Účty se vrší a peníze docházejí. Po řadě prohraných soudů a s drahou prezidentskou kampaní před sebou se Donald Trump poohlíží po netradičních způsobech, jak vydělat. Prodává proto vše od biblí po digitální kartičky za tisíce dolarů.
Bývalý americký prezident Donald Trump ztrácí finanční půdu pod nohama. Po prohraném soudu musí zaplatit stamilionové odškodné a další stamiliony ho má stát rozhodnutí v dřívější kauze. Od jeho zvolení prezidentem navíc Trumpovo bohatství kleslo na polovinu.
Pokud tak chce zaplatit vše od soudních výloh po náklady na kampaň, musí se vrátit k tomu, co ho dostalo na vrchol: prodeji sebe samotného. S tím ostatně začal dávno před svou politickou kariérou. Dlouhá léta vystupoval v pořadu The Apprentice a pod svým jménem zkoušel například neúspěšně prodávat steaky.
Čtyři roky po skončení svého prezidentského mandátu se rozhodl prodávat rovnou svou hlavu. Tu mohou zájemci vidět každé ráno při použití kolínské, která je vyjde na 2300 korun. Pro dámy pak exprezident připravil stejně drahou vůni, na které se tyčí zlaté písmeno T.
Oba parfémy nazval Victory47, čímž přivolává vítězství ve volbách a obsazení postu sedmačtyřicátého prezidenta Spojených států.
Jeho doposud nejúspěšnějším produktem byla kniha The Art of the Deal. Tu za Trumpa napsal ghostwriter Tony Schwartz, který se od Trumpa už roky veřejně distancuje. Nic to ale nemění na skutečnosti, že bestselleru se od roku 1987 prodalo téměř milion výtisků.
Na tento úspěch se dnes Donald Trump snaží navázat například fotoknihou své korespondence se slavnými osobnostmi, opět s cenovkou přes dva tisíce korun. Verze s autogramem pak přijde na devět tisíc. Kdo by se chtěl kochat snímky z Trumpova prezidentství, může si pořídit knihu Our Journey Together.
S exprezidentovým podpisem vyjde na necelých dvanáct tisíc korun, a jak uvedl americký Forbes, za osmnáct měsíců mu na honorářích vydělala 134 milionů korun – přestože řada fotek z ní je volně dostupných.
Trumpovi fanoušci totiž ochotně kupují vše, co jim nabídne. Počtem prodaných kusů ale žádný z novějších knižních titulů na The Art of the Deal nemá. Sám Trump ji považuje za jeden ze svých největších úspěchů, a dokonce ji nazval druhou nejoblíbenější knihou světa, hned po bibli.
I na té mimochodem vydělává. Vydání zdobí americká vlajka a uvnitř čtenáři najdou text písně God Bless the USA, Deklaraci nezávislosti a americkou ústavu. Zájemce vyjde kniha na 1400 korun. Výdělek přitom půjde i na zaplacení pokuty za pohrdání soudem.
Exprezident se rozhodl zavítat také do luxusní módy. Zlaté tenisky s americkou vlajkou prodával za devět tisíc korun a na e-shopu je inzeroval „pro cílevědomé lidi, kteří neznají slovo končím“.
Všech tisíc párů bylo – navzdory posměchu, který vzbudily v komunitě sneakerheads – během pár hodin vyprodaných. Pětačtyřicátý prezident Spojených států dále nabízí i bílé a červené tenisky za necelých 4700 korun.
Další posměch si vybrala kolekce NFT karet, na kterých je Trump zobrazen jako superhrdina či hrdý státník na koni. Jedna stojí v přepočtu 2300 korun a koupě sedmačtyřiceti kusů najednou obnáší i večeři s Trumpem v jeho floridském sídle Mar-a-Lago.
Kromě toho máte šanci získat i podle něj „historicky nejvýznamnější artefakt v dějinách Spojených států“. Je to snad Deklarace nezávislosti nebo skafandr, ve kterém Neil Armstrong stanul na Měsíci? Ale prosím – samozřejmě myslí útržek saka, které měl na slavné fotce z vazby.
Trumpova snaha vyždímat svůj kult ale nekončí s prodejem kusů saka. První policejní fotografie prezidenta Spojených států v historii by kariéry jiných politiků zvládla pohřbít, on ji však využil k prodeji triček, samolepek a hrníčků.
Trumpovou stálicí jsou pak červené kšiltovky s nápisem Make America Great Again, které jeho politiku provázejí už od volebního klání v roce 2016. Dodnes je nabízí zhruba za 650 korun, ale nabídku pokrývek hlavy rozšířil i o další nápisy a barvy.
Velký úspěch měla červená brčka popsaná jeho příjmením. Ta uvedl už před minulými volbami a tehdy na nich vydělal nejméně deset milionů korun – vsadil totiž na to, že jeho příznivci nebudou chtít používat papírová brčka zavedená kvůli ochraně přírody.
Nabízí proto plastovou variantu s cenovkou pětatřicet korun za kus. A to z výčtu merchandisingu, který se svým jménem nebo podobou prodává, rozhodně není vše. Oficiální obchody nabízejí stovky takových produktů, například bezdrátový reproduktor.
Nezapomíná přitom ani na svého soka a nynějšího prezidenta Spojených států. Jeho odpůrcům nabízí třeba samolepku na auto s nápisem „Joe Biden mi dluží peníze na benzin“ za tři sta korun či triko zobrazující prezidenta jako loutku čínského režimu za osm set korun.
I současný prezident nabízí svůj merchandising. Kromě klasických triček s podpisem a volebními hesly využívá také memy, na kterém je vyobrazen jako své alter ego „Dark Brandon“.
Brandon střílející lasery z očí se prezidentovu marketingovému týmu zalíbil natolik, že už ho prodávají na řadě různých předmětů. Nejrafinovanějším je hrnek, který po nalití horkého nápoje rozsvítí zmíněné lasery.