Část roku, během níž je koncentrace automatických odpovědí na maily s předmětem „mimo kancelář“ výrazně vyšší, je v plném proudu. Letní útlum se týká řady odvětví, od finančnictví přes retail až po zábavní průmysl. Venture kapitál je poněkud specifický, za oceánem je to i v letních měsících business as usual, kdežto Evropa vyráží na dovolenou.

Obecná poučka zní, že kdo nenaraisuje kapitál na jaře, měl by s dalšími pokusy vyčkat na podzim. „Dlouhé evropské léto je specifický fenomén. Rozhodování, dokončování a podepisování jakýchkoli dohod jsou v tomto období velmi náročné,“ říká Petr Šíma, founder a partner fondu Depo Ventures. 

V těchto měsících se podle něj stahují do ústraní jak angel investoři, cílící na firmy v nejranějších fázích vývoje, tak takzvaní LPs (limited partners), tedy investoři, kteří venture fondům poskytují kapitál, aniž by se aktivně podíleli na jejich řízení. 

„K tomu se přidávají právníci, notáři a správci fondů. Venture capital fondy sice zůstávají v provozu, ale členové týmů se také střídají na dovolených a nikdy nevíte, kdo je právě dostupný,“ popisuje Šíma s tím, že podobně problematickým obdobím jsou i Vánoce.

Léto se také vyznačuje minimem příležitostí pro vzájemné potkávání startupů shánějících financování s investory. Neorganizují se konference a networkingová aktivita zamrzá.

„My jsme si toho hodně odbyli v květnu a červnu, kdy bývá eventů strašně moc. S podzimem nám aktivit zase přibude a bude se to stupňovat. Všichni chtějí dotáhnout dealy do konce roku, takže úplně nejvytíženější budeme v prosinci,“ uvádí partner Purple Ventures Jan Davídek. 

Sezonnost venture kapitálového trhu potvrzují i zástupci fondu Kaya VC, kteří na něm pozorují největší aktivitu od ledna do května a pak od září do listopadu. „Jsme připraveni investovat celý rok, máme nastavené procesy tak, abychom na zajímavou příležitost mohli reagovat kdykoli. Nicméně v létě celý trh zpomaluje. Využíváme toho na vzdělávání se v nových technologiích,“ líčí Karel Zheng z Kaya VC.  

Podobně to mají i v Presto Ventures. „Léto je skvělý čas na úklid, zefektivnění interních procesů a přípravu na podzimní sezonu,“ říká partner fondu Vojta Roček. Obratem však dodává, že startupy by se měly v první řadě soustřeďovat na své projekty místo hledání nejvhodnějšího okna v roce pro fundraising. 

„Venture capital fondy a investoři jsou navíc trochu alergičtí na zjevné manipulace, protože to značí složitější komunikaci do budoucna, pokud se na něčem dohodneme. Intra a osobní setkání jsou obecně také dost přeceňovaná. Kvalitní projekt, ať už startupový, nebo investiční, nepotřebuje vhodné okno, dávku štěstí, kamarádovo doporučení ani osobní setkání na kávě týden předem,“ tvrdí Roček.

Samotný fundraisingový proces navíc trvá několik měsíců. A z pohledu startupu není dopředu jasné, jak dlouho potrvá ani zda bude úspěšný. „Je třeba se na něj řádně připravit, oslovit desítky investorů a zároveň mít kontinuální růst a fundament byznysu. Pokud firma začne shánět investici dva nebo tři měsíce před vyčerpáním peněz, je obvykle pozdě,“ říká šéf investic ve fondu ZAKA VC Andrej Petrus.

Startovat tento proces v Evropě během léta se může ukázat jako problém. Jak už jsme zmínili v úvodu, uhnat relevantní lidi v letních měsících je složité. „V Americe se na tento evropský přístup často dívají s úsměvem. Tamní byznysový cyklus se příliš nemění. Je to pravděpodobně způsobeno tím, že dlouhé dovolené nejsou v USA považovány za nezbytnou součást života,“ míní Petr Šíma. 

Také Andrej Petrus vnímá, že evropské VC fondy nejsou tolik akční jako jejich americké protějšky, pracují pomaleji a nejsou ochotny příliš riskovat.

„Soudím tak na základě svého pozorování a toho, co říkají naši foundeři, ne na základě statisticky relevantního vzorku. Může to být způsobeno roztříštěností evropského ekosystému, možná také přebytkem venture kapitálu v USA oproti Evropě. To způsobuje větší konkurenci kapitálu v USA a tlak na efektivitu a rychlost,“ uvádí Petrus.  

Neplatí to však podle něj univerzálně napříč evropskými zeměmi. „Například Londýn je v rámci Evropy skvělý startupový ekosystém, konkurenceschopný i vůči USA,“ dodává. 

„Já mám někdy pocit, že Evropa si dává oraz víceméně celý rok, nejen v létě,“ uzavírá s úsměvem Vojta Roček.