Dnes jsou to přesně dva roky, co nejúspěšnější český youtuber Jirka Král rozesmutnil přes milion svých převážně náctiletých fanoušků, kteří jej na YouTube pravidelně sledovali a každým dnem netrpělivě čekali na jeho nová videa.
Předloni, přesně 2. září 2018, se na jeho kanále objevilo video zcela poslední: hodinový retrospektivní dokument, o kterém všichni věděli, že jej Jirka točí k příležitosti překročení milionu odběratelů. Netušili ale, že se v něm s youtuberstvím nadobro loučí.
„Vše, co bylo navázáno na youtuberství, skončilo,“ říká mi dnes Jirka v coworkingu WorkLounge v pražském Karlíně, kam už rok pravidelně dochází řešit svůj nový byznys, agenturu Socialpark. „Hodně se mi ulevilo, že už nemusím mít takovou zodpovědnost každý den něco přidávat na sítě,“ popisuje své nynější pocity čerstvý manžel influencerky s přezdívkou Little Kao, se kterou do svazku manželského vstoupil minulý čtvrtek.
Do světa youtuberství se vrhl před osmi lety, kdy začal těžit ze své popularity, kterou získal v české reality show Farma. Brzy se ve sledovanosti českých youtuberů dostal na špici a kolem svého jména začal budovat další byznys.
Rozjel spolupráci s firmami a značkami typu Red Bull nebo McDonald’s, které chtěly skrz influencery na sociálních sítích propagovat své produkty. A jako první a vlastně i jediný youtuber se odvážil vykročit do offline světa, když v pražském OD Kotva rozjel kavárnu a herní prostor Zetko. Navrch začal každý měsíc vydávat v nákladu až 50 tisíc kusů komiks lakonicky nazvaný Jirka.
„Poslední číslo jsme vydali letos 13. ledna. A na konci ledna jsme zavřeli i Zetko,“ potvrzuje Jirka, jak nadobro odstřihl svou nálepku youtubera.
„Kavárnu jsme zavřeli i kvůli plánované rekonstrukci Kotvy, což se nakonec odložilo. Ale stejně už vše k uzavření směřovalo. Už to nebyl náš primární fokus, nikam jsme jej neposouvali,“ vysvětluje své rozhodnutí dnes i trochu s úlevou. Ani ne dva měsíce poté, co se brány Zetka uzavřely, totiž do Česka vtrhl koronavirus a s ním i následná karanténa.
Jirka ale do Zetka v posledních měsících chodil hlavně kvůli hernímu magazínu Vortex, který se svým bratrem Petrem a dalšími dvěma kolegy vlastní. Tamní studio, kde Jirka natáčel své pravidelné příspěvky na sociální sítě, se totiž využívalo hlavně pro tvorbu obsahu Vortexu.
„Ve Vortexu mám teď na starosti hlavně nastavení reklamního systému a obecně monetizování obsahu. A to je vlastně přesně to, co jsem dříve dělal v Tiscali, ještě před mým youtuberstvím, takže mám teď takové flashbacky. Ale příjemné,“ usmívá se sympatický blonďák.
Vortex, který rozjížděli ostřílení herní novináři Zdeněk Princ, Jiří Bigas a Petr Stecker, je pro Jirku Krále tak trochu připomínka dnů, kdy seděl každý den za obrazovkou a klávesnicí počítače se sluchátky na uších a se svými kolegy youtubery hrál hry, jako například Minecraft. Na zkušenosti s přidáváním příspěvků na sociální sítě pak odkazuje právě agentura Socialpark, kterou rozjel před rokem se svým bratrem Petrem.
„Tvoříme kreativní obsah na sociální sítě. Co jsme si vyzkoušeli na mně, dnes děláme pro firmy,“ vysvětluje Jirka. Mezi dlouhodobé klienty, pro které nyní vymýšlí strategii a často i tvoří samotný obsah na sociální sítě, patří například Zásilkovna Simony Kijonkové nebo výrobce puzzle a her Ravensburger.
Ad hoc kampaně pak dělá třeba pro HBO nebo Oral B. „Covid znamenal okamžitou stopku pro rozjeté jarní kampaně, teď se ale těším na následující měsíce, kdy by se kampaně měly vrátit, a očekávám velký boom,“ vysvětluje a dodává, že Socialpark jej naučil pracovat více v týmu. „Už to není ta one man show, už to není jen Jirka Král.“
Když se dostaneme k otázce finanční stránky věci, Jirka přiznává, že nyní je na tom finančně hůře, než tomu bylo v časech jeho youtuberství. Tehdy mu 20 procent příjmů tvořila videa na YouTube, 20 procent spolupráce s firmami a zbylých 60 procent připadalo na merchandising. Ten už ale nemá – kromě Zetka a komiksu zrušil i svůj e-shop.
Spolupráce se značkami je dnes na polovině předchozího výkonu, jelikož firmy jej přestaly brát jako influencera, i když má s 890 tisíci followery po Leoši Marešovi hned druhý nejsledovanější profil na českém Instagramu. „Myslel jsem, že followeři budou ubývat. Ale oni přibývají dál,“ říká Jirka s tím, že počet followerů není pro něj zásadní metrikou. Jde spíše o to, kolik lidí si prohlédne jeho příběh a podobně.
A hned nato ukazuje, jak se na Instagramu, což je jediná síť, kde je dnes aktivní, změnila věková struktura jeho fanoušků. Zatímco dříve byla nejsilnější věková kategorie mezi 13 a 17 lety, dnes se vše přelévá do kategorií 18–24 let a 25–34 let, které dohromady tvoří tři čtvrtiny jeho současných followerů.
„Daleko více mě sledují lidi z firem nebo ti, kteří řeší byznysové záležitosti,“ vysvětluje Jirka. „A svatba taky nebude zrovna pro ty nejmladší,“ vrací se k týden staré události.
Příjmy z YouTube mu ale nevyschly ze dne na den, naopak jeho videa i dva roky poté, co se na profilu neobjevil žádný jeho nový kousek, měsíčně čítají více než milionovou návštěvnost. A zajišťují pětinu jeho předchozích příjmů z této platformy.
„Finančně jde určitě o pohoršení, ale to jsem čekal a je to i potřeba. Protože kdybych měl teď těch peněz víc, tak se nebudu tolik snažit něco budovat. Takhle člověk nezleniví, stále se drží ve střehu, učí se a posouvá,“ vysvětluje Jirka a říká, že vydělané prostředky směřuje hlavně do rozvoje agentury Socialpark.
A jestli cítí k dobám minulým určitou nostalgii? „Nestýská se mi, jsem rád, že jsem z toho kolečka vypadl,“ nezastírá. A jakkoli byla většina jeho kontaktů s bývalými kolegy a kolegyněmi přirozeně zpřetrhána, s některými z nich – například s Gejmrem nebo Selassiem – je i dnes stále v kontaktu.
Na hry mu však čas nezbývá. „Něco rozehraju, ale už to nedotáhnu do konce,“ připomíná, že dnes se soustředí hlavně na Socialpark a Vortex. „A taky už teď nedostávám nové hry s předstihem a zadarmo,“ směje se.