skip to main content
Byznys

Pozor, křehké! Lasvit, Moser i Preciosa začínají počítat ztráty způsobené koronavirem

4 minuty čtení

Nákaza koronavirem kosí světovou ekonomiku a rychle se blíží také do českých firem. Jako jedni z prvních jsou na řadě tuzemští skláři, kteří velkou část produkce vyvážejí a zároveň jim začíná výstavní sezona. Nebo by alespoň začít měla. Je totiž v zásadním ohrožení.

Poté, co Itálie předčasně ukončila populární benátský festival a výrazná omezení zavedla i v rámci probíhajícího milánského fashion weeku, teď obavy z šíření koronaviru zasáhly i největší světovou oslavu designu Salone del Mobile a s ní spojenou mezinárodní světelnou výstavu Euroluce, kam se každý rok sjíždějí ty nejprestižnější designérské značky z celého světa – včetně těch českých. 

Salon měl letos v Miláně probíhat 21.–26. dubna, jenže vzhledem k současné situaci se pořadatelé předevčírem rozhodli posunout termín konání až na konec června.

V oficiálním prohlášení organizátoři uvádějí, že „po mimořádném zasedání rady Federlegno Arredo Eventi a vzhledem k přetrvávajícímu ohrožení veřejného zdraví bylo přijato rozhodnutí nadcházející ročník Salone del Mobile odložit“.

Theory of Light, Lasvit, Euroluce 2019

A obavy z šíření nákazy už reflektuje i Německo, které už před několika dny oznámilo posunutí konání jednoho z největších světových veletrhů osvětlení a technologií budov Light + Building, původně plánovaného na 8. až 13. března ve Frankfurtu nad Mohanem, na polovinu září.  

Rušení či odsouvání podobných akcí, na něž se firmy často připravují dlouhé měsíce a investují do nich velké částky, je samozřejmě špatná zpráva pro byznys. „Veletrhy ve Frankfurtu a Miláně jsou pro české sklo dvě největší události v roce a jejich posunutí na nás má samozřejmě negativní dopad,“ konstatuje Martin Wichterle, majitel skláren Bomma a Rückl.

Ještě větší problém pro české skláře představuje odliv čínských turistů z Česka nebo to, že velká část jejich obchodů probíhá v Asii. „V našich českých prodejnách v tomto období běžně tvoří čínská klientela až 50 procent tržeb, takže v tuto chvíli v obchodech vnímáme citelný propad,“ komentuje situaci Kateřina Zapletalová, spolumajitelka karlovarského Moseru. 

„Co se našich zakázek v Asii týče, bude záležet na tom, jak rychle se celá situace uklidní. V tuhle chvíli žádný citelný dopad nevnímáme, ale pokud by se vše mělo táhnout ještě řadu měsíců, ke zpomalení by pravděpodobně došlo,“ říká majitel Lasvitu Leon Jakimič. Velká část zakázkové výroby Lasvitu putuje právě do Asie.

Jaké dopady má a do budoucna ještě může mít virová krize na jejich podnikání, jsme se zeptali majitelů nejvýznamnějších českých skláren.

Leon Jakimič, Lasvit

Leon Jakimič | Foto Jiří Turek a Jana Jabůrková

Z mého pohledu není takový problém samotný koronavirus, ale spíš panika, která kolem něho panuje. S tím ovšem jako firma nic neuděláme, takže se musíme situaci přizpůsobit. Našeho byznysu se zatím nákaza výrazně nedotkla, pokud nepočítám několik zrušených objednávek od našich retailových partnerů v Asii. Mnohem větší část našeho podnikání ovšem tvoří zakázková výroba a tam zatím žádné projekty zrušeny ani posunuty nebyly. V Číně, která pro nás představuje asi 10 procent byznysu, máme největší paniku snad už za sebou a vnímáme spíš mírný nárůst optimismu. V Macau, kde máme velké množství zakázek, bude záležet na tom, jak rychle se celá situace začne uklidňovat. Pokud by krize měla trvat několik dalších měsíců, ke zpomalení by pravděpodobně došlo. To by nás ovlivnilo hlavně pro další rok, protože řadu projektů už máme zadanou ve výrobě.

Co se samotné výroby týče, veškeré naše sklo vzniká v Česku a stejně tak 80 procent naší kovovýroby, takže tam jsme žádné potíže nezaznamenali. Zbylých 20 procent máme v Šanghaji, ale tam už se továrna po krátké přestávce znovu rozeběhla.

