skip to main content
Rozhovor

Mobilem si otevřete pokoj i objednáte masáž. Sázíme na technologie, říká spolumajitelka Orea Hotels

Pandemie byla pro hotelový řetězec Orea Hotels bojem o přežití. Teď se největší síť hotelů v Česku, která spadá pod investiční společnost Cimex Group, pomalu nadechuje. A začíná se porozhlížet po dalších příležitostech.

Podle spolumajitelky skupiny Cimex Jany Sobotové, která ji založila společně s Petrem Lukešem, má firma připravenou celou řadu nových projektů v Česku i zahraničí. A zvažuje také další expanzi.

Společnost s globálním portfoliem v hodnotě vyšších stovek milionů dolarů připravuje například přestavbu bývalého kláštera svatého Gabriela na Smíchově na hotelový komplex, naplno se pouští do projektu servisovaných apartmánů Orea Place a chce se víc zaměřit i na flexibilní kanceláře.

Váš hlavní byznys je síť hotelů Orea Hotels. Jak se vám podařilo ustát pandemii?

Byl to boj o přežití. V Česku byly hotely zavřené velmi dlouho oproti jiným státům a to se podepsalo na výsledcích. Museli jsme se bohužel rozloučit se skoro desetinou zaměstnanců, a k tomu řada dalších odešla do jiných oborů kvůli dlouhé nejistotě v průběhu uzávěry.

Fungovali jsme v krizovém řízení, sledovali denní cash flow, jednali s bankami a dodavateli. Prodali jsme několik rezidenčních projektů ve Spojených státech a díky tomu a usilovné snaze všech manažerů a zaměstnanců jak v Orea Hotels, tak v Cimexu jsme situaci ustáli. A jakmile se opatření rozvolnila, byli jsme připraveni hned otevřít.

Pomalu se vzpamatováváme a třeba letošní léto jsme měli opravdu hezké výsledky. Ve třetím čtvrtletí tohoto roku jsme narostli až o jedenáct procent oproti roku 2019. Bohužel ale celý rok je kvůli uzávěře v první půlce roku hluboko pod rokem 2019.

Změnilo se nějak složení hostů?

Letos se nám dařilo především díky individuální klientele oproti jiným letům, kdy jsme měli více kongresového turismu. V běžném roce dělají tržby za kongresy okolo 25 procent. Teď už to vypadalo, že se nám firemní klientela začíná vracet, ale covid to zase zbrzdil.

V uplynulých dvou letech jste rekonstruovali pět hotelů, do kterých jste investovali téměř miliardu korun. Co si od toho slibujete?

Naše hotely to opravdu potřebovaly. Byl tam investiční deficit. Před pěti lety převzal vedení Orea Hotels Gorjan Lazarov, který nás jako majitele přesvědčil, že investice do produktu má skutečně smysl. A že modernizace nepřinese jen větší zájem zákazníků, ale i kvalitních pracovníků.

Reklama

Gorjanovi se podařilo motivovat tým zaměstnanců, kteří letošek i v omezeném počtu zvládli skvěle. Celou společnost proměnil, dnes je to úplně jiná firma. A odráží se to i na lepším hodnocení od hostů, kteří to vnímají.

Hodláte rekonstruovat i další hotely?

Máme hned několik hotelů, které čekají na přestavbu: Hotel Bílý hořec v Harrachově, Hotel Špičák na Šumavě nebo brněnský Hotel Voroněž II. Připravujeme také rekonstrukci spa v Resortu Horizont na Šumavě, v Resortu Devět Skal na Vysočině a nové privátní spa v Congress Hotelu Brno.

Plánujete síť Orea Hotels dál rozšiřovat?

Ano. Chystáme například stavbu hotelu v Mariánských Lázních, který by měl do města přinést nový produkt – moderní a méně lázeňský. Mariánské Lázně jsou krásné místo s úžasnou scenerií a skvělými sportovními možnostmi. Podle nás mají velký potenciál. Máme tam celou řadu nemovitostí a věříme, že se nám díky novým projektům a plánům podaří tohle trochu „spící“ město více oživit.

Dva projekty máme připravené také v centru Prahy. Jedná se o plánovanou rekonstrukci propojených dvou domů v ulici Hradební a Haštalská a další na Senovážném náměstí, oba by měla také provozovat Orea.

Uvažujete do budoucna i o franšízách?

