Obchodníkům od středy přibyly další počty. Kromě tržeb, ztrát, faktur a došlého zboží teď budou ještě počítat zákazníky. Jak ale nejsnáze zajistit, aby pro sebe měl každý nakupující patnáct metrů čtverečních, jak požaduje vládní opatření?
Nabízí se změřit svou prodejnu, zjistit tak, kolik v ní může být najednou lidí, a ke vchodu postavit trpělivého pracovníka. Celou směnu totiž bude hlídat, kolik lidí vchází a kolik jich zase vychází.
Nebo se dá také vsadit na umělou inteligenci českého startupu Iterait, konkrétně na jejich zařízení Vividi Stay Safe. To lze využít nejen v obchodech, ale třeba i v restauracích, bazénech nebo na venkovních akcích. Všude tam, kde je důležité znát počet návštěvníků.
Zařízení snímá prostor kamerou a zaznamenává všechny příchozí a odchozí osoby. Data zpracovává v reálném čase a výsledky okamžitě posílá do webové aplikace. Zákazníci, kteří přichází do obchodu, tak na obrazovce vedle vchodu vidí, kolik je aktuálně v prodejně lidí. Pokud je překročeno povolené množství, jsou upozorněni, aby vyčkali. Zařízení navíc umí vyhodnotit i délku jejich čekání.
CEO společnosti Iterait Adam Blažek popisuje, že Vividi je elegantní malá krabička, která rozpozná vstupující osoby s 99% přesností. Co víc, zaznamená jejich věk, pohlaví, emoce a dokáže odhalit, zda má dotyčný nasazenou roušku.
Jenže co soukromí? To teď bude každý vědět, kde kdo nakupoval nebo jedl? Dominika Pokorná ze společnosti Iterait vysvětluje, že o ztrátu soukromí se není třeba bát.
„Díky technologii Edge AI výpočty probíhají přímo v krabičce, žádný obraz nebo video se nikde neukládá. Ven se dostanou jen statistiky typu „žena dvacet pět let, usmívá se“. Do soukromí nikomu zasáhnout nemůžeme,“ říká.
Instalace Vividi je jednoduchá, zařízení okamžitě začíná měřit a podle Blažka spotřebovává minimum energie. Pokorná doplňuje, že je velmi snadné – a také žádoucí – propojit ho s webovými stránkami provozovny tak, aby měli možnost zákazníci zjistit aktuální stav ještě než vyrazí nakupovat nebo se například najíst.
Zařízení firma zkoušela už během první vlny pandemie například v prodejně Anna (ENAPO) ve Zbraslavi a na začátku vlny druhé zařízení využila i akce Spartan Race. Aktuálně je umístěné také v obchodech Hanibal, Zahradní Centrum pod Kloboukem v Jindřichově Hradci a v kancelářích Lidlu Praha.
Zařízení umí nejen sčítat počet zákazníků, ale vyhodnocuje i jejich chování. “Jak se tváří, zda se usmívají nebo naopak. Dokáže také spočítat, kolik lidí projde kolem obchodu a jaké množství z nich do něj vstoupí,” říká Dominika Pokorná. Dodává, že v současnosti firma řeší i další možnosti využití – například na letištích nebo v nemocnicích.
Zařízení může být užitečné i při sledování pacientů, kterým hrozí proleženiny, zaznamená totiž, jak často se otáčí. Budoucnost firma vidí také v zemědělství – tam by přístroj mohl sledovat krávy na mléko. Zjišťoval by, zda mají dostatek potravy, dostatečně dlouho spí, či jestli chodí málo nebo moc a zda vypadají spokojeně.
“Může posloužit i při optimalizaci kancelářských prostor. V době, kdy se bude přecházet na kombinaci home office a práce z kanceláře, můžeme třeba změřit, jak moc jsou vytížené stoly. Podle toho firma zjistí, kolik jich reálně potřebuje a jestli nezredukovat pronajímanou plochu kanceláří třeba o třetinu,” doplňuje Pokorná.
Užitečné podle ní zařízení může být i v reklamě. “Cílení reklamy je možné i v offline světě na digitálních panelech. Vividi určí, jaký člověk stojí před panelem a vyhodnotí, jaká reklama by ho mohla zajímat – například mladým lidem nebude nabízet tabletky na klouby, ale spotřební elektroniku. Zároveň zjišťuje, jak dlouho se člověk na reklamu dívá a jak se tváří,” vysvětluje Pokorná.
Firmy si mohou Vividi koupit – jeho cena se pohybuje v řádech nižších desítek tisíc korun plus měsíční paušál několik set korun. Nebo je také možné si zařízení pronajmout za řádově nižší tisíce korun měsíčně.
Startup Iterait spolumajitelů Adama Blažka, Filipa Matznera a Petra Bělohlávka funguje dva roky, nejdřív byl projektovou firmou, spolupracoval mimo jiné s nemocnicí IKEM, ale v současné době se zaměřuje především na projekt Vividi.