Ráno přijdete do práce a – nesednete si. V předsíni si do skříňky odložíte kabát, přezujete si boty a pak se zamyslíte, co všechno chcete ten den udělat. Podle toho zamíříte tam, kde vám to nejvíc vyhovuje: do společné kanceláře, oddělené kóje, izolované místnosti nebo do kavárny. I tak by mohly vypadat české kanceláře za pár let. „Vlastní stůl a židli většina zaměstnanců nepotřebuje,“ tvrdí Bert Hesselink, výkonný ředitel české pobočky americké poradenské společnosti CBRE, která pořádá soutěž Zasedačka roku, o které jsme už na Forbes.cz psali. „Většina věcí, které vám leží na stole, je nakonec stejně zbytečných,“ dodává. Zdá se vám to divné? Nejste sami. Podívejte se, jaké kanceláře doporučuje Hesselink firmám v Česku.

Bez vlastního stolu

Většina zaměstnanců nepotřebuje stálé místo, kam by si denně sedali. CBRE podle tohoto hesla přestavěla před rokem svoje kanceláře na pražském náměstí Republiky. Rozdělila je do několika zón a lidé si každé ráno vyberou, jestli se stáhnou do ústraní nebo si sednout mezi ostatní kolegy. Jenže kam s papíry a dalšími věcmi, které má člověk normálně na stole? „Nakonec zjistíte, že toho zase tolik nepotřebujete. Dvakrát si rozmyslíte, než si třeba něco vytisknete,“ tvrdí Hesselink.

kavárna pokus 2

Konec open space

České kanceláře prošly několika vývojovými fázemi. V 90. letech přežívaly uzavřené pracovny. Po roce 2000, kdy sem přišly zahraniční firmy, si všichni začali naopak pořizovat open space. Teď je podle Berta Hesselinka v kurzu něco mezi tím. Firmy potřebují hlavní společnou kancelář, doplněnou o menší účelové místnosti. Během let se totiž změnilo to, co v práci děláme. Dřív se v kanceláři jenom pracovalo. Dnes se tam lidé taky setkávají – buď s kolegy, nebo se zákazníky. A prostory tomu musejí odpovídat.

 

zasedacka_roku

Ostrůvky

Moderní kanceláře by měly mít různé druhy místností. Kromě velkého open spacu mají v CBRE takzvaná kupé, kde jste sice mezi lidmi, ale odděleni přepážkou, takže vás ostatní příliš neruší. Pokud se potřebujete naprosto soustředit, zavřete se do focus roomu. Soukromě si zavoláte z telefonních buněk. Posedět s ostatními můžete na work benches, jakýchsi ostrůvcích pro 6 až 10 lidí, kde se údajně dobře daří brainstormingu. Anebo si můžete zajít do kavárny a pracovat tam. Místa jsou schválně vytvořená tak, aby se v nich lidé z různých oddělení jakoby náhodně potkali. Dají se spontánně do řeči a třeba vymyslí něco, na co by normálně nepřišli. Hodně důležitá je taky velká elegantní kuchyň, kde se pohodlně najíte a případně s někým neformálně setkáte.

společné prostory pokus 2

Žádné povalování

Spousta firem se snaží zakomponovat do svých kanceláří místnost na relaxaci. „My nic takového nemáme. A víte proč? Přišlo se na to, že tam nikdo nechodí,“ říká Hesselink. Nejčastější chybou je, že je tato místnost v blízkosti šéfovy pracovny. „Tam prostě nevkročíte. A pokud přece, budou vám vaši kolegové dávat najevo, že se ulejváte,“ myslí si Hesselink. Češi se v práci zatím bojí odpočívat, i když se to nejspíš postupně změní.

Meeting room - Amsterdam - Aveq done

Sbohem, home office

Ještě před pár lety to vypadalo, že kanceláře budou na vymření. Čím dál víc firem nechávalo zaměstnance pracovat z domova. Jenže pak se ukázalo, že home office ve velkém není šťastné řešení. „Do práce prostě musíte chodit. Musíte se potkat s kolegy, domlouvat s nadřízenými, bez toho to nefunguje. Třeba Yahoo úplně zrušilo práci z domova. Navíc se zjistilo, že zaměstnance čistý home office nijak nemotivuje. Ocení spíš flexibilitu – možnost práce z domova, když to nutně potřebují,“ dodává Bert Hesselink.


Úvodní ilustrační fotografii poskytla společnost Steelcase, v článku jsou použity fotografie z kanceláří CBRE a Aveq