Britská značka MG bude příští rok na světě sto let. Málem se téhle oslavy nedočkala. Nebýt Číny. Nicméně žije, dokonce prospívá a má globální ambice, které se čím dál víc týkají i Česka.
Pokusů prorazit v Česku s čínskými auty bylo v posledních letech několik, ale mluvit o úspěchu se nedá. Až na jednu výjimku, kterou je právě MG. A byť i v jeho případě je předčasné dělat závěry, našlápnuto má velmi dobře.
Loňský červen se chýlil ke konci a v pražském Centru současného umění DOX probíhala velkolepá prezentace značky MG s bohatou automobilovou historií. Vítězství ve své třídě ve slavném italském závodě Mille Miglia, rychlostní rekord, kdy za volantem seděl Sir Stirling Moss, propojení s britskou královskou rodinou i Jamesem Bondem… Jenže současnost je jiná, protože dnes MG patří čínskému koncernu SAIC.
Česko ale rozhodně není prvním evropským státem, který se dnes čínský brand rozhodl obsadit. SAIC převzal kontrolu nad MG Rover po fúzi se společností Nanjing Auto v roce 2007, která zkrachovalou britskou automobilku koupila o dva roky dřív.
Logickou zemí pro návrat byla Velká Británie. A to už v roce 2011. Jenže rozjezd byl mírně řečeno vlažný. Dlouho se nic velkého nedělo a prodeje se pohybovaly jen v nižších tisícovkách kusů.
Úspěch až v roce 2017 přineslo SUV pojmenované ZS. O rok později se díky němu britské prodeje MG dostaly na skoro deset tisíc aut a padlo rozhodnutí začít obsazovat kontinentální Evropu, kde do nabídky vedle aut s benzinovým motorem automobilka zařadila i plně elektrické a hybridní modely.
Německo, Francie, Nizozemsko, Norsko, o něco později i Slovensko, Maďarsko, Portugalsko. Loni v létě pak přibylo i Česko, kde si MG dveře směrem k zákazníkům otevřelo nabídkou dvou městských SUV.
Výsledky se začaly rychle dostavovat. Podle údajů společnosti Dataforce, která se zabývá průzkumem trhu, se loni v Evropě prodalo 113 917 vozů MG, což je dvakrát více než o rok dřív. Hlavně korejské značky Hyundai, Kia, ale například i mladoboleslavská Škodovka tak dostaly nového konkurenta v automobilové kategorii, která kontinuálně roste.
Podle údajů webu Bestsellingcarblog, který monitoruje prodeje aut v různých zemích světa, bylo MG například v Austrálii a Mexiku sedmou nejprodávanější značkou loňského roku. V Indii pak skončilo na desáté příčce. Ve Velké Británii MG s tržním podílem 3,3 procenta skončilo na 12. místě, když přeskočilo značky jako Renault nebo Škoda Auto.
MG stoupá i v Česku, byť na podobná čísla ještě zdaleka nedosahuje, což ani nikdo neočekává – české vedení značky má ambice dosáhnout na jedno procento tržního podílu. Prvních šest prodejních měsíců v naší zemi, které se překryly s druhým loňským pololetím, pro MG skončilo se 410 registrovanými vozy. Za první tři měsíce letošního roku už však na českých silnicích přibylo 490 nových MG. A dalšímu růstu má pomoct i rozšiřující se paleta modelů.
Aktuální nabídka v showroomech MG, kterých je po republice aktuálně devatenáct a ke kterým by do konce roku mělo přibýt zhruba dalších deset prodejních míst, představuje v podstatě dva modely – ZS velikosti Škody Kamiq a MG HS, které má za konkurenta například Hyundai Tuscon. To je navíc k dispozici i v hybridní plug-in verzi, která jen na elektřinu zvládne ujet 50 kilometrů.
Během dubna pak i k nám ale přijde první čistý elektromobil MG4, který se v západní Evropě prodává už od loňska. Stejně jako u spalovacích nebo hybridních modelů i v jeho případě MG vsadilo na agresivní cenovou politiku.
MG4 jde velikostí proti Volkswagenu ID.3. Jenže zatímco čínské auto v základní verzi s 51kilowatthodinovou baterií a dojezdem 350 km začíná v Německu na ceně 29 312 eur, základní model ID.3 s jen o něco větší 58kilowatthodinovou baterií stojí 39 995 eur.
MG4 navíc rozptýlilo i časté otázky zmiňující bezpečnost čínských aut. Odpovědí na ně je výsledek testu evropské organizace Euro NCAP, ve kterém MG4 získalo maximální počet pěti hvězdiček.
Kolik bude stát elektrická novinka v Česku, dovozce zatím nezveřejnil. A stejně tak tají i to, na kolik vyjde další novinka MG5, což je první čistě elektrické sériově vyráběné kombi slibující dojezd na jedno nabití až 400 kilometrů, které velikostí nemá daleko ke Škodě Octavia Combi.
Pokud se česká cena nijak zásadně nebude lišit od té německé, na základní model by mělo stačit 900 tisíc korun.
MG5
MG5
MG5
Právě nízké ceny čínských aut s britskou historií vzbuzují v automobilovém byznysu emoce. „Rozhodně těží z nižších nákladů, což je částečně dáno skutečností, že Čína má nyní doma plně vybudovaný dodavatelský řetězec baterií,“ řekl oborovému webu Automotive News Europe Michael Dunne, šéf poradenské společnosti ZoZoGo, která se zabývá automobilovým průmyslem v Číně.
Někteří evropští výrobci automobilů si tak podle Automotive News Europe stěžují, že Čína má právě v podobě státní podpory bateriového průmyslu nespravedlivou výhodu. Objevují se i názory, že MG ve snaze získat co největší tržní podíl nabízí ceny, které neodpovídají nákladům. Guy Pigounakis z britského zastoupení ale trvá na tom, že MG na elektrických vozech, které prodává ve Velké Británii, vydělává.
Konkurenční cenová výhoda podle MG vychází v efektivně nastaveném vývoji, dodavatelském řetězci a výrobě. Vliv pak má i výbava, která je u základních modelů poměrně střídmá, a u elektromobilu MG4 například i použití levnější lithium-železo-fosfátových baterií (LFP), které při výrobě nevyžadují tolik drahých a vzácných materiálů.