Přestože aktuální situace pod tíhou vysoké inflace a nedostatku pracovních sil dává zaměstnancům do rukou dobré důvody pro zvyšování mezd, vyjednávání o tom může být mírně řečeno obtížné. Pokud však byla v poslední době někdy vhodná doba požádat o zvýšení mzdy, pak je to rozhodně nyní.
„Lidé si neuvědomují, jakou moc a výhodu v současné době mají,“ říká Ben Cook, generální ředitel startupu Riva, který se zabývá vyjednáváním mezd a platů a který založili odborníci z Harvard Business School.
I přesto však může být obtížné požádat šéfa o zvýšení finančního ohodnocení. Mnohým je trapné chlubit se vlastními úspěchy, natož vést upřímný rozhovor o penězích. Přesto existují způsoby, jak do takového rozhovoru vstoupit s důvěrou a vyjít z něj s vyšší mzdou nebo alespoň s nějakou jinou výhodou, kterou jste chtěli.
Zde jsou kroky, které byste měli mít na paměti před vyjednáváním o mzdách, a také rady, co dělat, pokud dostanete negativní odpověď:
1. Počkejte na vhodnou chvíli
Při žádosti o vyšší ohodnocení je velmi důležité načasování. Nechoďte za nadřízenými, pokud jsou zaneprázdněni nebo se jim zrovna něco nepovedlo. Naopak si vyberte okamžik krátce poté, co se něco podařilo vám. „Načasování může mít velký vliv na výsledek,“ říká Kathleen Downsová ze společnosti Robert Half.
Nečekejte však příliš dlouho, až budou stanoveny mzdové rozpočty a rozhodnuto o vlně povýšení. Diskuse o zvýšení mzdy je proces, který vyžaduje čas.
„Neskládá se jen z jednoho dne, z jednoho půlhodinového rozhovoru. Obvykle se musí plánovat na příští fiskální rok. Začněte půl roku předem, bude to chvíli trvat,“ říká Katie Donovanová, konzultantka pro vyjednávání o mzdách.
2. Udělejte si průzkum
Na začátku si zahrajte na uchazeče o zaměstnání. Zjistěte si, kolik vaše společnost a jiné společnosti platí novým zaměstnancům na podobných pozicích.
Například v Americe jsou společnosti povinny zveřejňovat výše nabízených platů. V České republice zatím toto opatření není, ale do roku 2023 by se měla podobná povinnost projednávat v celé Evropské unii. Alespoň rámcově se ale potřebné informace dají získat i u nás, což vám může pomoci stanovit vaše požadavky a srovnat se s konkurencí v oboru.
Podle vedoucích pracovníků je navíc nyní častější jev zvaný komprese mezd, kdy jsou noví zaměstnanci s menšími zkušenostmi placeni podobně jako ti zkušenější a kvalifikovanější. V nedávném průzkumu společnosti Robert Half to uvedlo 56 procent vedoucích pracovníků.
To si však nemusíte nechat líbit a je to dobrý argument pro zvýšení vaší mzdy. Pokud ve vaší společnosti najdete nabídku podobné práce se stejnou či vyšší mzdou, může vám to pomoci. „V klidu a profesionálně jděte za svým nadřízeným a řekněte: Vysvětlete mi to prosím, nerozumím tomu. Tato osoba přijde a bude dělat stejnou práci jako já. Proč nemám stejnou nebo vyšší mzdu?“ navrhuje Donovan.
3. Zeptejte se, kolik byste měli vydělávat
Než začnete vyjednávat o vyšším ohodnocení, podívejte se na stránky, jako jsou Profesia, Jobs.cz nebo LinkedIn. Zjistěte si informace o mzdách, najděte si databáze ve svém oboru. Zeptejte se lidí, kteří v něm pracují.
Pokud máte přítele, který pracuje v jiné společnosti než vy, neptejte se ho přímo, kolik vydělává. Naopak mu řekněte, kolik vyděláváte vy, a požádejte ho o srovnání s jeho společností.
4. Ženy to mají často složitější
„Je to nepříjemné, ale je to tak. Společnost bohužel často vnímá ženy jako ty, které se více zaměřují na dobro druhých, takže pokud požadují něco pro sebe, vzniká nezřídka nečekaný konflikt,“ říká Kathryn Valentine, zakladatelka společnosti Worthmore Strategies, která se zabývá vyjednáváním a poradenstvím pro ženy ve vedoucích pozicích.
Proto je podle ní pro ženy důležité, aby konverzace probíhala na základě odkazů na vzájemnou spolupráci a komplexně, říká Valentine a uvádí příklad, jak může vypadat návrh vedoucímu pracovníkovi nebo společnosti.
