Na začátku je třeba si to vyjasnit. Tohle auto vůbec, nikdy, ani trochu, ale opravdu ani za mák – nepotřebujete. Kdybyste ho chtěli najednou obejít, musíte si vzít v práci týden volno. Když mu chcete natankovat plnou nádrž, musíte to volno zase zrušit, abyste na ni měli, protože je to jako tankovat autobus na cestu do Chorvatska. Nahoru lezete po žebříku. Dolů musíte dávat pozor, abyste nesklouzli, protože jinak si vyrazíte dech, zlomíte kotník a jedno žebro.

Navíc – když už v něm sedíte, připadáte si trochu jako v golfu. Sice v luxusním a v tak širokém, že jste rádi, když dohlédnete do pravého zpětného zrcátka a na dálku rozeznáte, kdo že to vlastně sedí vedle vás, ale pořád v golfu. A zároveň vám člověk sedící za vámi bude dýchat do ucha a vrážet si při tom kolena do zubů, což by se v něm nestalo.

1

Jenže tohle všechno je jedno. Vůbec na tom nezáleží. Zapomeňte, co jste četli. Protože jestli máte alespoň trochu „prsa-koule“ a voní vám „benzin-nafta“, tak tohle auto budete chtít. Zeleným (té straně) navzdory, vlastní peněžence navzdory, downsizingu navzdory (to je takové to zmenšování motoru a zároveň doufání v jeho větší výkon).

VW Amarok, nově osazený šestiválcem, vás pohoupe a nepustí. Budete se moci poprvé podívat z očí do očí řidičům kamionů, budete mít pod plynem stále nálož výkonu a osm převodových stupňů k tomu. A když byste přejeli jelena a náhodou si toho všimli, prostě ho hodíte dozadu na korbu. Ta má délku více než 1,5 metru a naloží prý také europaletu. Vy tam samozřejmě nikdy nic takového nedáte, maximálně lyže, kola, zbytek garáže, dětský pokoj a manželčinu koupelnu, ale pořád budete vědět, že tam vzadu je. Protože co kdyby.

3

A v tom je celé kouzlo pick-upů, kterým Američané propadli už dávno a teď si pomalu projíždějí cestu (bohatnoucí) Evropou. Tedy pomalu, amarok má maximálku 193 km/h a na stovku to zvládne pod osm. Máte doma náklaďák, který se uvnitř tváří jako osobák, a když na něj budete mít všude dost místa, může také stejně tak sloužit.

VW Amarok přitom patří k největším zástupcům svého druhu. Na délku má 5,3 metru a na výšku skoro dva. Na papíře to tak nevypadá, ale ve skutečnosti je (i díky příplatkovým kolům) o dvě hlavy vyšší než cokoli v okolí. Naplno si to uvědomíte, když přijedete ke vjezdu do podzemního parkoviště a poprvé se zblízka podíváte na takovou tu černo-žlutě natřenou tyč, jež označuje maximální přípustnou výšku auta.

interier

Normálně se houpe někde vysoko nad vaší střechou, jenže teď na ní vidíte každý škrábanec od neopatrné dodávky. Amarok se do podzemí jen tak tak vejde, dobře se v něm pak hledá, protože ho vidíte opravdu odevšad, ale nemá cenu ho parkovat jinak než „na hulváta“, tedy pěkně s čárou mezi koly přes dvě místa. Když se ho snažíte napasovat do běžného stání, zaberete ve výsledku stejně místa tři, protože další auta už se vedle vás nevejdou. Dobře, pokud to nebude zrovna Daewoo Tico a motorka.

Hlavu si s tím moc nelamte, na silnici stejně cenu Miss sympatie nezískáte a většina řidičů se na vás bude dívat skrz prsty. Zcela logicky totiž předpokládají, že jedete v autě, které nikdy, k ničemu a ani za mák (vždyť už víte) nepotřebujete, jen s ním překážíte a honíte si triko.

2

Což mají samozřejmě pravdu. Jenže je to jenom proto, že se s amarokem zatím nesvezli. A nemá cenu předstírat, že je to svezení pro každého.

Za 224 koní, luxusní kožený interiér, stálý pohon všech kol, samosvorný diferenciál, parkovací kameru a pořádnou chromovanou trubku lemující korbu zaplatíte zhruba milion a půl. V korunách. Když odečtete DPH, bude to méně, ale stejně se pořád pohybujete v cenách prémiových velkých SUV. A to je také segment, na nějž Volkswagen, jenž se loni ani přes aféru dieselgate nebál přidat amaroku naftový šestiválec, cílí nejvíce.

VW Amarok 3,0 TDi V6 Aventura

Výkon: 165 kW (224 koní) – krátkodobě může přidat dalších 15 kW
Převodovka: 8 stupňů automatická
Točivý moment: 550 Nm
Brodivost: 500 mm
Max. rychlost: 193 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 7,9 vteřiny
Cena: 1 393 990 Kč vč. DPH

Pak už si musíte jen vybrat. Dáte si trochu houpavou jízdu za minimálně 10 litrů nafty v SUV, které bude obrovské zvenku i zevnitř, ale nikoho už s ním nepřekvapíte, nebo oželíte více místa na zadních sedadlech výměnou za pořádnou korbu? Kterou lze samozřejmě také zastřešit. A za styl muže/ženy do nepohody?

Pokud vyberete druhou možnost, můžete si pak připomenout Davida Bowieho, jenž odešel loni touhle dobou a naplno si v amaroku vychutnat: „We can be heroes, just for one day…“

https://www.youtube.com/watch?v=Tgcc5V9Hu3g