Chceme rozšiřovat naši síť především formou management kontraktů. Tímto způsobem bychom ke stávajícím patnácti hotelům rádi přidali alespoň dalších deset. Orea je teď připravena manažersky pojmout výrazně větší množství hotelů. Máme co nabídnout, hlavně co se týče úrovně řízení a nastavených standardů.

Management kontrakt může být pro některé vlastníky výhodným řešením. Díky němu nezískají jen rezervační systém s mnoha sty tisíci stávajících klientů, ale také úspory na vstupech, protože je samozřejmě rozdíl v ceně produktů při odběrech pro jeden hotel, nebo dvacet.

Další velkou výhodou potom může být i cenné know-how v případě rekonstrukcí, renovací a otevírání nových provozů nebo důvěra bankovních institucí v případě poskytování úvěrů.

Nový hotel připravujete také v objektu Gabriel Loci v bývalém klášteře svatého Gabriela na Smíchově. Jak to zatím vypadá s tímto projektem?

Přestože nestojí v samém centru města, je to úžasná lokalita, procházkou přes park se dostanete až na Hrad. Uvědomujeme si, že rekonstrukce bude velmi nákladná a zdlouhavá. Když stavíte hotel na zelené louce, tak má jasně nastavený byznys model v excelové tabulce a s určitou mírou rizika víte, kdy začne vydělávat.

V tomto případě to ale nefunguje. Tento projekt bude vyžadovat mnohem víc práce, peněz a zároveň kreativity, tak abychom našli model, který může fungovat. A to nejenom z památkového a technicko-stavebního pohledu, ale i ekonomického a investorského, abychom ho vůbec mohli realizovat.

Kolik peněz a času to zabere?

Co se investice týče, nechci říkat konkrétní číslo, protože pokaždé když nějaké padne, tak se ukáže, že je to stále málo. Rádi bychom do roku 2023 získali územní rozhodnutí. Ale může to samozřejmě trvat déle.

Když se nám podaří začít stavět v příštích čtyřech pěti letech, tak budeme rádi. Pokud se to povede, tak půjde o daleko víc než jen stavbu „dalšího“ hotelu. Je to pro nás nejenom veliká výzva a dobrodružství, ale také zábava.

Reklama

Do té doby bude Gabriel Loci i nadále fungovat jako kulturní prostor?

Objekt byl strašně zanedbaný, takže jsme ze začátku vůbec nevěděli, jestli tam půjde něco pořádat. Po nějakých dílčích havarijních opravách se ale ukázalo, že fungovat může.

Uskutečnily se tam velké kulturní akce jako Designblok a Fashion Week, divadelní představení i koncerty. Prostory využívají také umělci jako své ateliéry. A pokud vše poběží jako dosud, tak do rekonstrukce na tom není důvod nic měnit.

Další zajímavý projekt je Orea Place. Jaké s ním máte plány?

Jde o koncept servisovaných apartmánů pro krátkodobé i dlouhodobé pronájmy. Je to alternativa k Airbnb, ale v mnoha ohledech uživatelsky přátelštější. Přímo na místě máte majordoma, na kterého se můžete kdykoli obrátit, máte zajištěný určitý standard a možnost pravidelného úklidu.

A pokud je něco potřeba rychle vyřešit, nemusíte se s majiteli domlouvat složitě na dálku. První Orea Place jsme otevřeli v Senovážné ulici v Praze a připravujeme další.

Kde konkrétně?

Vedle Prahy uvažujeme o Orea Place v Mariánských Lázních, ale dobře by tento model mohl fungovat i v Brně, na Šumavě nebo v Krkonoších. Nicméně vždy se musí produkt přizpůsobit dané lokalitě.

Mimochodem právě servisované apartmány měly nesmírný úspěch ve Spojených státech v době uzavřených hotelů. Za mě je to rozhodně produkt, který stojí za to rozvíjet. A časem třeba můžeme Orea Place provozovat i pro další vlastníky.

Součástí vašeho portfolia jsou také kanceláře. Jak moc je zasáhla pandemie?

Zásah nebyl tak tvrdý jako u hotelů. Navíc propad přišel o něco později než v ubytovacích službách, takže se to naštěstí minulo časově. Výrazně se ale změnil kancelářský trh. Firmy chtějí krátkodobější pronájmy, mít možnost rozšířit nebo snížit kapacitu. Nechtějí se k ničemu zavazovat na delší dobu a požadují flexibilitu. A tomu se teď snažíme přizpůsobit.

