Pánové, co jste si dnes ráno oblékli do práce? Marks & Spencer a další globální retaileři tvrdí, že pravděpodobně ne oblek. Respektive nejspíš ne ten z jejich klasické konfekce. 

Jeden z největších světových prodejců módy tento týden vystoupil před akcionáře a oznámil, že omezí prodej formálního oblečení. Hlavním argumentem je pokles globálních prodejů obleků za rok. Snížil se o sedm procent. Stejně tak prodeje kravat klesly o šest procent, a sak a blejzrů dokonce o deset procent. 

Důvod? Člověk nemusí být ani v Londýně, aby si toho trendu všiml – móda v kancelářích i v ulicích se prostě rozvolnila. Ztrácí letitá pravidla. Banky v City, Goldman Sachs nebo J.P. Morgan, zmírnily svůj dress code. Stejně podle oděvářů zareagovala i spousta firem v Česku. Ostatně ani James Bond v podání Daniela Craiga už nechodí jen v obleku. Ve filmu Quantum of Solace se skamarádil s pěkným vlněným svetrem s límcem. 

Oslovili jsme proto pětici lidí z českého světa módy a retailu a zeptali se, jak se změnil jejich byznys a jak tenhle trend uchopit. Ten poslední poradí i vám, jak na to. Hlavní zpráva každopádně zní: Oblek nezahazovat, jen ho trochu „dostajlovat“.

Michal Mička, spolumajitel, Pietro Filipi a Kara

Uvolněnější trend je vidět v celém světě. I firmy chtějí svým zaměstnancům dopřát větší komfort, české pobočky jako Ernst & Young a další přistupují liberálněji k dress codu. Občas to nicméně u nás jde do takových extrémů, že se lidé v kancelářích pohybují až v příliš neformálním oblečení a ztrácejí soudnost. Pro nás je to velké téma, chceme dělat osvětu v tom, jak se dá lépe volit a kombinovat casual oblečení. Pokud jde přímo o náš byznys v obchodech, redukovali jsme nabídku vysloveně pánských obleků asi o 30 procent. Nabízíme víc separátní saka a různé kalhoty, vlněné, nejen oblekové, roláky, úpletová trika. Souvisí to s tím, že dnes vzniká více poloh šatníku, už to není jen o tom, obléct si do práce oblek s košilí a kravatou a ven džíny s tričkem. 

Michal Mička

Jakub Lohniský, spolumajitel a zakladatel, Le Premier

Pokles prodeje obleků nepozorujeme. Naopak. Prodeje klasického modrého nebo černého obleku jsou téměř o 14 procent větší než v roce 2018. Existují a stále budou existovat životní události, u nichž je oblek jediným přípustným oblečením – večerní a společenské akce, svatby, promoce, ale třeba také pracovní pohovory do státních institucí nebo konzervativních odvětví. Dovolím si tvrdit, že například v advokátním prostředí se ještě dlouho (nebo nikdy) nesetkáme s džínami, potištěným trikem a teniskami. 

Nicméně je pravda, že hlavně ve větších městech, jako je Praha, Brno nebo Ostrava, je hodně začínajících firem, které dress code vůbec neřeší. A dokonce i některé zavedené korporáty začínají pro práci v kanceláři dovolovat například klasické džíny nebo chinos kalhoty v kombinaci s košilí a sakem. Místo formálních bot se stále více nosí jednoduché sneakers. Pro setkání s klienty je ale oblek stále v drtivé většině vyžadován. 

Je důležité zmínit, že i obleky se vyvíjejí. Pryč jsou doby, kdy bylo vyloženě utrpení nosit sako nebo společenské kalhoty. Dnešní moderní obleky jsou často s příměsí elastanu pro větší pohodlí, bez vycpávek a se střihem, který se blíží pohodlí košile. A navíc není radno podceňovat jeden důležitý aspekt mužů, a to je pohodlnost. Nosit oblek je nenáročné, nemusíte přemýšlet, co si ráno vezmete na sebe. Modrý nebo stále častěji šedý oblek, bílá košile a hnědé nebo černé boty, to je kombinace, se kterou nikdo nikdy nešlápne vedle.

Jakub Lohniský

Ladislav Blažek, majitel, Blažek

Není to žádná novinka, liberalizace módy probíhá minimálně poslední dekádu, takže k tomu rozhodně nedošlo třeba poslední rok. Je pravda, že poptávka po klasickém těžkém anglickém obleku klesá a roste poptávka po neformální módě. To znamená žerzejová saka, k tomu separátní kalhoty chinos a na nohy nějaké moderní sneakers. To ale neznamená, že nastává konec obleků, třeba u mileniálů pozorujeme naopak větší zájem. Jen už to jsou trochu jiné obleky. Jsou ušité často úplně bez podšívky, bez vycpávek, jsou s příměsí lycry a mají mělké italské podšití. Dostává se to podle mě tam, kde to má být, a konečně se víc dívá na kvalitu obleku. Protože co si budeme povídat, pro chlapa je oblek pořád nejjednodušší varianta toho, co si na sebe může vzít.

Ladislav Blažek

Dan Chytil, spolumajitel, T.M. Lewin v Česku

V současné době nevidíme stejný trend v ČR, určitě ne v podobě, v jaké ho vnímají v Británii. Data od našich zákazníků sice říkají, že frekvence nošení formálního oblečení pozvolna klesá, ale počet prodaných obleků zůstává stejný. Přisuzujeme to skutečnosti, že klasický oblek zůstává moderní po dobu dvou až tří let, pak je out. Je to zejména z důvodu měnících se střihů, látek a celkového posunu módních trendů. Jinými slovy, zákazníci kupují obleky stejně často, ale vyřazují je méně opotřebované než v minulosti. Doba, kdy manažer nebo gentleman vyřadí oblek ze šatníku kompletně, je velmi daleko.

Zázrak
Vydání Forbesu Zázrak

Trend, který ale určitě pozorujeme, je pestrost vzorů a barev, ve kterých se poslední dobou byznys obleky, formální saka a kabáty vyrábějí. Máme radost, že i byznys oblečení může částečně působit rebelsky nebo extravagantně.

Dan Chytil

Jan Králíček, módní stylista

Důvod, proč klesá prodej obleků Marks & Spencer, je podle mě spíš v tom, že lidem se mění postavy, přibývá lidí, kteří jsou buď extrémně vysportovaní, nebo naopak tlustí, takže konfekce jim už nesedí. Dělal jsem si totiž nedávno průzkum, jestli velké korporace mění nějak zásadně dress code, a došel jsem k závěru, že ne. Ale je pravda, že se mění přístup lidí. Zůstávají formální materiály, to znamená různé formy vlny, u které na první pohled vidíte, že má luxusní a formální vzhled, ale mění se zpracování. Ze saka se stávají takové bundy, ze svetrů mikiny.

Když přimhouříte oči, pořád to vypadá jako oblek, ale ve skutečnosti to už oblek není. To je poslední trend, který třeba v Česku a Itálii ještě nevidím, ale v Londýně se s tím setkáte často. A také se už nemusíte bát tenisek. Samozřejmě to nesmí být žádné sportovní boty, ale když si k obleku vezmete kvalitní kožené tenisky, nikdo už se dnes nebude divit. Nejde ani tak o pohodlí, ale spíš o to, že vás tenisky omladí. Oblek sluší každému do určitého věku, ale od určitého věku v něm pak naopak začnete vypadat spíš usedle. A právě tohle tenisky dokážou nabourat.