V odvětví letecké dopravy panuje už hezkých pár měsíců naprostý chaos. Koronavirová pandemie obrátila celý byznys naruby a řada dopravců byla nucena svoji činnost ukončit. Aerolinky, které přežily, dál balancují na hraně propasti a šetří, kde se dá. Svých letadel a zaměstnanců se zbavují po desítkách, respektive tisících, a upínají se k naději, že každá krize přece musí někdy skončit – a že bude zase dobře. Jenže co přesně to „dobře“ znamená?

Letadel nad hlavou sice každým dnem pozvolna přibývá, v naprosté většině případů se však jedná o linky ryze kontinentální. Do Spojených států amerických se aktuálně žádný Evropan nedostane, přičemž to samé platí i naopak. Směrem na východ to minimálně v případě pražského Letiště Václava Havla nyní vypadá přece jen o něco nadějněji, protože 21. srpna byl zásluhou Korean Air obnoven spoj do Soulu. Kromě Jižní Koreje se navíc cestující už pár týdnů dostanou i do katarského Dauhá či nedaleké Dubaje. Toť zatím vše.

Kdy k výše uvedeným destinacím přibudou další, pasažéři netuší. A vlastně ani nemohou, neboť to nevědí ani samy aerolinky. Situace se totiž mění doslova každým týdnem v závislosti na tom, jak moc, či naopak málo, se koronaviru daří v jednotlivých regionech šířit.

Kdo se o leteckou dopravu zajímá nebo v nadcházejících měsících plánuje či plánoval nějakou neodkladnou cestu na druhou stranu zeměkoule, ten aktuálně zbystřil. Vedení společnosti Emirates se nechalo slyšet, že něco podobného by mohlo být už v dohledné době realitou.

„Můžeme s přehledem říct, že během léta (2021) budeme létat do všech našich destinací,“ prozradil americké televizi CNBC jeden ze šéfů Emirates Adel Al-Redha. Ještě před nástupem současné pandemie létala dubajská společnost do bezmála půldruhé stovky míst rozesetých po celém světě. Pokud se tedy Al-Redhova slova naplní, budeme moci o příštích letních prázdninách opět cestovat, skoro kamkoli se nám zamane.

„Kolik letů denně to bude, bude samozřejmě záležet na poptávce a také na tom, jak se nám bude dařit uvolňovat restrikce vázané na některá letiště a země. Ale co se týče plánování naší destinační sítě, během příštího léta budeme pokrývat všech 143 destinací,“ ujistil Al-Redha.

V případě některých velkých trhů bude hodně záležet na dostupnosti očkování.

Jenže zatímco v Dubaji očividně převládá i vzhledem k lepším než očekávaným finančním výsledkům optimismus, v daleké Austrálii jsou ohledně potenciálního návratu letecké dopravy do normálu o poznání skeptičtější.

„Ještě chvíli potrvá, než se mezinárodní létání zotaví,“ řekl televizi CNBC šéf australských národních aerolinek Qantas Alan Joyce. „V rámci finančního roku 2022 očekáváme, že co se našich mezinárodních operací týče, budeme pouze na 50 procentech běžného stavu, přičemž naše dálková letadla A380 začnou znovu létat až za tři roky,“ poodhalil s tím, že teprve tehdy může být řeč o nějakém postupném návratu komerčního létání na předkrizovou úroveň.

Mezi kterými světadíly budou moci cestující pendlovat, však v tuto chvíli netuší: „V případě některých velkých trhů, jako jsou například Spojené státy, si myslíme, že bude hodně záležet na dostupnosti očkování.“

Čí slova se nakonec naplní, ukáže pochopitelně až čas. Už jen kvůli vlastním zájmům by měl ale šéf Qantasu Joyce doufat, že se mýlí a že transkontinentální lety započnou daleko dříve, než jak předpovídá. Prestižní dopravce patří z hlediska dopadů současné krize k jedněm z nejvíce zasažených aerolinek vůbec.

Za fiskální rok 2020, končící letošním červnem, vykázala aerolinka čistou ztrátu ve výši 1,96 miliardy australských dolarů (téměř 31 miliard korun) a byla nucena oznámit, že se chystá dočasně propustit na šest tisíc svých zaměstnanců. A další je nejspíš budou následovat.