„V loňském roce se nám díky mně podařilo dosáhnout obratu 500 tisíc eur. Myslím, že jsme na dobré cestě dosáhnout letos ještě o dvacet procent vyššího zisku. Abych tohoto cíle dosáhla, chtěla bych svou mzdu přizpůsobit tržní hodnotě, která je X. Co si o tom myslíte?“
Jedná se o jednoduchý vzorec, který klade důraz na minulé výsledky v kombinaci s budoucím potenciálem a následným přímým požadavkem.
Pak však přestaňte mluvit. „Ženy často mluví dál, aby se ostatní necítili nepříjemně. Tím však poškozují svou vyjednávací pozici,“ říká Valentine.
Podle Donovana by ženy měly požadovat minimálně 75 procent tržní hodnoty práce. Výzkum totiž ukázal, že ženy častěji pobírají platy v úzkém rozmezí kolem mediánu a je méně pravděpodobné, že budou odměňovány v horní části toho, co se v daném odvětví na trhu nabízí.
5. Použijte konkrétní částku
Mnohé rady naznačují, že bychom měli při žádosti o zvýšení mzdy počkat na nabídku druhé strany. Pokud však máte představu o platovém rozpětí, vyplatí se podle průzkumů nejprve podat nabídku. Tím se vaše částka v konverzaci ukotví.
Donovan také navrhuje, abyste v tomto případě začali s konkrétním číslem, nikoli s rozsahem. Podle jejích zkušeností – „když uvedete rozsah, druhá strana slyší nejnižší částku rozsahu.“
S tím souhlasí také Jennifer Trzepaczová, ředitelka společnosti SymphonyAI. Bez konkrétního čísla je podle ní pro manažery nebo personalisty těžké zjistit, jak moc si vás mají cenit. A to většinou nekončí dobře. „Když zaměstnanci řeknou, že chtějí přidat, ale neřeknou konkrétně o kolik, nejsou často spokojeni. I když dostanou přidáno, čekali třeba jinou částku,“ říká.
6. Poznejte kulturu společnosti
Buďte opatrní, pokud při vyjednávání o mzdě využíváte nabídky jiných společností. „Různé společnosti mají v tomto ohledu různé kultury,“ říká Babcock. „V některých firmách, pokud přijdete s nabídkou zvenčí, vás pošlou do háje. V jiných firmách bude taková nabídka vašemu nadřízenému užitečná při vyjednávání o platu. Musíte však znát kulturu a atmosféru své společnosti,“ dodává.
Pokud si nejste jisti, zeptejte se kolegů, kterým můžete
důvěřovat, jaké mají zkušenosti s předkládáním takových nabídek.
Odborníci na vyjednávání doporučují použít obdrženou platovou nabídku zejména jako informaci o vaší tržní hodnotě nebo ji prezentovat jako překvapení, které se dostalo zaměstnanci, jenž je však svému aktuálnímu zaměstnavateli loajální. „Můžete říct: Nehledal jsem nabídky, ale dostal jsem se k této a byl jsem opravdu překvapen, že nabízejí o dvacet procent více. Pomůžeš mi dorovnat rozdíl?“ říká Valentine.
7. Změňte „ne“ na zdvořilou otázku.
Pokud stále nedostáváte požadované zvýšení platu, odborníci
doporučují zeptat se, co je třeba udělat, abyste ho získali. A nenechte
rozhovor skončit bez konkrétních závěrů. „Zeptejte se, co je třeba změnit,
abyste dosáhli toho, o co žádáte,“ říká Donovan.
Pokud jsou to změny, které můžete provést, proveďte je a pak se k nim vraťte. Ale pokud budou cílovou pásku stále posouvat, víte, že nikdy neuspějete. V ten moment je nejlepším řešením najít si jinou práci.
Nebo se zamyslete nad tím, co byste ještě mohli chtít. Pokud vám šéf tvrdí, že vám nemůže zvýšit základní mzdu, zvažte vyjednávání o dalších dnech volna nebo o zbavení se povinností, které vám v budoucnu zvýšení mzdy stejně nepřinesou. „Doporučujeme našim klientům, aby byli při vyjednávání podmínek co nejpružnější,“ poznamenává Cook.
8. Ptejte se
Donovan říká, že jednou z nejlepších strategií je zeptat se. „Vy jako zaměstnanec nemusíte znát odpovědi,“ říká Donovan. „Čím více otázek máte na každé „ne“, které vám přijde z druhé strany, tím větší je pravděpodobnost, že dostanete to, o co žádáte. Vítězem každého vyjednávání je ten, kdo dokáže udržet konverzaci. Když umlčíte druhou stranu, máte vyhráno.“