Krize? Rudolf Čihák lehce zakroutí hlavou. „Kdybych o ní pořád nečetl a nálada nebyla tak negativní, tak bych naopak řekl, že je to dobré. Po covidu se byznys zase hodně rozjel a zatím nevidím žádné zbrzdění,“ říká muž, který před deseti lety se svou ženou Kateřinou Ailovou založil inovační firmu IdeaSense.

Poptávka po inovacích podle nich ani v nejmenším neupadá. Během pandemie si firmy vyzkoušely, že kdo rozvíjejí svůj byznys dál i přes útlum na trhu, mohou nakonec vyhrát. „Firmy jsou už zvyklé dívat se za delší horizont a vědí, že inovace jsou tím, co je dostane dopředu,“ dodává Ailová, kterou Forbes zařadil mezi nejvlivnější ženy Česka.

Výhodou pro firmy jako IdeaSense je navíc skutečnost, že nejsou úzce zaměřené jen na jeden obor. „Žádná krize na světě nepokryje všechno, vždycky je nějaký vítěz a díky klientům od bank až po energetiku máme jistotu, že vždy půjde nějaké odvětví nahoru,“ popisuje.

Nahoru má i jít i samotný byznys s inovacemi a to nejen v Česku. Aby se na tomto růstu mohla IdeaSense podílet ještě větší měrou než doposud, rozhodli se její zakladatelé pro velký krok: před několika měsíci firmu prodali Creative Docku, který letos rozjel hlavně za českými hranicemi masivní akviziční jízdu za desítky milionů eur.

Právě akvizice IdeaSense – podniku s šedesátimilionovým ročním obratem a zhruba pětačtyřiceti zaměstnanci – je součástí šlápnutí na plyn, které má zrychlit i dosavadní růst Creative Docku, mířícího k obratu jedné miliardy korun a posunu mezi globální hráče. „Bylo pro nás těžké rozhodnutí pustit své dítě dál, ale nelitujeme ani trochu,“ říká Rudolf Čihák.

On i jeho žena ostatně zůstanou svému „dítěti“ pořád nablízku, v IdeaSense pod křídly Creative Docku zůstávají dál. „Vždy jsme vymýšleli návrhy produktů a služeb a naše práce končila u funkčních prototypů, kde si mohl náš klient ověřit, jestli to funguje. Viděli jsme ale, že potřebujeme doplnit i konečnou realizaci,“ ohlíží se Čihák.

Byli jsme jako architekti, ale neměli stavební firmu.

„Byli jsme jako architekti, ale neměli stavební firmu. A buď bychom tuhle neskutečně náročnou kompetenci mohli vytvořit vlastními silami, nebo ji získat – což se podařilo díky akvizici Creative Dockem,“ vysvětluje. 

Mohlo by se zdát, že IdeaSense byla na českém trhu konkurentem Creative Docku, to ale představitelé obou firem, kteří se mimochodem dobře znají ještě z dob svého manažerského působení ve Vodafonu, odmítají. „Konkurenční tlačenice byla mezi námi minimální. Nás firmy poptávaly, když chtěly vymyslet nový model, po Creative Docku naopak chtěly i realizaci,“ říká Čihák a vzpomíná, jak se v jedné soutěži firmy přece jen potkaly – a obě ji vyhrály.

Teď se pro IdeaSense otevírají nové byznysové dveře, protože můžou zákazníkům nabídnout nejen nové nápady a prototypy, ale dovést je i k tržnímu řešení. Například pro Wieneberger nyní pracují na vývoji stavebních robotů, kteří jednou převezmou práci zedníků. Creative Dock má navíc pět klíčových poboček v zahraničí, kam se nyní ve větší míře dostanou i lidé a nápady z dílny IdeaSense.

„Kromě toho, že je pro nás zajímavé, že můžeme působit ve větším regionu, je důležité i to, že naši klienti jsou většinou nadnárodní firmy. Je fajn něco vymýšlet tady lokálně, ale teď se nám otevírají mnohem větší možnosti dosahu,“ říká Kateřina Ailová.

Silné domácí zázemí je zároveň jednou z věcí, kvůli které šel do akvizice Creative Dock. Jak totiž poznamenává Gabriela Teissing z vedení firmy, získávající 65 procent obratu ze zahraničí, Creative Dock nechce vyklidit ani domácí pole. Přímo v IdeaSense navíc v posledních letech sledují, jak se na ně čím dál častěji obrací kromě českých zastoupení nadnárodních korporací i domácí firmy místních podnikatelů a podnikatelek.

„Říkají nám, vybudovali jsme to až sem a teď bychom potřebovali pomoct, jak najít nové zdroje příjmů, nebo jak celý byznys posunout a rozvíjet dál. Hodně to souvisí i s tím, že generace zakladatelů pomalu předává vedení,“ vysvětluje Ailová. Hlavní téma, které dnes firmy řeší a se kterým hledají pomoc u inovačních profesionálů, se nicméně týká principů udržitelného a zodpovědného podnikání, sdružených do zkratky ESG.

„Jsem překvapená, s jakou rychlostí přichází vlna těchto poptávek a týká se to i mnoha globálních firem, u kterých by si člověk myslel, že jsou v oblasti ESG napřed,“ konstatuje Ailová. Na IdeaSense se tak obracejí firmy jako je například Nestlé, pro které vyvíjejí návrhy řešení od cirkulární ekonomiky až po regenerativní zemědělství. 

Dalším velkým a stále častějším tématem je nepřekvapivě energetika, od snižování spotřeby až po omezení závislosti na velkých výrobcích energií. Pro firmu MVV, mezinárodního hráče na poli energetiky, v IdeaSense vymýšleli, jak lze využít zbytkové teplo a ušetřit tím náklady pro firmy v okolí, třeba zahradnické skleníky.

„Kromě toho mnoho společností řeší propojení různých služeb, například jak telekomunikace propojit s médii i fintechem,“ doplňuje Rudolf Čihák, podle jehož slov každá firma využívá jen část svých prostředků a naprostá většina zůstává většinou bez povšimnutí stranou.

„Klíčem v inovacích je využít tyhle prostředky a postavit na nich další byznys,“ připomíná. A právě v tom bude IdeaSense, zakotvená v přístavu Creative Docku, pokračovat i dál.