skip to main content
Future

Jak zlevnit námořní přepravu? Zbavte se posádky. Autonomní remorkér se připravuje k vyplutí

Odysseovi kdysi trvalo více než deset let najít cestu domů z trojských válek. V dnešní době už to naštěstí tak dlouho z Turecka do Řecka netrvá, a navíc bude brzy na moře spuštěn samonaváděcí remorkér, který bude schopen najít si nejkratší cestu sám. Šestnáct set kilometrů dlouhá trasa by mu tak měla trvat pouhých několik týdnů.

Projekt nazvaný na počest Homérovy epické básně „Machine Odyssey“ má na moře vypustit remorkér holandského loďařského koncernu Damen Shipyards. Ten poprvé vypluje z německého Hamburku a popluje kolem Dánska.

Zajímavým faktem je i to, že tvůrci loď pokřtili Nellie Bly po americké novinářce, podnikatelce, výzkumnici a charitativní pracovnici, která se do širšího povědomí veřejnosti dostala díky své odvážné rekordní sólo cestě kolem světa za 72 dní.

Reklama

U kormidla remorkéru ovšem nebude žádný starověký námořník, loď bude navigovat ultramoderní autonomní systém SM300 vyvinutý bostonskou námořní technologickou firmou Sea Machines.

„K obsluze dnešních plavidel je stále potřeba velké množství lidí, je to neustálé zírání z oken, manuální řízení a hodně manuální práce,“ říká výkonný ředitel Sea Machines Michael Johnson. „Nyní užívaní autopiloti jsou tvořeni pouhým jedním senzorem, který nedává příliš mnoho zpětné vazby. My se snažíme přesunout od manuálního řízení ke kompletní autonomii.“

Potřebujeme snížit náklady. Nemůžeme operovat se stejně velkou posádkou, jakou měly plachetnice v roce 1850.

Na lodi přesto bude malá posádka, která připraví remorkér 1. října k vyplutí, a cesta Nellie Bly bude monitorována a řízena z bostonského sídla společnosti Sea Machine. Johnson ale zdůrazňuje, že to rozhodně nebude to samé, jako by byla loď ovládaná dálkovým ovladačem.

„Cílem je, aby 99 procent úsilí převzal autonomní systém a ušetřil tak lidskou sílu. Systém má kontrolovat plavidlo během celé jeho cesty a navádět ho bezpečně od přístavu k přístavu,“ vysvětluje Johnson.

Reklama

„Součástí toho systému je aktivní předvídání a vyhýbání se kolizím díky mnoha senzorům, které poskytují velmi přesný přehled o všech plavidlech a dalších objektech v okolí. V případě nutnosti je systém nastaven tak, aby pružně přeplánoval cestu a vyhnul se všem překážkám,“ říká ředitel společnosti. Pokud by to však bylo naprosto nezbytné, pak je bostonský tým připraven kdykoli převzít velení a zasáhnout.

Autonomní systém se podle Johnsona jmenuje SM300 proto, že obsahuje tři stovky hlavních procesorů. Je tu nízkoúrovňový ovladač plavidla, dále autonomní počítač a procesor, který napájí uživatelské rozhraní.

„Na dnešních lodích má každý kapitán mnoho nástrojů, které mu dodávají data. Máte námořní radary, majáky a některá plavidla vysílají svou pozici a rychlost. Toto všechno dokážeme zkombinovat a díky těmto a dalším datům náš systém dokáže přesně definovat své okolí,“ říká Johnson.

„Stejně jako autonomní auto má své mapy, my máme vektorové námořní tabulky, které nám udávají minimální hloubky, ukazují nám, kde jsou kanály a další podobné překážky. Navíc jsme svou technologii na Odyssey vylepšili počítačovým viděním napodobujícím lidské oko.“ 

Machine Odyssey není pouhým vědeckým projektem. Johnson trvá na tom, že pokud komerční námořní doprava začne využívat autonomní systémy, zvýší se její bezpečnost, produktivita i konkurenceschopnost.

„Na moři převážíme devadesát procent nákladu, co se týče objemu, ale tento objem tvoří jen 57 procent celkové ceny. Cenu ztrácíme kvůli leteckým společnostem, které jsou rychlejší, a kamionům, které si dokážou zkrátit cestu přes mosty,“ říká Johnson.

„Potřebujeme tento pokles nějak snížit, a to se nám může podařit i díky snížení nákladů na námořní dopravu. Nemůžeme operovat se stejně velkou posádkou, jakou měly plachetnice v roce 1850. V autonomii může být cesta, jak tuto situaci řešit.“

Johnson očekává, že příchod autonomie do námořní dopravy přinese nejen bezpečnější výletní lodě, ale i snadnější provoz lodí, které nazývá „stavební vozidla na vodě“. Tato plavidla provádějí specifické úkony, jako je například námořní průzkum a sledování, čištění ropných skvrn nebo navádění velkých lodí právě remorkéry.

„Je načase posunout hranice a tlačit technologie kupředu, abychom dokázali, že přichází nový způsob fungování,“ řekl Johnson. Celá Machine Odyssey, včetně údajů z palubní desky, bude streamována živě 17. října.

Reklama
Reklama