná úspora emisí oxidu uhličitého u aut na baterii se v různých evropských zemích výrazně liší.

Analytici vycházejí z energetického mixu každého státu a podílu „nečistých“ zdrojů energie. Porovnávali přitom elektromobily odpovídající efektivitě Tesly Model 3 s emisemi, vypouštěnými běžným benzinovým motorem v rámci totožné ujeté vzdálenosti.

Zdroj Reuters

V Kosovu či Polsku, kde se drtivá většina elektřiny vyrábí spalováním uhlí, vychází jízda elektromobilem dokonce škodlivěji než cestování benziňákem. Naopak ve Švýcarsku, kde vládnou jaderné a vodní elektrárny, ušetří řidiči elektromobilů sto procent emisí.

I v zemích s velkým podílem obnovitelných zdrojů se navíc může úspora během dne znatelně lišit. Třeba v Německu, které je v Evropě tahounem elektromobility, řidiči volbou dobíjení místo tankování v průměru ušetří 55 procent skleníkových plynů.

Odpoledne, kdy se víc využívá solární a větrná energie, je úspora o celých osmnáct procent vyšší než při nabíjení v noci, kdy je pravděpodobnější, že do sítí teče proud vyrobený z plynu nebo uhlí.

Vydání Forbesu Zázrak

Autoři studie upozorňují, že schopnost autoprůmyslu snížit emise proto výrazně závisí na objevení lepších způsobů, jak dekarbonizovat energetické soustavy a přechovávat elektřinu z obnovitelných zdrojů.

Zájem o elektromobily narůstá díky pobídkám vlád i plánované regulaci čistě spalovacích motorů, které už v Evropské unii po roce 2035 nekoupíte. Každé páté vozidlo prodané minulý kvartál v Evropě tak bylo elektrizované.

Podle studie PwC Strategy & Electric Vehicles Sales zpomalil trh s čistě elektrickými auty v Evropě ve třetím čtvrtletí na třicet dva procent – z více než dvojnásobného růstu v předchozích čtvrtletích. Na vině je aktuální nedostatek komponentů.