Uplynulý rok byl plný turbulencí, nejistot, ale i solidarity. Jaký vliv měly tyto události na český design, co stálo za zapamatování a co bychom raději z paměti vymazali? 

Pohled upřený k východu

Zkraje března se řada českých kreativců rozhodla pod vlivem válečných událostí věnovat část svých výdělků na podporu Ukrajiny. Mimo jiné mezi ně patřili módní návrháři Jan Černý, Cindy Kutíková a šperkařka Janja Prokić, obchody Nila, BookTherapy, Czechdesign nebo třeba Page Five.

Benefiční vázu jste si mohli pořídit u studia DECHEM, koberec u KS Textile Art a signovaný tisk u Nicholase Makelberga. Studenti Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, Vysoké školy uměleckoprůmyslové nebo Akademie výtvarných umění v Praze zase uspořádali dražby uměleckých děl.

Stejný krok učinila i galerie DSC, které se podařilo prodejem umění vybrat na charitu rekordní sumu čtyř milionů Kč. 

Organizátorům pražského Designbloku se zase podařilo zorganizovat dvě výstavy pro ukrajinské umělce. První z nich byl projekt Sláva Ukrajině! a kurátorovalo ho studio IHOR – jeho spoluzakladatel je český designér s ukrajinskými kořeny.

V bývalém klášteře Gabriel Loci si návštěvníci prohlédli práci šesti ukrajinských studií. Kromě nich se na festivalu prezentovala i světová hvězda současného sběratelského designu Victorie Yakusha. Je známá jako iniciátorka populární ukrajinské značky nábytku FAINA, velká vlastenka a nadaná autorka.

Při této příležitosti představila v tuzemské premiéře svou spolupráci se značkou Lasvit, pro niž navrhla lustr Sluhach. 

Oslava skla

Minulý rok uvedly české firmy na trh rekordní počet novinek. Extrémně produktivní byla v tomto pohledu sklárna Lasvit, která na slavném milánském veletrhu Salone del Mobile představila hned devět nových produktů.

Pro novoborskou značku je navrhli čeští designéři Boris Klimek, Jan Plecháč nebo Studio LLEV, ale i jména světového designu. Kromě Victorie Yakushy to byli David Rockwell nebo Yabu Pushelberg.

Dařilo se i Brokisu z Janštejna. Na jaře značka přišla s novou kolekcí lustrů Double od italského studia LCM MARIN a postupně ji doplnila hned třemi kolekcemi od umělecké ředitelky Lucie Koldové. 

Studio DECHEM se vytáhlo na Designbloku a ukázalo hned několik novinek – lampu Tropos, lustr Teséra nebo celoskleněný stůl Megis, který má spíš než ke kávovému stolku blízko k uměleckému kusu. Na sklonku roku se ke sklářským kolegům přidala také BOMMA s novou kolekcí lustrů Mussels od art directora značky Václava Mlynáře. 

Inovace ve skle byly ostatně tématem pro řadu designérů. Čerstvý absolvent UMPRUM Johan Pertl vyvinul ve vlastní sklárničce u Světlé nad Sázavou metodu, která zkracuje dobu tavení skla v peci a šetří tak značné množství energie i materiálu. Aplikoval ji do kolekce stolků Utopia, které vypadají jako vytesané z ledu.

Po představení na Designbloku se o ně začaly přetahovat hned dvě legendární galerie designu – Mint Shop v Londýně a Spazio Rossany Orlandi v Miláně.

V rodinné sklárně v Přibyslavi se zrodila i kolekce stolků Fungus skláře Davida Valnera. Jejich přírodní tvary připomínají totemy ledabyle seskládané z barevných kamenů, ve skutečnosti za nimi ale stojí hodiny práce u pece, velká dávka pečlivosti a řemesla. 

Sklo je také doménou designérky Elišky Monsportové, která má za sebou velmi plodný rok. Během něj nejvíce zaujala svými ručně rytými zrcadly Roots, zrcadlovým objektem Folds a vázami Fossil, které si skrze pískování a leštění kyselinou pohrávají s dekorem odlitým zevnitř objektu. 

Zrcadla se koneckonců stala velkým tématem minulého roku. Kromě Elišky Monsportové vytvořily minimalistické zrcadlo designérky ze studia Palma de Alma. Pohrály si se zmnožením jednoduchého tvaru a kolekci trefně pojmenovaly Fatal Error.

Již jmenovaný Johan Pertl se pak do zrcadla pustil spolu se svým kolegou Tomášem Kučerou v kolekci State of Matter a také využili technologii litého skla.

Radikálně odlišný příběh vypráví zrcadlo Nami od Anastazie Mazur a Barbory Hrdinové pro organizaci Krásná práce. Uplatňují v něm tradiční řemeslo ratanového výpletu a nachází pro něj zcela současný výraz, který je až surrealistický. 

Znovuzrození tradic

Tradiční řemeslo zkoumal i zkušený porcelánový výtvarník Daniel Piršč, který na festivalu Křehký Mikulov uhranul kolekcí váz Barzoj. Ty vypadají jako kdyby byly ploché, klamou však tělem – jedná se o trojdimenzionální objekty, které se skutečně dají použít jako vázy. Stojí za nimi však extrémně složitý postup založený na desetiletích zkušeností s křehkým materiálem.

Velký um prokázala i mladičká designérka Paula Benčatová. Její bakalářská práce In a Certain Moment dovádí keramiku na hranu možností, když z tenkých hadů keramiky vytváří objekty, které se zdají jakoby levitovaly. 

Opačný pól letos ukázali tvůrci z Ordinary Optimist Studio, kteří zaujali naivním tvarováním a úzkým propojením s uměním. Pro kolekci talířů Prana oslovili malířku Michaelu Červenou a společně přivedli na svět sběratelskou kolekci stolního nádobí.

Organicky tvarované a ručně vyráběné jsou i keramické lampy a vázy francouzsko-britské umělkyně žijící v Praze Pauline Hagan, které si doma přeje mít snad každý pražský mileniál. 

Osobitý nábytek

Největší designová sklizeň nás jako vždy čekala během podzimního festivalu Designblok. Jeho nekorunovanými vítězi se stala tato tři jména – Lexová Smetana, IHOR a Jiří Krejčiřík. První z nich, tedy designové studio Terezie Lexové a Štěpána Smetany, uvedlo již druhou spolupráci s královéhradeckým výrobcem nábytku Polstrin. Jejich kolekce sedacího nábytku Hide and Seek se okamžitě dostala na wish list nejednoho návštěvníka.

Obdobně na tom byl i nábytek od studia IHOR. Ať už kolekce, kterou navrhli pro Devoto, nebo ta pro Truhlářství Tadeáš. Obě excelovaly v hravých barevnostech a zábavném geometrickém tvarování.

Další lahůdkou pak byla komoda Anne’s Altar od Jiřího Krejčiříka. Spíš než praktický kus nábytku připomínala do detailů propracovanou sochu, jak už je ostatně u tohoto talentovaného designéra zvykem. 

Světovým dojmem působila postel Libra od Jana Plecháče pro Johann Malle. Podařilo se mu v ní propojit českou ruční výrobu s estetickým přesahem, který je v našich končinách vskutku nevídaný. Ihned by se mohla utkat v soutěži s těmi nejlepšími zahraničními solitéry.

To je i případ sofa Cheers od dvojice Janský Dunděra. Mladí designéři ji loni uvedli ve spolupráci s polskou značkou Kler a zanedlouho za ni získali ocenění German Design Award.

TON si zase za kolekci sedacího nábytku 822 odnesl Red Dot Design Award. Původně ji vyvíjeli se švédským studiem Claesson Koivisto Rune pro konkrétní interiér, ve firmě vzbudila ale takový ohlas, že se ji rozhodli zařadit do standardní nabídky.

Návrháři ji založili na principech modernistických modelů křesla a židle A 811 od Josefa Hoffmanna z roku 1930. Historické ratanové vyplétání převedli v pravidelnou kruhovou perforaci, která perfektně zapadne do současného interiéru. 

V tichosti si tvoří kolektiv M.P.K.J.V.L.J.S., který svůj sběratelský nábytek rozesílá do celého světa. Klienty mají především ve Francii, Švýcarsku a Itálii.

