Po dvou letech provázených nuceným uzavíráním provozů se hoteliérům v Česku blýská na lepší časy. Restart cestovního ruchu sice zatím táhnou spíš regiony, zatímco ve velkých městech stále chybí značná část turistů z ciziny, vrátila se však byznysová klientela a pořádání kongresů a firemních akcí.
‚‚Všichni se chtějí potkávat a dohnat ty poslední dva roky,“ popisuje generální ředitel Cimex Group Miroslav Kosnar. Cimex patří mezi největší privátní investory v Česku a spadá pod něj hotelová síť Orea Hotels & Resorts, která mu dělá zhruba šedesát procent obratu.
Během pandemie podle Kosnara musely hotely propustit stovky lidí, které jim nyní chybějí. ‚‚Všichni hoteliéři a podnikatelé v gastronomii se potýkají s tím, že pracovníci z tohoto segmentu odešli, velká část z nich zřejmě nenávratně,“ říká.
Druhou nejvýznamnější součástí portfolia Cimexu jsou administrativní budovy s kancelářskými prostory o celkové ploše téměř sedmdesát tisíc metrů čtverečních. A v nich se skupina potýká s dalším problémem.
Firmy totiž během pandemie přehodnotily své požadavky na kanceláře a už se nechtějí příliš vázat dlouholetými nájemnými smlouvami. Cimex tomu jde naproti budováním flexibilních prostor, které připomínají spíš coworkingová centra. Jedno z největších vznikne na Václavském náměstí.
Pustili jste se do budování plně vybavených servisovaných kanceláří pro jednotlivce i firmy s flexibilní dobou nájmu. Do jaké míry chcete koncept použít i ve svých stávajících budovách?
K vyšší flexibilitě směřujeme obecně, postupně přetváříme prostory po nájemcích, kteří odešli. Chceme firmám poskytovat okamžitě dostupná řešení s možností krátkodobého, ale i dlouhodobějšího pronájmu. Firmy se v současnosti nechtějí příliš vázat, podíl dlouhodobých nájemních smluv na kancelářském trhu bude nejspíš klesat.
Coworkingovému centru se nejvíc blíží náš koncept Mo-Cha, který máme v současnosti v provozu na Pankráci v budově Vista House, a chystáme se jej zprovoznit i na Václavském náměstí 37 nebo v naší budově Garden 11 ve Vršovicích.
Kdy to bude?
Na Václavském náměstí půjde o celý dům, vyřešili jsme překážky v rámci povolovacího procesu a předpokládám, že s rekonstrukcí budovy začneme na podzim.
Loni v Praze přibylo nejméně nových kanceláří za pět let. V čem je problém?
Pro developera je ideálním scénářem, když má stavební povolení, zafixovanou cenu stavby, předjednaný určitý počet nájemních smluv v chystaném projektu a zajištěné financování. Jenže v současnosti je zcela nemožné mít pod kontrolou stavební náklady, firmy se nechtějí v rámci nájemních smluv dopředu zavazovat a i banky jsou opatrné.
Jak se nájemci ve vašich kancelářských budovách vypořádávají s drahými energiemi?
Náklady spojené s provozem budovy v principu nese nájemce. Samozřejmě v okamžiku, kdy výrazně rostou, tak se někteří mohou bouřit. Je to individuální, vedeme s nimi debatu a záleží i na tom, jakou s námi mají podepsanou smlouvu. Snažíme se dělat vše pro to, aby byly provozní náklady co nejmenší a dopady nebyly na nájemce tak zásadní.
Proč předěláváte některé své kanceláře na byty?
V některých lokalitách to s ohledem na tržní situaci dává větší smysl. Trh se mění.
Které to jsou?
Jeden projekt připravujeme k takové konverzi na Pankráci, dřív sloužil jako ubytovna, pak byl přestavěn na kanceláře a dneska to směřujeme zpátky k funkci bytů.
Jak jsou nyní obsazené Orea hotely?
Pohybujeme se na úrovních z roku 2019 nebo nad nimi, záleží na typu hotelu. Letošní rok je z našeho pohledu pozitivní jak v rámci obsazenosti, tak v parametru průměrné ceny za pokoj, který se nám daří navyšovat i díky investicím do rekonstrukcí a kvalitativně vyššímu standardu produktu.
Pozorujete i v rámci vaší sítě, že se rychleji vzpamatovávají regiony než Praha a Brno?
Praha je specifický trh, nastavený především na zahraniční turisty, kterých je stále méně než před pandemií, ale situace se zlepšuje. V našem pražském hotelu Pyramida jsme teď měli nejlepší měsíc za poslední tři roky.
Vrátila se byznysová klientela a pořádání firemních akcí a kongresů?
Od doby, co skončila covidová omezení, se firmy snaží ty poslední dva roky dohnat. Všichni se chtějí potkávat, organizovat odložené kongresy a minimálně náš červnový výhled je v tomto směru velice slibný.
Máte v hotelích dost pracovníků?
Všichni hoteliéři a podnikatelé v gastronomii se potýkají s tím, že pracovníci z tohoto segmentu odešli, velká část z nich zřejmě nenávratně. Je těžké motivovat lidi k návratu, stejně jako najít na trhu nové. Jde to ruku v ruce s inflací, která tlačí nahoru i cenu práce. Nemáme ale až takové problémy, o jakých slýcháme z trhu, daří se nám tuto situaci překlenout i díky síle značky Orea.
Kolik máte otevřených pracovních pozic?
Jsou to desítky každý měsíc.
Proč jste stopli chystanou výstavbu nového hotelu v Mariánských Lázních?
Projekt Broadway v Mariánských Lázních plánujeme stále, důvodů pozdržení je víc, ale je to především financování rekonstrukce. Využíváme tento čas k redesignu výsledného produktu a služby, chceme z projektu mít něco, co ve městě chybí.
Výstavbu máme pořád v plánu, chtěli bychom začít nejpozději příští rok, a to především díky tomu, abychom nenarušili lázeňskou sezonu, protože se jedná o rekonstrukci v samotném centru města.
V čem byl problém s financováním?
Stavět můžete začít v okamžiku, kdy to máte profinancované. Banky však kvůli covidu odmítají poskytovat prostředky, jelikož stále není jasné, co se bude dít.
Hotelovým projektům obecně?
Řekl bych, že nejen hotelům.
Kromě výstavby chcete rozšiřovat síť Orea i provozováním hotelů jiných vlastníků. Ohlížíte se po příležitostech spíš v Česku, nebo v zahraničí?
Český trh známe velmi dobře, určitě je zde spousta příležitostí, kterých bychom chtěli využít a jednáme o tom, jak zařadit hotely do naší sítě různým způsobem, přes nájemní nebo manažerský kontrakt. Díváme se i do zahraničí, ale primárně se nyní soustředíme na Česko.
Jsou už nějaké konkrétní projekty na stole?
Podepsali jsme spolupráci s hotelem Dlouhé Stráně u Jeseníků, u dalších hotelů v Praze máme před podpisem, o nich zatím hovořit nechci. Příležitostí je na trhu poměrně dost.