Aleš Pospíšil a Radek Nožička založili před sedmi lety Kávového průvodce a magazín European Coffee Trip s cílem zmapovat scénu výběrové kávy v Evropě. Za dobu existence se jejich projekt etabloval na jedno z předních internetových kávových médií, u kterého nepoznáte, že vzniká v Brně. 

Tihle dva Brňáci, kteří jsou známí v kávové komunitě, po celém světě začali dělat magazín o výběrové kávě skrze tvorbu videí a kavárenských průvodců. To jim záhy vyneslo návštěvnost přesahující osm milionů zhlédnutí na Youtube a jeden milion návštěvníků na webu.

Před čtrnácti dny navíc vydali aplikaci s více než dvěmi tisíci zmapovanými kavarnámi – od Kanárských ostrovů přes Česko po Island – do kterých můžete zajít s jistotou, že káva i služby stojí za to.

Že stojí za to i nová aplikace, dokazuje osm set lidí, kteří si ji během prvních čtrnácti dní stáhlo. A taky fakt, že trenduje na první příčce v oblasti jídlo a pití.

Tohle všechno se line příhodně z Brna, města kávě zaslíbeného, kde k ní oba před devíti lety přičichli. „Na školení v rámci Týdne kávy v Brně, které vedl Jarda Tuček z Doubleshotu, jsem se zamiloval do kafe a od té doby vyhledával možnosti, jak si dát dobrou kávu i na cestách mimo Česko. Jenže dobré kavárny nebylo jednoduché najít, protože scéna byla před téměř deseti lety hodně malá,“ vzpomíná Aleš Pospíšil.

S Radkem Nožičkou se potkali se na studiích v rámci studentské organizace Board of European Students of Technology, jejíž byl Aleš předseda. Ten také už 2013 v Curychu založil kávový klub, se kterým organizovali návštěvy kaváren a pražíren a jejich ochutnávky. 

„Po návratu do Česka jsem hledal projekt, do kterého bych se vrhl, a vášeň pro kávu, cestování a marketing mě přivedla k nápadu na European Coffee Trip,“ vysvětluje pětatřicetiletý Aleš, který pracoval také ve startupech Safetica Technologies, Better nebo Brand Embassy.

Spojil se tak s Radkem, který se chtěl rozvíjet ve tvorbě fotografie a videa, což byl potřebný střípek do skládačky projektu s jasným plánem – procestovat osobně celou Evropu a objevit a navštívit kavárny podávající výběrovou kávu. Přesněji ty nejlepší kavárny v daném místě.

„V roce 2014 to byly opravdu jen jednotky i ve velkých městech, a tak jsme mohli většinu osobně poznat a zaznamenat,“ vysvětluje druhý z party Radek Nožička, s tím že chtěli, aby se barista z Varšavy dozvěděl, co se děje na kávové scéně třeba v Londýně.

Za první dva roky navštívili přes dvě stovky kaváren ve většině evropských zemí a sdíleli své objevy na Facebooku a webu. Aby se kavárny do jejich projektu zařadily, musely a stále musí splňovat daná kritéria, jako servírování výběrové kávy, proškolený personál, který rozumí její přípravě a samozřejmě použití vhodných technologií a čistota.

„Už tehdy se nám podařilo získat podporu kávové komunity i velkých značek jako Nuova Simonelli, Mahlkoenig nebo BRITA. Později jsme museli fungování více formalizovat a pro dlouhodobé partnerství jsme z projektu vytvořili magazín o výběrové kávě v Evropě,“ dodává Aleš Pospíšil s tím, že je to full time job s dvou a půl milionovým obratem.

Jejich webová stránka, kam všechno zaznamenávají, má přes 150 tisíc zhlédnutí za měsíc. Po roce pak začali pravidelněji publikovat i na Youtube. Jejich první série videí byla se slavným baristou a držitelem ocenění Barista Champion 2009, Gwilymem Daviesem, spolumajitelem pražírny The Naughty Dog.

„Od té doby jsme náš kanál rozrostli až na osm milionů shlédnutí za rok a 160 tisíc odběratelů a patříme do první pětky top kávových kanálů světa,“ doplňuje Nožička, který jako art director všechno také natáčí. V roce 2018 dokonce vydali první kávový dokument věnovaný příběhu ikonického AeroPressu, který byl oceněný na filmovém festivalu ve Würzburgu.

Pospíšil dodává, že postupem času už nemohli všechny kavárny osobně navštívit, protože celý trhl rostl moc rychle, a tak se přesunuli do pozice kurátorů, kteří díky zpětné vazbě komunity a sítí „ambasadorů“ vytvářejí seznam kaváren po celé Evropě. „Když někdo objeví novou kavárnu, napíše nám a my ji s našim sedmičlenným týmem prověříme a zaneseme do aplikace i na web.“

Kávová scéna pořád rychle roste a tvorba mobilní aplikace byla vyslyšení dlouhodobého feedbacku jejich fanoušků. „Chceme co nejvíce zjednodušit nalezení dobré kavárny kdekoli v Evropě se člověk ocitne, a to doslova na pár kliknutí. Teď máme téměř 200 kaváren na prověření.“

Lidé bez iPhonu mohou najít kavárny na jejich webu, vytvoření a vypuštění Android verze pak chystají na začátku roku 2022.