Posunutí termínu konání Salone del Mobile je pro nás pochopitelně nepříjemné a v tuhle chvíli už podnikáme kroky, abychom s ním už neměli další výdaje. A finance, které jsme už do jeho přípravy investovali, se budeme snažit získat zpět, alespoň částečně. Z pohledu byznysového potenciálu máme výhodu, že s klienty po celém světě jednáme průběžně celý rok, takže odložení salonu nás neovlivní. Jde spíš o PR záležitost. 

Lucie Karlová, Preciosa

Reklama
Lucie Karlová | Foto Jiří Turek a Jana Jabůrková

Do Milána jsme se chystali tak jako každý rok, protože je to pro nás největší událost a nejdůležitější místo, kam se sjíždějí naši partneři z celého světa. Na veletrh jsme už byli kompletně připraveni a v tuto chvíli doufáme, že jde jenom o odloženou investici. Přičemž počítáme s tím, že minimálně část vynaložených nákladů, jako jsou letenky či ubytování, nám už nikdo nevrátí.

Paniku, která momentálně kolem koronaviru ve světě panuje, ale vnímáme i v každodenním byznysu. Lidé jsou opatrnější, co se týče cestování a obchodních schůzek, někteří vyloženě utlumují své byznysové aktivity a vyčkávají, co bude dál, takže se zpomaluje sjednávání i potvrzování nových projektů. Zároveň jsme museli dočasně uzavřít některé afilace, třeba Hongkong měl výpadek dva týdny. 

Z pohledu výroby je pro nás teď složitější realizovat instalace hotových projektů, více řešíme i výjezdy za nimi a za obchodem a také návraty. To se týká vedle obchodníků hlavně našich montérů – do některých zemí je složité je poslat, z některých je naopak stáhnout. U některých jsme už přistoupili k preventivní čtrnáctidenní karanténě po návratu, což nám samozřejmě ztěžuje logistiku.

Jako firma se snažíme k celé věci přistupovat maximálně zodpovědně a o své týmy pečujeme i z pohledu drobných preventivních opatření, jako jsou třeba v případě výjezdů roušky a vitaminy. A můžeme jen doufat, že tyhle drobné věci dohromady budou mít potřebný efekt.

Martin Wichterle, Bomma, Rückl

Martin Wichterle | Foto Jiří Turek a Jana Jabůrková

Veletrhy ve Frankfurtu a Miláně jsou pro české sklo dvě největší události v roce a jejich posunutí na nás má samozřejmě negativní dopad, zvlášť když jsme se měli účastnit obou akcí. Jedna věc je, že všichni účastníci investovali nemalé prostředky do přípravy stánků, poplatků i dalších nákladů. Vzhledem k tomu, že tohle rozhodnutí padlo krátce před jejich plánovaným konáním, je jasné, že tyhle peníze nenávratně propadnou. 

Ještě zásadnější problém ale je, že mezi návštěvníky pravidelně přijíždí velké procento hostů z Asie a Ameriky a tyhle potenciální obchodní kontakty a klienti jsou v tuhle chvíli pro nás nedostupní. Každá firma v rámci těchto eventů získá velké množství objednávek a my je určitě budeme postrádat, podobně jako ostatní. Je sice pravda, že veletrhy nebyly zrušeny, pouze odloženy, ale otázka je, jaký bude zájem se jich po tomhle všem účastnit v náhradním termínu.

Nejde ovšem jenom o festivaly. Nikdo nedokáže v tuto chvíli předvídat, jak velký dopad na světovou ekonomiku koronavirus ještě bude mít. V našich českých obchodech už teď cítíme dopad výrazného snížení počtu turistů z Číny a Asie obecně na naše tržby. A jeho výskyt v Evropě může v krajním případě znamenat podobnou paralýzu, jakou zažívá Čína, zvlášť pokud bude trvat delší dobu. A netýká se to zdaleka jenom českého skla.

Kateřina Zapletalová, Moser

Kateřina Zapletalová (vlevo) | Foto Jiří Turek a Jana Jabůrková

Nástup koronaviru cítíme hlavně v oblasti retailu. V našich českých prodejnách v tomto období běžně tvoří čínská klientela až 50 procent tržeb, takže v tuto chvíli v obchodech vnímáme citelný propad. 

Související vydání
Dycky med!
Forbes 3/2019

Co se exportu týče, tam jsme zatím žádné důsledky nezaznamenali. Nicméně jedním z našich důležitých zahraničních trhů je Tchaj-wan, a přestože je tamější situace zatím klidná, očekáváme, že se může změnit. Náš tchajwanský partner má své obchody i v Číně a je možné, že v brzké budoucnosti nějaké ztráty pocítíme.

Na milánský veletrh Salone del Mobile jsme se letos nechystali, takže se nás jeho odložení nijak nedotýká.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama