Mluví tiše a rozvážně, ale rozhoduje o velkých věcech. Tak by se dal velmi zkratkovitě popsat Jiří Šmejc, dlouholetý parťák zesnulého Petra Kellnera a také ten, který se už rok z pozice CEO PPF snaží pokračovat v Kellnerově odkazu.

S tím však v poslední době souvisejí i odchody z Ruska a Číny. „Když se podíváte na náš zisk 140 milionů eur a zohledníte náklady na odchod z Ruska, tak bychom se dostali na vyšší zisk, než jaký PPF měla před pandemií. Což za mě odráží sílu skupiny,“ řekl Jiří Šmejc na čtvrtečním setkání se zástupci médií.

Tohle je výběr 10 + 1 citací z více než hodinového Q&A.

O strategii:

„Naše strategie je postavená kolem čtyř principů. První je odvětvové know-how, přičemž naše hlavní odvětví jsou čtyři – telekomunikace, média, finanční služby a e-commerce. Druhý princip je, že chceme být důslední v operational excelence. Třetí věc je economy of scale, protože to je podle nás jedno z univerzálně platných ekonomických pravidel a chceme ho využívat. A poslední je držet se diverzifikace. Právě diverzifikace nás ochránila před tou nepříznivou geopolitickou situací.“

O investici do firmy InPost:

„Investice do InPostu je v principu investice do západní Evropy. Firma sice hodně peněz dnes vydělává v Polsku, ale ta sázka je na to, že se jí podaří pokrýt zejména Anglii a Francii. Zda ta investice bude úspěšná, záleží přesně na tom.“

O „neshodě“ s Danielem Křetínským na investici do InPostu v rámci poradního orgánu rodiny:

„Dan investuje tak, že chce vidět zrealizovanou už většinu hodnoty a k tomu jasně dané cash-flow. Naše teze ale je, že na InPost budoval platformu deset let a pro další hráče nebude tak jednoduché se adaptovat na tento typ byznysu. My věříme, že vybudovat podobnou platformu má hodnotu, protože není snadné ji zreplikovat.“

O možném zájmu o Zásilkovnu:

„Určitě se na to koukáme. Respektive pokud se budeme dívat, tak jen na koupi celé firmy.“

O online infrastruktuře:

„Online infrastruktura je něco, co se nám líbí. Sáhnete si na růst onlinu a zároveň je to fyzická infrastruktura. Je to něco, co se zboří o něco hůř, než když máte třeba e-shop.“

O investicích do veřejně obchodovaných firem:

„Když vstupujete do veřejně obchodovaných společností, tak kupujete podíl v něčem, o čem máte omezené znalosti, protože čerpáte z veřejných informací, které ta firma o sobě zveřejňuje. Naše strategie proto je vytvořit dostatečně silnou pozici, abychom například dostali místo v orgánech společnosti, což je teď případ investice do ProSieben. Následně je třeba se ještě více ve firmě zorientovat, jít do hloubky a zjistit, jestli je správné získat ještě větší pozici.“

O zastavení jednání s Monetou:

„Je to jednoznačně správně. Mimoto, že by vázalo obrovské množství naší ekvity, tak zároveň vidíme, jak roste Air Bank. Takže se nám potvrzuje druhá teze, a to že růst Air Bank předčí synergie s Monetou.“

O plánech s podílem v Monetě:

„Tím, že Moneta nese docela dobrý dividendový výnos, tak nejsme v žádném spěchu ty akcie prodávat. Na účtě máme dost peněz, které můžeme investovat. Zároveň je to přesně to aktivum, u něhož platí, že pokud přijde dostatečně dobrá nabídka, tak jsme schopni ho prodat.“

O lineární televizi:

„Obecně věříme televiznímu byznysu. Lidé říkali, že lineární televize umírají. My říkáme asi ano, ale je otázka do jaké míry a jak rychle. My věříme, že to nebude tak rychlé, jak se domnívají ostatní. Zaprvé o tom byznysu něco víme a zadruhé – pokud se podíváte zpět, tak když se o něčem říkalo, že to bude umírat, tak to probíhalo pomaleji, a když se o něčem říkalo, že to bude rychle, tak to vždy trvalo déle. Tohle je čistě sázka na to, že resilience lineární televize bude větší, než si lidé představují.“

O edge, kterou má PPF:

„Věřím tomu, že vyhraje ten, kdo jde více do hloubky v tom, jak se na investice dívá a jak si to odpracuje. A myslím, že těch, kteří jdou tolik do hloubky jako my, moc není. A zároveň tím, jak jsme vlastněni rodinou, tak jsme permanentní kapitál. Nejsme jako private equity hráči, kteří mají fond a v nějaký moment jej musí rozpustit.“

O permanentním kapitálu:

„Já tak investuji celý život. Zaprvé jsme takto společně přemýšleli s Petrem v PPF a já sám tak také přemýšlel, když jsem poté investoval své peníze. Byl jsem k tomu vychovávaný – že pracujeme se svými penězi, ne s cizími. Teď je to sice větší zodpovědnost, neb pracuji s penězi rodiny, ale moje mentalita se v tomto ohledu nezměnila.“