Většina z vás je už držela v ruce. Vratné kelímky, které často hýří nejrůznějšími barvami, vzaly nejen českou festivalovou scénu útokem už před lety. I díky nim se už pár hodin po začátku akce všude po zemi neválí tisíce zmuchlaných jednorázových kelímků na pivo, které člověk musí překračovat a které podstatně kazí dojem z celé události.

Vratné kelímky, kterými se proslavila brněnská společnost Nicknack, si zkrátka získaly srdce festivalových návštěvníků. Zejména těch, kteří se snaží snížit svůj dopad na přírodu kolem nás.

Jestli však koronavirus něco vytlačil téměř mimo existenci, jsou to právě velké festivaly a hromadné akce obecně. A spolu s nimi i dodavatele, kteří se na jejich pořádání podílejí.

„Na začátku roku to vypadalo, že tento rok bude opět rekordní. Oproti roku 2019 jsme v lednu a únoru meziročně vyrostli, ale v březnu najednou přišel střih. Spoustu procesů jsme tak museli přenastavit,“ říká Michal Hanák, výkonný ředitel Nicknacku.

Zatímco v minulém roce obrat firmy činil 72 milionů, za poslední tři čtvrtletí poklesl o 45 procent. Propad zisku je, vzhledem k řadě režijních a fixních nákladů, ještě větší.

Vydání Forbesu Kill Vir

Kromě mzdových nákladů jde v případě Nicknacku také o pronájmy skladovacích hal nebo logistických center. Firma mimoto provozuje tři mycí centra – v Praze, Brně a Ostravě. Jejich provoz však přizpůsobila poptávce a ostravskou linku prozatím uspala úplně. „Drtivou většinu zaměstnanců jsme si ale podrželi,“ říká šéf společnosti.

Nad vodou „kelímkářskou“ firmu drží především dlouhodobě rozjednané obchody nebo spolupráce s pivovary, zoologickými zahradami a kempy. Mnoho promotérů hudebních festivalů také uspořádalo menší akce. Podle Hanáka pak potenciál do budoucna má i segment měst a obcí.

Dodává, že firmy, jako je ta jeho, se teď často nemohou spolehnout ani na svůj byznys v zahraničí. Mimo Česko a Slovensko má sice Nicknack podepsané distribuční smlouvy také v Polsku, Rumunsku, Itálii a ve skandinávských zemích, ale i tam koronavirus většinu projektů zastavil.

Krizi jeho společnost nicméně chápe i jako příležitost. „V době, kdy jsme nebyli přetížení a pod tlakem, jsme měli čas dotáhnout do konce některé plány a zlepšit procesy, na které dříve nezbývalo moc prostoru. Rozšířili jsme tak i naše portfolio,“ vysvětluje Hanák.

Kromě klasických půllitrových kelímků tak letos přišly na řadu i kelímky na teplé nápoje. A také plastové panáky, kterých na jeden půllitrový kelímek za speciální ouško zavěsíte až sedm. Hanák očekává, že budou populární především na Slovensku.

Co se týče výhledu na sezonu 2021, zůstává Hanák zdrženlivý. Podstatné podle něj je, aby se opět rozjely aspoň menší akce.

Teď se ale zdá, že se blýská na lepší časy. Ministerstva totiž předložila tabulku protiepidemického systému (PES), který obsahuje předem daná opatření pro jednotlivé úrovně krizového stavu a ze kterého mohou podobné firmy vycházet. „Samozřejmě nemáme nasazené růžové brýle a nečekáme, že se hned vše vrátí do původních kolejí. Ale aspoň se teď dá něčeho držet,“ říká Hanák.

Výhodu v současné krizi podle něj mají společnosti, kterým se v předchozích letech dařilo a které měly čas připravit si nějaký záchranný polštář.

„Chceme věřit, že ten největší šok už máme za sebou. V minulých letech jsme měli výborné hospodaření, které je zdravé. Pořád jsme tedy v nějakých rezervách, což je velké plus. Když máte rezervy, tak to období prostě přečkáte. Držíme se kréda, že co nás nezabije, to nás posílí,“ dodává.