skip to main content
Jedeme dál

Kino v obýváku i český Netflix. Co dělá Bio Oko pro to, aby přežilo pandemii?

3 minuty čtení

Jak se v době pandemie aktuálně daří a jaký vliv na ně má dlouhé období útlumu a finanční nejistoty malým známým podnikům v Praze? Přečtěte si první ze série rozhovorů, kterou začínáme v Bio Oko na pražské Letné.

Tohle kino patří mezi instituce, které není třeba místním dlouze představovat. Artový biograf s pestrým programem a oblíbeným barem je již od doby, kdy jej převzala společnost Aerofilms, milovanou součástí lokální komunity. A téměř stejně dlouho – přes deset let – kino také vede jeden a tentýž člověk, David Beránek.

Jak se vám teď daří?

Daří se nám dost komplikovaně. Náš byznys je pouštět filmy a to teď nemůžeme. Jediná věc, kterou dělat můžeme, je online streaming a provozování okýnka do ulice místo baru.

Reklama

Jak probíhá pandemie od toho březnového počátku v kině?

Jsme závislí na vládních povoleních. A děláme přesně to, co nám v daný moment vláda povolí. Takže když vyhlásila omezení na sto návštěvníků a rozestupy, kopírovali jsme toto nařízení, když přikázala zavřít, zavřeli jsme. Nic jiného ani dělat nemůžeme. Tedy kromě snahy o nějaký online prodej produktů, což je mimochodem cesta, ve které se možná, alespoň z nějaké části, budeme dál inspirovat i v budoucnu.

O jakou část tržeb aktuálně přicházíte?

U kina jde o drtivou většinu tržeb. Streamujeme část programu online, ale tržby jsou nějakých 10 procent z toho, co bychom vydělali za normální situace. U baru, respektive aktuálně u okýnka, jsme schopni vygenerovat tak 10 až 15 procent tržeb, které bychom měli normálně.

Máš časovou představu, jak dlouho byste zvládli v tomto režimu přežít?

Je to v řádech jednotek měsíců, řekl bych.

Snažili jste se udržet lidi, nebo jste museli propouštět?

Náš zaměstnanecký tým zatím dále zůstává. Jde o lidi, kteří jsou srdcaři, takže děláme všechno pro to, abychom je mohli udržet. Ale pak je tu samozřejmě větší část a to jsou brigádníci, kteří pracovali na pokladně či na baru. A těm teď nemůžeme nabídnout žádné směny, takže nemají práci vůbec.

Reklama

Pomohly vám alespoň zčásti nějaké vládní programy nebo město?

To ano. Městská část Praha 7 nám pomohla snížením nájmu, ministerstvo kultury vyhlásilo taky nějakou pomoc, byť ta část pro podzimní lockdown se ještě řeší. A pomohla nám i evropská síť artových kin Europa Cinemas, která nám poskytuje roční příspěvek a tento rok jej poslala daleko dříve.

A co ta česká „letní prázdninová přestávka“? Odrazila se alespoň ta u vás nějak pozitivně?

No, my jsme začali promítat – se všemi těmi omezeními –, jakmile jsme mohli. To ale neznamenalo, že se stav tržeb vrátil hned od prvního dne k nějakému dlouhodobému průměru. A kromě mnoha faktorů, proč byl ten návrat k „normálu“ tak pomalý, v tom určitě hraje roli i atraktivita nabídky distribučních filmů v dané době. Pokud distributoři do kin nové filmy nepouští, my to pocítíme na tržbách. Takže ano, léto pomohlo, ale nebylo to nějaké okamžité zlepšení.

Jak jste tedy zareagovali přímo na zavřené kinosály?

Kromě už existujícího projektu Aerovod, který funguje pod Aerofilms a jde o klasickou video on demand (VOD) službu, tedy knihovnu filmů, jsme nedávno spustili ještě Moje kino live. To není VOD, ale stream filmu v pevně daný čas. Snažíme se do co největšího detailu simulovat zážitek ze skutečného kina.

Myslíš, že něco z těch aktuálních služeb, které nabízíte, má potenciál, aby to pokračovalo i po skončení mimořádného stavu?

Tak právě to streamování filmu nebo třeba vyprodané přednášky u nás v sále je něco, co bychom klidně mohli uchovat. Aby se k nám, alespoň virtuálně, dostali i ti, na které už se nedostaly vstupenky.

Jak velký je aktuálně rozdíl mezi malým „art“ kinem a komerčními multiplexy? Největšímu globálnímu kinořetězci AMC například hrozí bankrot…

Multiplexy jsou v ještě trochu jiné situaci než my. Jsou závislé na blockbusterech a řízeny centrální distribucí. Pokud si producent spočítá, že se mu v aktuální době nevyplatí nasadit velký, drahý film, tak jej nenasadí, a oni v důsledku toho nemají vlastně vůbec co promítat. My máme v tomhle ohledu výhodu.

Menší distributoři nejsou tak svázaní tou globální distribucí a mohou risknout pustit třeba filmy jen do Evropy, Asie nebo USA, podle toho, kde operují a kde je aktuálně situace s koronavirem příznivá. Navrch máme ještě přímo distribuční síť Aerofilms, která se i v současné době snaží zajistit filmy do promítání tak, aby tedy co promítat bylo.

Může globální distributory spolknout nějaká streamovací síť, například Netflix?

To možná ano, ale jde o trend, který sledujeme už daleko delší dobu. Nárůst VOD služeb a stírání rozdílů mezi VOD službou a klasickými kiny pandemie tedy nevytvořila, ale docela výrazně jej akcelerovala.

A jaký film sis naposledy užil?

Podívejte se na Aerovod do sekce, kde doporučuji svých pět aktuálně oblíbených filmů. A určitě si nenechte ujít nový film Sophie Coppoly On the Rocks s Billem Murraym, který natočila Apple TV. Ten se podle mě velmi povedl.

Reklama
Reklama