Trouble’s gonna follow where I go, zapěla Taylor Swift z nasvíceného pódia v Šanghaji, a odstartovala tak největší den v historii online nakupování. Dnes, 11. 11., je takzvaný Singles‘ Day, a to pro čínské e-shopy v čele s Alibabou znamená největší nápor koupěchtivých. A vzhledem k velikosti čínského trhu a apetitu tamních zákazníků je jasné, že jde i o největší e-commerce událost ve světovém měřítku.

Jen si poslechněte tato čísla: za první minutu a osm vteřin od spuštění dnešního Singles‘ Day dosáhl Alibaba na tržbách jedné miliardy dolarů. Podle údajů poskytnutých čínskou společností si 84 značek, včetně společností Apple, Uniqlo či L’Oréal, přišlo za první hodinu na tržbách na 100 milionů jüanů.

Za devět hodin od začátku zaznamenal čínský e-commerce gigant Alibaba tržby 23 miliard dolarů, což je o 25 procent víc než loni touto dobou. Po čtvrté hodině odpoledne tamního času už se ohlásilo překonání 30 miliard. Podle všeho je tak na cestě k překonání loňského rekordu (30,8 miliardy).

Tradice Singles‘ Day započala v roce 2009 jako neoficiální opozitum svátku svatého Valentýna. Jako datum pro ni byl zvolen 11. listopad – protože čtyři jedničky (tzv. Double Eleven) symbolizují právě lidi žijící bez partnera. Jak ale poznamenávají některá média, Singles‘ Day se kupodivu stal i dnem oslavy zamilovaných. A z Alibaby se tento komerční svátek rozšířil i do dalších velkých asijských e-shopů, slaví ho například čínský JD.com nebo korejský 11thStreet.

Pokud si říkáte, že největší událostí v online nakupování je Black Friday, vězte, že v loňském roce ani součet Black Friday a Cyber Monday nedal dohromady tržby Singles‘ Day. Jen pro srovnání: ohlášených 30 miliard je téměř 80 procent čtvrtletních tržeb Amazonu.

Alibaba po vystoupení americké popové hvězdy Taylor Swift navázal živě vysílanými reklamami, v nichž se představilo tisíc značek jedoucích na slevové vlně. V podstatě si to představte jako takovou přestávku v Super Bowlu, akorát mnoooohem delší.

Letos je to poprvé, co Alibaba zažívá Singles‘ Day bez svého zakladatele Jacka Maa. Ten se teď věnuje především boxu a domlouváním souboje s Floydem Mayweatherem, zatímco jeho výkonnou roli v online gigantu s tržní hodnotou 486 miliard dolarů převzal Daniel Zhang.

Analytici před letošním Singles‘ Day očekávali, že by poprvé v jedenáctileté historii mohlo dojít k poklesu celkových tržeb. Čínská e-commerce totiž zpomaluje v souvislosti s tamní ekonomikou a už loňský Singles‘ Day zaznamenal oproti svému předchůdci „jen“ sedmadvacetiprocentní nárůst – nejmenší v historii akce.

Jak se ale zdá, byly to plané obavy…