Souvisí s tím i vaše aktivity v oblasti coworkingu?

Máme projekt Mo-Cha, který jsme původně odstartovali v Brně. Moravská chalupa, odtud tedy Mo-Cha, je prostor hned vedle našeho Orea Congress Hotelu Brno. A pro jeho využití dával smysl právě koncept sdílených pracovních míst a kanceláří společně s prostory na různé obchodní, společenské a školicí akce v návaznosti na nabídku a funkci hotelu vedle.

Podobný projekt v industriálním stylu teď připravujeme na Václavském náměstí. Díky tomu, že jde o flexibilní servisované kanceláře, vycházíme vstříc právě změněné poptávce na kancelářském trhu.

Kdy by měl být projekt na Václavském náměstí hotový?

V současnosti čekáme na snad poslední administrativní úkon a doufáme, že se začne brzy stavět. Realizace by měla trvat necelý rok.

Jak se vám v této nejisté době, kdy prudce rostou ceny stavebních prací i materiálu, daří dokončovat nové projekty?

Nárůst cen je bohužel poměrně dramatický a je to náročné. Stavebním firmám chybí materiál a často ani nevědí, jestli ho budou umět v daném čase dodat. A stejně tak jako všechny je trápí nedostatek zaměstnanců.

Jak pro stavebnictví, tak pro oblast ubytování a pohostinství by bylo skvělé, kdyby se administrativně zjednodušilo zaměstnávání cizinců. S téměř nulovou nezaměstnaností se místa v podobných oborech velmi těžko obsazují.

Pomáhají vám nějak s nedostatkem lidí technologie?

Všechny nově rekonstruované projekty už jsou připravené tak, aby zákazníkům pobyt u nás co nejvíc ulehčovaly právě technologie. Po zavedení si telefonem otevřete dveře, přes aplikaci si objednáte masáž nebo vyřešíte jakýkoli jiný požadavek. Jednak je to pro hosta uživatelsky přátelské, jednak to šetří i čas personálu, který se může o to víc věnovat hostům v případech, které ho opravdu vyžadují.

Vedle toho jsme zatím spíše pro oživení zkoušeli v provozu využití robotů. V hotelu Pyramida jsme měli například humainoida Peppera, který radil hostům, jak se zorientovat v hotelu, a nabídl jim turistické rady, v Resortu Horizont zase obsluhující robot odnáší nádobí.

Vedle Česka působíte i v zahraničí. Jaké tam máte projekty?

Dlouhodobě máme aktivity ve Spojených státech. Na konci roku 2012 jsme koupili podíl ve společnosti Gencom Group, prostřednictvím které jsme vstoupili do celé řady hotelových projektů v USA, Karibiku, na Kostarice nebo na Bermudách.

Vesměs jde o pětihvězdičkové hotely, které provozují sítě jako Ritz-Carlton, Four Seasons nebo Rosewood. Vedle toho připravujeme v USA vlastní developerské projekty a zároveň investujeme do rezidenčního bydlení v prioritních lokalitách na Floridě a v Coloradu.

Jaké plány máte do budoucna?

V rámci joint venture s Gencom Group jsme součástí obřího hotelového a rezidenčního projektu na Kostarice s hotely Four Seasons, Andaz by Hyatt a čerstvě zahájenou stavbou šestihvězdičkového Ritz-Carlton.

Stejně tak se účastníme na Bermudách plánované rekonstrukce hotelu Fairmont, největšího kongresového hotelu v celém Karibiku. Jedná se o projekty ve špičkových lokalitách a možnost „být u toho“ je určitě vzrušujícím a hlavně poučná.

Projekty, které v Česku v rámci týmů firem Orea a Cimex řešíme a připravujeme, jsou možná trochu menší co do velikosti, ale jak počtem, tak rozmanitostí určitě neméně zajímavé a atraktivní. Pokud se situace stabilizuje, tak v hledáčku máme i další země jako Rakousko či Chorvatsko.

A protože po těch více než třiceti letech od založení společnosti Cimex už víme, že úplně nejdůležitější je motivovaný tým spolupracovníků, tak to je asi naším hlavním plánem do budoucna. Mít kolem sebe lidi, které to baví, jsou zvídaví, permanentně se učí, a hlavně kteří chtějí. Potom jde zvládnout cokoli a kdekoli.

Reklama
Reklama