Akcie Avastu se na londýnské burze už zotavily z koronavirového šoku. Po březnovém propadu, kdy se zřítily až téměř k upisovací hodnotě, se vyškrábaly zpět na úroveň okolo 450 pencí, kterou měly před příchodem pandemie.

Výrazný růst zaznamenaly na konci minulého týdne, kdy se zveřejnily výsledky za první kvartál letošního roku. A pražská původem antivirová firma si nevedla špatně. Tržby meziročně organicky stouply o 6,5 procenta na 214,6 milionu dolarů, přičemž ziskovost EBITDA poskočila o 3,1 procenta na 121,2 milionu. Upravená EBITDA marže činila 56,5 procenta.

To nejdůležitější ovšem zaznělo v jiné větě kvartální zprávy: „Celkové očekávané tržby za finanční rok 2020 se nemění.“ To ve srovnání s mnoha jinými byznysy zní investorům jako rajská hudba.

„Těší nás, jak se nám vedlo v prvním kvartálu, ale zůstáváme ve střehu a sledujeme naše klíčové metriky denně a týdně. Nicméně je příliš brzy na to, abych řekl, jak se bude tento rok vyvíjet. Prozatím se naše očekávání pro celý rok nemění,“ říká finanční ředitel Avastu Philip Marshall.

Vydání Forbesu Český sen

Podle jeho slov Avast v březnu – pandemiii navzdory – zaznamenal růst (i když ne rovnoměrně napříč všemi divizemi), který souvisel s nárůstem počtu lidi pracujících z domova a používání stolních počítačů.

Jedním dechem však Marshall dodává, že ani antivirová firma není vůči viru imunní. „Jsme připraveni sloužit našim uživatelům a zákazníkům a jsme schopni pružně reagovat. Nejsme však imunní a nemůžeme si být jisti, jak bude naše podnikání ovlivněno do konce roku 2020.“

„Avast bude jednou z mála firem z domácího trhu, která bude schopna po výsledcích za první kvartál potvrdit celoroční výhled a vyplácenou dividendu. Podobné bude možná k vidění ještě u společnosti ČEZ, zbytek trhu bude reagovat na negativní dění v ekonomice,“ říká k situaci Avastu portfolio manažer Fio banky David Brzek.

Podle Brzka dynamika růstu Avastu zpomalila, ovšem pomalejší tempo růstu přičítá spíš zavření problematické divize Jumpshot v úvodu roku. 

„Současná situace nedopadá na Avast tak výrazně, když společnost realizuje většinu tržeb na základě online prodejů. Celosvětový nárůst práce z domova navíc inklinuje k větší konverzi na placené služby společnosti,“ říká Brzek.

Připomíná také, že příjmy firmy závislé na reklamě, produktech pro malé a střední firmy či z mobilního segmentu určité negativní dopady zaznamenaly. „Spotřebitelský segment je dominantní a ten nadále posiluje. Zlepšené marže jdou navíc na úkor přísné nákladové disciplíny, kterou se firmě daří dodržovat,“ podotýká.

Marshall zdůrazňuje, že se Avast primárně zaměřil na zajištění zdraví svých zaměstnanců, kteří jsou z velké části na home officu. Firma teď zároveň pracuje na tom, jak se zapojit do pomoci v boji proti koronaviru. „Tento týden k tomu chystáme větší oznámení,“ říká mluvčí Dominika Kalašová.

Jak už dříve Forbesu prozradil jeden ze zakladatelů a minoritních majitelů Pavel Baudiš, nadační fond Avastu se podílel na dovozu a distribuci jednoho milionu roušek do zdravotnických a socialních služeb a poslal 1,5 milionu korun organizacim, ktere se starají o pražské bezdomovce.

„Všichni si uvědomujeme, že kromě té rychlé pomoci dneska bude zapotřebí i dlouhodobější a koncepční pomoc v budoucnu, a to pro nápravu epidemiologické i ekonomické situace,“ dodal Baudiš.