Každý den posílají Knedlíky Láznička do světa dvě chladírenské dodávky plné knedlíků, a to i díky spolupráci s největším online supermarketem Rohlík Tomáše Čupra. Před třinácti lety, kdy začínali, to přitom vypadalo, že tuhle historickou součást české gastronomie převálcují jiné přílohy a zůstane už jen v kuchařkách.
„Je tak báječný, švihák lázeňský, dnes náhodou, Karlových Varů ozdobou…,“ prozpěvoval si před lety tehdejší hit Petr Kosiner během povinné vojenské služby, kterou nepřekvapivě – coby vyučený kuchař – trávil v kuchyni. A zpíval si nad hrnci tak často, že si pozdější šéfkuchař s vášní pro knedlíky vysloužil přezdívku Láznička.
To Vladimír Zikmunda se celý život pohyboval hlavně v ekonomických odvětvích a nechyběly mu manažerské dovednosti, stejně jako chuť investovat. Oba muži (na úvodní fotografii) se poznali náhodou. Už třináct let ale tvoří tým, který společně píše velkou knedlíkovou story a z Lázničky se stala obchodní značka.
Kde jinde než v Česku se totiž může knedlíková firma stát love brandem? Možná v Německu, ale o tom později. Na začátku to totiž vypadalo spíš jako velký propadák, jak vzpomíná spoluzakladatel Knedlíků Láznička a většinový majitel Vladimír Zikmunda.
„Tehdy jsem náš plán konzultoval s odborníky z oblasti gastronomie a jejich reakce byla, že to je šílený nápad, protože v té době měly knedlíky strašnou pověst, jejich kvalita byla tragická a lidé je považovali za něco nemoderního a nezdravého.“
„První dva roky byly naprosto debaklové,“ říká s odstupem let Vladimír Zikmunda. Ale s Petrem Kosinerem se dál drželi plánu vybudovat prémiovou knedlíkovou značku. „Moje manželka to ještě dlouho označovala za velmi drahé hobby,“ směje se Zikmunda s tím, že nebyla daleko od pravdy.
Nebylo těžké vyrobit knedlíky, s nimiž byli coby majitelé spokojení, ale jak se ukázalo, mnohem složitější bylo je prodat.
Foto se souhlasem Knedlíky Láznička
Každý den posílají Knedlíky Láznička do světa dvě chladírenské dodávky plné knedlíků, a to i díky spolupráci s Rohlíkem.
Zákazníky hledali v cateringu a mezi provozovateli restaurací a hospod zaměřených na českou kuchyni a turistickou klientelu, které zásobovali z tehdy malé výrobny v pražské městské části Petrovice. Jenže i restauratéři byli opatrní – také měli špatnou zkušenost s „kupovanými“ knedlíky.
První velký úspěch přišel po už zmiňovaných dvou letech, když obsadili první a druhé místo ve Velkém testu knedlíků deníku MF Dnes a Potravinářské komory a jejich firma začala být na gastro scéně konečně vidět.
„Od počátku jsem věděl, že marketing musíme dělat jinak než ostatní. Proto jsme hned v roce 2014 začali aktivně pracovat se zákazníky na sociální síti Facebook. Také se připravoval online supermarket Rohlík, u jehož startu jsme byli,“ pokračuje ve vyprávění Vladimír Zikmunda.
To, co nejprve vypadalo jako další pokus o pár objednávek navíc, se nakonec pro malou firmu ukázalo jako výhra v loterii. Od startu v roce 2015 se její obrat na Rohlíku dostal na třicetinásobek a dodnes stále roste.
„V mých očích je Rohlík naprosto unikátní platforma v tom, že umí pracovat s malými dodavateli, kteří mají zajímavý produkt – na rozdíl od potravinářských řetězců, s nimi jsme společnou řeč nikdy nenašli,“ hodnotí desetiletou spolupráci Vladimír Zikmunda. V současnosti se jinde jejich produkty koupit nedají, dál ale dodávají restauracím a cateringovým firmám.
Vsadili na prémiovou kvalitu, což u knedlíků znamená čerstvě namletou mouku od českého dodavatele, vlastní pečivo, brambory z Vysočiny a Polabí, uzené maso podle receptury šéfkuchaře Kosinera od tuzemské řeznické firmy.
Do sladkých knedlíků využívají české sezonní ovoce, včetně polních jahod nebo švestek. S čím ale naopak měli problém, byly bylinky, a nakonec ty nejkvalitnější našli v Izraeli a nechávají si je vozit.
Foto se souhlasem Knedlíky Láznička
Výroba knedlíků ve firmě Knedlíky Láznička
A od začátku razili heslo: žádné konzervanty, proto investovali do technologie balení v ochranné atmosféře, která jejich výrobkům garantuje desetidenní trvanlivost.
Jejich produkce čítá více než sto druhů knedlíků, od klasického houskového přes český bramborový až po šišky, noky, luxusní svatební knedlík podle receptury z měšťanské kuchyně z 19. století nebo poslední inovaci: malé knedlíčky z bramborového těsta.
Jestli jste si teď vybavili spíše německou gastronomii, jste správně. Firma je spolu s Rohlíkem připravuje i pro tamní trh, což oba pánové z Knedlíků Láznička vidí jako další byznysovou příležitost, neboť německý trh je jejich slovy „ohromný a knedlíkový“.
„Balicí poloautomat umožňuje dodávky do vzdálenějších míst republiky včetně sousedních evropských zemí,“ vysvětluje spoluzakladatel Zikmunda. „Ale nejen to, díky němu se celkově mnohem méně knedlíků vyhazuje kvůli tomu, že by se nestihly spotřebovat.“
Vedle víc než půl milionu korun do balicí technologie byla vůbec největší investicí v průběhu let investice do chladírenských vozů. Každý den je pak petrovická výrobna naplní po okraj.
Foto se souhlasem Knedlíky Láznička
Bramborový, nebo houskový? Nabídka knedlíků od „Lázničky“
Těší je, že mezi zákazníky aktuálně přibývají i školky a školy. „Motivace z jejich strany je dvojí. Současní rodiče jsou ochotní si za kvalitní jídlo pro děti připlatit a školy, které mají obecně obrovský personální problém stravování zajistit, si tím usnadní svízelnou situaci.“
Přesto si společnost s deseti zaměstnanci a sedmnácti miliony korun ročních tržeb chce dál držet punc malé firmy.
„Naše podnikatelská cesta není zrovna snadná, ale nekonkurovali jsme cenou ani v době, kdy nás nikdo neznal. Nebudeme to dělat ani teď. Mnohem větší radost máme ze stovek fotografií, které nám lidé posílají s našimi knedlíky u nich doma,“ uzavírá Vladimír Zikmunda.