„Mám rád všechno, co dělám, a miluju naše produkty jak ve strojírenství, tak ve sklářství. Pro mě je stejně dokonalá designová sklenička i ozubené kolo,“ říká Martin Wichterle, majitel strojírenské skupiny Wikov Industry a spolumajitel skláren Bomma a Rückl, který byl včera učitelem další online podnikatelské lekce v rámci Forbes BusinessClass.
Zápal pro podnikání se dědici slavného jména Wichterlových a pokračovateli rodinné značky Wikov bude v pokoronavirové době hodit hlavně ve sklářské části jeho byznysu, která v krizi utrpěla nejvíc. Ta strojírenská na tom totiž vůbec špatně není. Alespoň zatím.
„Zakázky ve strojírnách Wikov nám přibývají krizi navzdory. Jsme v oboru, který nové kontrakty nesbírá snadno, náš obor je postavený na know-how, technologiích a referencích. My na tom všem ovšem pracujeme řadu let, takže se nám to teď vrací,“ soudí Wichterle.
Odhaduje, že jeho firmy – s výjimkou strojíren věnujících se dodávkám pro krizí zasaženou oblast automotivu – směřují letos k lepším finančním výsledkům než loni a k zisku EBITDA kolem 250 milionů korun.
Wikov tedy zatím nejenže nemusel propouštět, naopak otevírá nové pozice a hledá lidi. Nicméně může být mnohem hůř – záleží, jak dlouho bude celá situace kolem koronaviru trvat, připouští čtyřiapadesátiletý podnikatel. Proto začal preventivně sledovat náklady a řešit, jak věci zefektivnit pro případ, že přijde propad.
„Bylo skvělé, že tentokrát všem došlo, že je to skutečný průšvih, a začali se zamýšlet, jak věci zlepšit do budoucna. A to jak v managementu, tak na nižších pozicích,“ pochvaluje si svůj tým Wichterle.
Úplně odlišná je ovšem aktuální situace v další oblasti jeho působení – ve sklářství. Dopad krize na české sklo obecně byl totiž podle Wichterleho mimořádně drsný. „Některé sklárny už padají a určitě to není konec problémů. Je to velká škoda.“
Co se jeho vlastních značek týče, více zasažený byl na luxusní broušené sklo zaměřený Rückl, který v posledních měsících ztratil 70 procent tržeb. Wichterle se proto v rámci snižování nákladů rozhodl dočasně přesunout většinu hutní práce z Nižboru do skláren Bommy ve Světlé nad Sázavou a musel propustit několik lidí. „I když jsme museli zavést některá nepříjemná opatření, určitě chceme značku zachovat,“ tvrdí rozhodně.
„Práce na skle je drahá a prodat ho je těžké. Zvlášť v situaci, kdy je to zbytná položka,“ konstatuje zkušený byznysmen, ale zároveň dodává, že pověstné světlo na konci tunelu existuje.
„Jsem přesvědčený, že přežije jenom špička. Musíte mít špičkový design a provedení, dát tomu příběh a emoce, aby v tom, co děláte, lidé viděli víc, cítili víc. Když se to podaří, může to fungovat. Krize totiž podle mě přinese nový pohled spotřebitelů na to, za co utrácejí. Může to znamenat návrat k hodnotnějším věcem, ke kvalitě.“
A o jaké rady pro překonávání krizí v podnikání se Martin Wichterle v rámci Forbes BusinessClass podělil?
- Každá krize vás profackuje, abyste se zamysleli, kde je základ vašeho byznysu. Uvědomte si, kam chcete směřovat dál.
- Zkuste definovat reálnou velikost trhu na základě změny spotřebitelského chování, která dozajista přichází. Dívejte se na horizont doby jak koronavirové, tak postkoronavirové.
- Nesnažte se ořezat pouze náklady, které vám zabezpečí přežití. Nastavte nákladovou strukturu firmy tak, aby reálně odpovídala velikosti trhu – jako kdybyste ji budovali na zelené louce.
- Zachovejte chladnou hlavu a veškeré plány komunikujte se všemi zcela otevřeně a jasně.
- Nečekejte na Godota. I když je rozhodnutí bolestivé a třeba ne vždy úplně správné, je třeba, aby bylo rychlé.
Forbes BusinessClass s Martinem Wichterlem jsme vysílali ve středu 27. května 2020.