Tomáš Vondrák dokázal z brandýské továrny Continentalu udělat největší z jejich automotive závodů na celé planetě. Místo, kam se všichni jezdí učit, jak do práce zapojit roboty, rozšířenou realitu a digitální dvojčata.

Není to kouzelný prsten ani žádný magický recept, i když Tomáš Vondrák ho používá v každé druhé větě, skoro jako zaklínadlo. Je to slovo, jedno slovo, které vládne všem – strojům i lidem v téhle továrně Continental Automotive na okraji Brandýsa nad Labem.

To slovo je digitalizace a stojí za strmým vzestupem zdejšího závodu na autodíly, který pod Vondrákovým vedením v rámci koncernu „Conti“, jak tu všichni nadnárodní společnosti přezdívají, vyrostl v největší z jejich padesáti fabrik po celém světě.

„Denně tu na lince spotřebujeme přes deset milionů čipů. Z těch 45 miliard korun, které Continental Automotive v Česku loni utržil, dělá Brandýs většinu. A od příštího roku už všem ostatním továrnám ve světě utečeme v kapacitě výroby i tržbách o desítky procent,“ vypočítává Vondrá.

Ten řídí celou produkci Continentalu v Brandýse čítající čtyři velké závody na různých stranách města. Že v nich digitalizace není jen prázdné slovo z plánů managementu, ale ústřední motiv strategie přežití, je vidět na každém kroku.

V nejnovějších výrobních halách jezdí autonomní ještěrky i roboti, linky automaticky osazující desky tištěných spojů čipy z nekonečných kotoučů krmí materiálem plně autonomní sklad.

Z něj si linka potřebné komponenty sama objedná, když umělá inteligence vyhodnotí, že je potřeba materiál doplnit, a samořiditelná vozítka ve skladu sama najdou potřebnou krabici dílů a pošlou ji na linku.

Tohle je přitom jenom jeden dílek do skládačky nových technologií, které z brandýské továrny pod vedením Vondráka udělaly modelový závod, kam se ostatní závody Continental Automotive jezdí ze světa učit, jak na… ano, digitalizaci. 

Za posledních dvanáct měsíců tu nabrali do rozšířené výroby 500 nových zaměstnanců, celkem jich pro Continental v Brandýse pracuje už 3100. Zároveň ale Vondrák plánuje pokračovat nastaveným tempem v robotizaci závodů, a to znamená méně lidí na výrobních linkách.

Forbes Digital Premium