Urputnost a optimismus. Tyto dvě vlastnosti podle svých slov Anežka Minaříková potřebovala k tomu, aby se jí povedlo to, co nikomu před ní. Je první Češkou, která studuje na Yale School of Art, a také před několika týdny vydala unikátní publikaci o významné české umělkyni Claře Istlerové, která léta odmítala s kýmkoliv veřejně hovořit.

„Myslím, že jsem prostě umanutá. Proto se mi pak možná daří,“ komentuje své úspěchy Anežka Minaříková, která byla před dvěma lety nominována na Czech Grand Design v kategorii grafického designu za projekt vytvořený pro Národní ústav duševního zdraví.

A i když je podle svých slov vděčná za vše, co se na své alma mater – což je pražská UMPRUM, naučila, toužila získávat vzdělání v širším kontextu. Po stáži na americké Rhode Island School of Design se Minaříková rozhodla, že v magisterském oboru bude pokračovat ve Spojených státech.

Z portfolia Anežky Minaříkové.

„Zajela jsem na dny otevřených dveří na Yale a bylo mi jasné, že tohle je místo, kde chci studovat,“ vzpomíná, a zároveň podotýká, že řadě studentů ze střední Evropy připadá studium na jedné z nejlepších univerzit světa jako nedostižný sen, který je ale podle Anežky Minaříkové přitom realizovatelný.

Yale School of Art.

„Dostat se na školu z kategorie Ivy League do magisterského studia je jinak obtížné než do bakalářského. Především proto, že v Americe ve studiu pokračují ti, kteří chtějí zůstávat v akademické sféře,“ vysvětluje Minaříková, která přijímací komisi přesvědčila svým portfoliem plným specifického humoru.

„Češi mají mezi zdejšími pedagogy uměleckých ateliérů skvělou pověst. Baví je náš smysl pro temnotu i vtip a všichni jsou obeznámeni například s díly Jana Švankmajera,“ vyjmenovává designérka.

Rok studia na Yale School of Art vychází na 40 tisíc dolarů, ale je možné žádat o výraznou finanční úlevu. „Výše školného je pro řadu lidí v Evropě odrazující, ale všem doporučuji, aby tento aspekt nebyl důvodem, proč přijímačky na Yale nezkusit. Pokud se vám zadaří, lze dosáhnout velké slevy, protože se jedná o soukromou instituci, která dostává dary od svých absolventů a řady firem. Ty pak může škola použít na to, abyste neplatili za studium v plné výši,“ vysvětluje Anežka Minaříková.

Coby absolventce Yalu se tak grafické designérce otevírá perspektiva prestižního zaměstnání, ale tyto příležitosti na Minaříkovou čekají hlavně ve Spojených státech. „Mám dojem, že v Česku škola, kterou absolvujete, nedělá ten hlavní dojem, potřebujete mít hlavně kvalitní portfolio,“ tvrdí.

Z portfolia Anežky Minaříkové.

I přes své působení v zahraničí ale Anežka Minaříková už stihla obohatit domácí knižní trh o jedinečnou publikaci. Jednoduše nazvaná Clara je titul, který ukazuje život a dílo jedné z nejzajímavějších, ale zároveň nejtajemnějších českých umělkyň Clary Istlerové.

„Zajímá mě ženská otázka. Na Yalu smí ženy studovat teprve od roku 1970, Clara Istlerová byla významnou ilustrátorkou a typografkou, ale nikdo o jejím osudu nic nevěděl. Profesor na škole mě varoval, že s nikým nechce mluvit, ale já jsem si řekla, že se s ní musím spojit,“ reflektuje sedmadvacetiletá umělkyně.

Istlerová nakonec s rozhovorem souhlasila a vzniklo tak dílo, které není odbornou publikací, ale jak říká Anežka Minaříková, pojednává hlavně o životě a lásce.

Unikátní design publikace, která vyšla letos v srpnu, ještě doprovodilo zamyšlení jedné z nejlepších současných tuzemských grafických designérek, Zuzany Lednické ze studia Najbrt.