On sám sice podle svých slov krasopis mírně řečeno zrovna neovládá, jeho diář je ale spojený s estetikou a jeho uživatelé rádi zaplavují sociální sítě fotografiemi vyladěných malůvek.

Jan Emler stál před pěti lety ještě jako student u zrodu motivačního diáře Doller, který vás má nakopnout k úspěchu pomocí stanovení – a samozřejmě plnění – jednotlivých malých cílů. Hned ten první, kde se vidíte za pět let, si máte do diáře nakreslit. Kresba se údajně pamatuje lépe než text.

„To kreslení se nám trochu vymklo z rukou,“ přiznává Emler s úsměvem, popularita Dolleru ho ale pochopitelně těší. V rozhovoru pro Forbes nic nemaloval, ale pokusil se pětiletku od doby, kdy se první diář dostal k zákazníkům, shrnout do pěti čísel, která existenci Dolleru vystihují.

100 000

Od začátků na studentském bytě ve Zlíně, kdy navrhli plánovač pro sebe a kamarády, se značka rozrostla a na kontě má přes 100 tisíc prodaných kusů.

Původní nedatovaný diář tvoří zhruba 80 procent a značka s názvem složeným ze jmen svých zakladatelů (DOLežal+EmLER) letos představila i několik dalších modelů, které si podle Emlera pomalu získávají své příznivce: zcela minimalistiský Notes a Journal.

Před dvěma lety představili i růžovou verzi Dolleru. „Překvapilo nás, že se růžová varianta dlouho prodávala stejně jako černá, bylo to padesát na padesát. Teď už je to 60 procent ve prospěch černé,“ vzpomíná Emler.

Diáře vyrábí v České republice, kromě domovského Zlína i v Mělníku nebo Pardubicích. Výroba v zahraničí pro ně od začátku postrádala smysl a Emler si tak dnes pochvaluje, že se zná s lidmi, kteří se na výrobě diářů podílejí, a může s nimi celý proces konzultovat.

550 806

V rámci kampaně na crowdfundingovém portálu Startovač vybrali více než trojnásobek požadované částky, dohromady přes 550 tisíc korun. „Stanovili jsme částku na pokrytí nákladů na 175 tisíc. Původně jsme chtěli 230 tisíc, ale Startovači se to zdálo moc,“ vzpomíná Emler. V té době totiž měli jenom dva týdny starou stránku na Facebooku.

Jan Emler z Dolleru

Projekt ale podpořilo 1060 lidí a Doller si získal první vlnu zákazníků, z nichž většina ho stále používá, podporuje a doporučuje známým. Zároveň získali hned zkraje kampaně velké množství podnětů, co se už povedlo a co vylepšit.

„Pro nás oba to byl první vyloženě komerční projekt, takže dostat tolik zpětné vazby pro nás mělo velkou cenu,“ konstatuje Emler.

12

Tolik mají v současnosti zaměstnanců. Drtivá většina jsou přitom freelanceři, kteří kromě Dolleru pracují ještě na jiných projektech. Tím pádem mohou hledat kolegy po celém světě a neomezuje je český pracovní trh. Zaměstnanci pro Doller pracují třeba ze Španělska, některé kolegyně zase zůstaly ve Zlíně.

Právě díky týmu roztroušenému po celém světě už skoro dva roky fungují kompletně na home office a letošní pandemické jaro pro ně příliš organizačních změn nepřineslo. Problém nastal spíš s workshopy, které firma organizuje a které bylo nutné přesunout do online prostředí.

Na začátku přitom Doller rozjížděli jenom ve dvou. V současnoti však v Dolleru působí už jen Emler – druhý ze zakladatelů Jiří Doležal loni v únoru ve firmě skončil, podle Emlera kvůli ztrátě důvěry.

„Pokud bych měl vybrat tu největší lekci, kterou mi podnikání dalo, tak pokud chce člověk s někým podnikat, měl by si ho co nejlépe prověřit, i když se dobře znají. Nejen podle referencí od kamarádů, ale i pomocí rejstříků a tvrdých dat,“ uzavírá Emler.

10

Český motivační diář zatím pořád míří hlavně na český trh. Zahraničí tvoří jenom 10 procent odbytu Dolleru, dalších 10 putuje na Slovensko. Snahy hned na začátku proniknout na více zahraničních trhů popisuje Emler zpětně spíš jako chyby.

„Byla to klasická naivní představa. Místo abychom se víc zaměřili na Čechy a pořádně se věci naučili tady, udělali jsme anglické a německé verze a mysleli si, že zahraniční expanzi zvládneme.“

Druhý, tentokrát promyšlenější pokus, měl proběhnout letos, ale kvůli komplikacím spojeným s covidem byl zatím odložen na příští rok.

2020

„Myslím, že i přes to všechno, co se venku děje, jsme letošek zvládli,“ hodnotí dosavadní průběh nelehkého roku Jan Emler a má na to tvrzení plný nárok: firma má za sebou svůj historicky největší roční růst, nejvíc nových produktů a workshopů a také obrat 12 milionů.

Část plánovaných produktů se jim na trh podařilo uvést už na začátku roku, další plány ale narazily. To je případ hlavně chystaných to-do listů do kanceláří a domácností, ke kterým firma plánovala uspořádat i workshop.

V procesu byla i nová barva diářů, jenomže italský dodavatel koženek na desky má půlroční zpoždění. „Navíc si barvu nevybíráme ze vzorníku, ale necháváme si ji přímo míchat. K tomu pak musíme sladit i další komponenty zápisníku a celé se to protáhne,“ popisuje Emler, proč uvedení nové barevné varianty na trh museli stejně jako zmiňovanou zahraniční expanzi posunout na příští rok.

„Spoustu času a energie nám zabral převod našich workshopů na webináře,“ udává jeden z hlavních důvodů, proč se týmu Dolleru nepodařilo zrealizovat všechno, co měli v plánu. Tím druhým jsou samozřejmě komplikace spojené s různými epidemiologickými opatřeními a výroba v českých továrnách má aktuálně skluz asi měsíc a půl.

Momentálně tak v Dolleru sázejí na předprodeje, Vánoce prý ale stíhají. „Jsem rád, že nás zákazníci podporují i v době, kdy naši dodavatelé kvůli vládním restrikcím a zdraví svých zaměstnanců nestíhají výrobu, a kdy je nutné si na naše produkty počkat,“ oceňuje muž, jehož firma už pátým rokem pomáhá Čechům plánovat.