Obdobně funguje i Tadeáš Podracký, mimo jiné také Designér roku soutěže EDIDA 2022 pro Českou republiku. Loni vytvořil na míru výstavě East to West v galerii na rakouském zámku Schloss Hollenegg jedinečné zrcadlo Lost in Between. Také na přehledovou výstavu o podobách nábytku The Invisibles v Litvě byl pozvaný jako jediný Čech.

Ukázal tam dnes už slavné křeslo z diplomové práce The Metamorphosis, s níž absolvoval na Design Academy Eindhoven. Jeho ručně vyřezávané příbory zase kurátoři zahrnuli do projektu De Snoepwinkel na holandském týdnu designu. Dlouhodobě ho zastupuje barcelonská platforma Side Gallery. 

Přespolní úspěchy i nezdary

V zahraničí zazářil také designér Rony Plesl, který uspořádal samostatnou prezentaci v Benátkách během prestižní přehlídky současného výtvarného umění. Svými díly z uranového skla zaplnil kostel Santa Maria della Visitazione a navázal tak na úspěch z roku 2019, kdy uhranul návštěvníky designového festivalu ve Victoria and Albert Museum v Londýně. 

Sklářský výtvarník a designér Rony Plesl zazářil během loňského benátského Bienále s výstavou Trees Grow From The Sky | Foto archiv Ronyho Plesla

Ne všechny prezentace se však vždy vydaří. Narážíme tím na výstavu Design a transformace, která byla k vidění v bruselském Design Museum a na prezentaci současného umění v Evropském parlamentu. Obě proběhly při příležitosti českého předsednictví v Evropské unii a obě se uskutečnily na chodbách.

Co vše se na nich nepovedlo a co naopak docela ano, si přečtěte v naší podrobné reportáži

Ukázka z výstavy Design a transformace v bruselském Design Museu | Foto archiv Design Museum

Zemětřesení 

Velké změny čekalo vedení hned tří předních firem. V Moseru převzal otěže designér Jan Plecháč, v Rücklu Ronyho Plesla vystřídala Kateřina Handlová a do Ravaku nastoupili designéři Roman Vrtiška a Vladimír Žák. Jaký vliv jejich umělecké vedení bude mít, se však ukáže až letos. 

Zemětřesení čekalo i na obchody s designem, které pandemie silně poznamenala. Po krizových letech se však dokázaly oklepat a na scéně vyrostla řada nových podniků, do kterých se vyplatí zavítat.

Mezi ně určitě patří Ones Concept Store na pražském Újezdu. Zkušenosti v něm spojily Elena Janota, zakladatelka Le Marketu, a Michaela Juřenčáková, projektová manažerka festivalu Designblok. Zajděte k nim na výběrovou kávu i pro kousky od mladých talentů české scény, které se jinde shánějí jen obtížně.

Narazíte u nich na všechna podstatná jména, jako jsou Zeitgeist, Lexová Smetana, BUDU, Jiří Krejčiřík, Míla Žíla nebo Crafting Plastics.

Za jedinečnými díly a dobrou kávou zajděte i do obchodu The Design na Havelském tržišti. Mezi změtí turistických lákadel a pastí v samotném centru Prahy nabízí příjemnou oázu kvalitního designu, současného umění a kavárnu s překvapivě tichou zahrádkou.

Navíc v jejich nabídce objevíte design od autorů, kteří jsou zastoupeni pouze zde jako třeba rakouských Ursula Futura, ústeckého porcelánového talenta Davida Síly, keramiku od Markéty VuTru nebo sklo Karolíny Vorlíkové.

Zajímavý obchod s designem WWØ KABINET vznikl také ve Valticích, Symbols, Via Concept Store a Diptyque v Praze. 

Turbulencím vstříc

A teď už hurá do roku 2023! Ani v něm se turbulencím pravděpodobně nevyhneme. Posledních několik let naštěstí ukázalo, jak rychle se na změny adaptujeme. Pár akcí je ale přece jen jistých. Jestli jste zvědaví, co se v designu odehraje letos, poznamenejte si následující data.

Koncem března se dozvíte, kdo si odnese ocenění Czech Grand Design, v polovině dubna proběhne velká výstava českého designu v Miláně a mezi 4. a 8. listopadem se všichni potkáme na Designbloku. Letos už popětadvacáté!