Zakladatel agentury Advertia Digital Honza Borýsek pracoval se svým týmem na online kampaních pro módní značky, jako je Diesel, Tezenis, Off-White nebo český concept store Nila s etickou módou a kosmetikou.

Tvrdí, že český zákazník, který byl primárně nastaven na cenovou válku, si zvyká na novou komunikaci ze strany fashion značek, které se místo výkonnostního marketingu snaží zaujmout emocemi.

„Móda obvykle pracuje s konkrétně pojmenovaným produktem, ke kterému má zákazník nějaký vztah. Důležitá je především otázka hodnot,“ říká Borýsek, který studoval i na prestižní University of Sydney. Právě zkušenosti ze zahraničí mu pomohly ve vytváření co nejefektivnější prodejní strategie módním značkám v digitálním prostředí.

Na českém módním trhu se točí zhruba 150 miliard korun s tím, že pětina všech nákupů proběhne online. Podle Borýska Češi nakupují přes internet nejen kvůli slevám či jiným výhodám, ale také proto, že v kamenných prodejnách nemají dost času.

Při nakupování módy hrají čím dál tím větší roli sociální sítě. | Foto Unsplash

„Instagram je ideálním nástrojem k tomu, abyste coby firma pronikli do konkrétní komunity, na kterou cílíte. Nepředstavujete jeden produkt, člověk se musí zamilovat do vaší značky,“ říká Borýsek, který podtrhuje skutečnost, že právě Instagram je sice na jednu stranu platforma velmi vizuální, pracující s lifestylovými fotkami, ale zároveň bude mít v brzké době integrovaný platební systém, který nyní testují velké globální fashion značky.

Drtivou většinu takových nákupů ale podle Honzy Borýska uskutečňují mileniálové, které láká nejen souznění se svou oblíbenou značkou, ale také digitální prostředí s možností videa a motion designu. 

S výběrem správné velikosti vám pomůže technologie rozšířené reality.

„Chybí ale samozřejmě kontakt s realitou, což je podstatná součást nákupu oblečení nebo doplňků. Proto mají online obchody často velký podíl vratek, kdy si lidé raději do virtuálního košíku přihodí více velikostí, mají strach, aby jim to sedělo. S tím ale pomůže technologie rozšířené reality, která vám změří míry a doporučí správnou velikost. Oblečení si díky ní také vyzkoušíte virtuálně a uvidíte, zda vám sluší, nebo nikoli. Ve chvíli, kdy se tento problém vyřeší, a věřím, že to bude zhruba do 10 let, přijde masivní změna vzorce spotřebního chování,“ odhaduje Borýsek.

Podle něj se tak stane během několika let, kdy na možnost nakupovat módu online přistoupí také lidé starší 45 let, kteří se dnes spíše vydávají do kamenných prodejen.

„Prodej pouze na sociálních sítích ale samozřejmě retail překročit nedokáže, je to pouze jeden z nástrojů komunikace, kde svého klienta oslovíte, udržujete s ním komunikaci a teprve postupně zjišťujete, zda je připraven nakoupit,“ doplňuje Borýsek.

Pandemie podle něj dala i českým módním projektům šanci prověřit si, jak si se svými zákazníky stojí. Za příklad dává Nilu, obchod zaměřený na etické udržitelné oblečení, doplňky, kosmetiku, ale i hračky či doplňky do domácnosti.

„Během koronakrize Nila začala aktivně komunikovat se svými zákazníky prostřednictvím e-mailu, webu i Instagramu. Bylo vidět, že se jim okolo sebe podařilo vybudovat pevnou komunitu lidí, která byla ochotná je podpořit i za složité situace,“ reflektuje Honza Borýsek, který si myslí, že vánoční nákupy budou probíhat zejména v digitální formě.