Jde z něj strach. Připlácnuté k zemi s křídlem vystrčeným nad úroveň střechy, výhružnými nozdrami na kapotě, rudými koly s brzdovými třmeny, které by zastavily i kamion…

Porsche 911 GT3 RS je vlastně nesmysl. Ale to by se třeba o výzdobě Sixtinské kaple dalo říct taky – a oboje přitahuje zájem jako magnet.

Klíčky do ruky předané před letištěm zhruba někde uprostřed Francie, krátká informace o přednastavené navigaci s cílem cesty a poznámkou, abyste si tuhle jízdu užili. Pohoda zhruba stejná, jako kdyby vám někdo na půl dne svěřil Renault Clio.

V tomhle případě by se ale spíš hodila kontrola závodní licence, psychologický test a předání potvrzení o nadstandardním zdravotním pojištění, zahrnujícím i repatriaci do Česka.

Přeháním? Ale kdeže. Zmíněné křídlo, nozdry i karoserie roztažená do šířky… to je pouze začátek, který by odstrašil jen ty nejvíc nervní účastníky téhle projížďky. Druhé kolo přichází, když otevřete dveře.

Hlavně ale neotvírejte ty na straně spolujezdce – první, co člověk uvidí, je k podlaze přichycený hasicí přístroj. Ne jeden. Dva. Ach ano, určitě tam jsou kvůli panujícím suchům, takže kdybyste jeli třeba někam, kde by začínal planout les nebo pole… nebo auto. Cizí, samozřejmě.

Abyste v takové chvíli mohli zasáhnout a pomoci matce přírodě či bližnímu svému co nejrychleji, k bleskovému otevření dveří slouží sytě rudá poutka místo kliky, za která stačí jen lehce zatáhnout. Takže klid.

V tomhle modelu se taky o něco víc než obvykle myslelo na bezpečí, proto trubková klec za sedadly, proto možnost se rozhodnout, jestli klasický, nebo šestibodový bezpečnostní pás. Jak milá starost o to, aby se nikomu nic nestalo…

Dost legrace. Tohle auto je nejšílenější věc, kterou si v Porsche můžete za 6,6 milionu koupit a vyrazit s ní do běžného provozu. Tedy koupit si ji můžete teoreticky, ale k tomu se dostaneme.

Pod kapotou 525 koní, maximum výkonu v osmi a půl tisících otáček, zrychlení z nuly na sto za 3,2 sekundy, maximálka lehce pod tři sta. Vysokootáčkový motor s atmosférickým plněním s čtyřlitrovým objemem. Mein Gott, Karle!

Tuhle věc ale před rokem nepředstavili proto, aby se s ní sprintovalo na semaforech. 911 GT3 RS je hlavně okruhové auto, které se vzhledem k současnému omezování automobilismu může na běžných silnicích prohánět tak nějak spíš shodou náhod.

Když se vám dostane do rukou, děkujete své matce za všechnu bolest, kterou kvůli vám kdysi musela vydržet. Bez ní byste ve skořepinovém sedadle neseděli. Děkujte, a alespoň jí o tom vyprávějte. Nebo radši ne. Pro její vlastní klid.

Před usednutím za volant je fajn se na půl roku nechat zavřít do buddhistického kláštera a meditovat. Třeba vás to vyklidní natolik, že si na bručivé óm vzpomenete i na dohled zmíněné dvojice hasicích přístrojů.

Jestli tohle neuděláte, temná síla nad vámi nejspíš zvítězí a je jen otázkou času, kdy v lepším případě dojde pouze na nepříjemné setkání se strážci zákona. Utěšovat je můžete maximálně argumentem, že kde jede normální auto na okresce devadesát a je to tak nějak na hraně, v 911 GT3 RS si přidejte rychlost o polovinu vyšší a pořád se to dá. Sice vám to nejspíš nepomůže, ale edukace není nikdy dost.

Porsche 911 GT3 RS na české silnici

Tohle auto je k silnici přilepené, jede, jako byste jeho směr vedli očima, jako byste manuálním řazením pádly na volantu ovládali jeho tep, jako byste vy i vaše porsche byly dvě jednotky, které se zanedlouho po rozjezdu a krátkém osahání propojí v jedinou.

Transcendentní pocit se s ním dá zažít i na okresní silnici, ale ještě silnější musí být na uzavřeném okruhu, kam nejdražší sériové porsche patří především. Proto taky vzniklo.

Tam z něj v plné míře dostanete, co umí. Když to umíte vy. Moje zkušenost ze sice prázdných, ale pořád klasických silnic centrální Francie je taková, že i když si člověk myslí, že jede plus minus na maximum, pořád cítí, že tahle bestie je sotva na třetině toho, co opravdu umí.

Takže na okruh s ním. Tam bude 911 GT3 RS vítězit a pomůže mu i skutečnost, že váží jen 1450 kilogramů. Krom jiného jde o výsledek použití nadstandardního množství dílů karoserie z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny, lehkých vrstvených skel s akustickou folií i volitelných keramických kompozitních brzd.

Může to být ale ještě o nějakých dvacet kilogramů míň, jen je nutné objednat paket Weissach – v tu chvíli máte třeba přední kapotu, střechu a kryty zpětných zrcátek z karbonu. Cena vyskočí někam k 7,5 milionu, ale když se počítá každý gram, každá desetina sekundy, nemůžete řešit něco tak přízemního, jako jsou peníze.

Porsche 911 GT3 RS a redaktor Ondřej Kinkor
Redaktor v situaci, kdy neřeší něco tak přízemního, jako jsou peníze

Zmínkou o penězích se však vracíme k jednomu drobnému problému. I když máte dostatečný obnos, pořád to vůbec neznamená, že budete mít Porsche 911 GT3 RS. Tedy alespoň napřímo z fabriky a od oficiálního dealera.

Tohle auto se totiž prodává za odměnu – a konkrétně do Česka se jich dostane tolik, že vám na spočítání spolehlivě stačí jedna ruka. Zájemců čekajících v řadě s prstem na tlačítku pro potvrzení odeslání milionů v mobilním bankovnictví je přitom mnohem víc.

Jak z toho ven? Pravidlo je poměrně jednoduché. Je nezbytné mít víc porsche zaparkovaných v garáži, delší zákaznická historie, trošku urputnosti a pak to třeba vyjde.