Šéfové firem napojených na automobilový průmysl aby se poslední dva roky každé ráno báli otevřít zpravodajské weby. Po covidu-19 a chybějících čipech teď přišla válka. Trpí jak Škodovka, tak další firmy napojené na automobilový průmysl, které v Česku dávají práci víc než třem stům tisícům lidí.
Nejviditelnější dopad války na východě z pohledu českého průmyslu je spojený se Škodou Auto, která v Rusku prodává přes devadesát tisíc aut ročně. To je víc než deset procent její celkové produkce. Jenže dva ruské závody jsou zavřené a nad jejich budoucností visí vzhledem k sankcím otazník. Zastavený je také export všech koncernových aut do Ruska.
Provoz stojí i v ukrajinském závodě v Solomonovu, kde výrobu pro automobilku zajišťovala firma Eurocar. Škodovka odsud zásobovala Ukrajinu, kde prodávala ročně kolem šesti tisíc aut. Problémy na východě se ale v reálném čase propisují i do výroby u nás. A nejen u nás.
Všem totiž chybí díly, které se z Ukrajiny dovážely. Nejvíc se nedostává kabelových svazků. Stejnou situaci přitom řeší i prakticky všechny další evropské automobilky. Volkswagen, Audi, Porsche, Mercedes-Benz, Mini, BMW…
„V celé Evropě se řeší přerušené dodavatelské vztahy, které velmi komplikují výrobu. Navíc je tu absolutní nejistota ohledně toho, co se bude dít dál. Automobilky na východě ukončují výrobu a jsou ve vyčkávacím módu,“ říká Radek Špicar, viceprezident pro hospodářskou politiku a export Svazu průmyslu a dopravy ČR, který v minulosti působil v managementu Škody Auto.
Je reálné, aby automobilky začaly v Rusku a na Ukrajině znovu vyrábět? Nebo tuhle část výroby už odepsaly?
Kdyby se v dohledné době podařilo válku zastavit se vzájemně přijatelnými podmínkami, budou na východě fungovat dál. Automobilky, stejně jako většina ostatních firem, věděly, že jsou Rusko a Ukrajina riskantní prostředí. Že to není trh Evropské unie, kde se můžete spolehnout na stoprocentní vymahatelnost práva a na stabilní obchodní prostředí. Do jisté míry jsou na to zvyklé. Je to zkrátka obchodní riziko.
Loni se v Rusku prodalo 1,67 milionu aut. V Německu o milion víc. Je Rusko pro automobilky vůbec důležité?
Jak pro které značky. Každá automobilka má jinou teritoriální strategii. Hodně nainvestováno má v Rusku například skupina Renault-Nissan, která drží kontrolní podíl v ruské automobilce AvtoVAZ vyrábějící vozy Lada. Jde za ní skoro 40 procent veškeré ruské automobilové produkce.
Hodně aktivní je v Rusku také Hyundai Motor Group se značkami Hyundai a Kia. Ti mají obsazenou víc než čtvrtinu trhu. A důležité teritorium je to i pro Volkswagen, respektive Škodu Auto, která tam koncern zastupuje.
Co když automobilky o ruské závody kvůli sankcím přijdou?
Všichni doufají, že se to nestane. Že takhle daleko to nedojde. Pokud by se to ale stalo, bude to obrovský problém, který bude bolet. Když zůstaneme u domácí značky, pro Škodovku je to druhý největší trh. Před vyhrocením současné situace navíc velmi perspektivní.
Z dlouhodobého hlediska je ale momentálně větší aktuální problém to, že se zastavily dodávky náhradních dílů z Ukrajiny. Výroba je kvůli tomu narušená a má to vliv i na trhy, které válkou přímo dotčené nejsou.
———————————————————————
Potvrzují to i slova Martina Jahna, člena představenstva Škody Auto. Ten pro Český rozhlas Radiožurnál o víkendu uvedl, že automobilka musela zastavit výrobu elektrického modelu Škoda Enyaq a v ohrožení je i výroba modelů Scala a Kamiq. Enyaq přitom zajišťuje CO2 neutralitu na evropských trzích, takže výpadek jeho výroby je podle Jahna aktuálně nejpalčivější problém. Navíc se znovu prodlužují dodací lhůty. U Škody Octavia to může být i víc než rok.
Situace s aktuálně chybějícími kabelovými svazky je o to závažnější, že automobilka nemůže postupovat stejně jako v případě jiných chybějících dílů. Až doteď se auto vyrobilo téměř celé a na odstavné ploše jen čekalo na chybějící díl.
Když ale chybí kabelový svazek, který stojí na začátku kompletace vozu, auto vůbec nemůže vzniknout. Škodovka proto zvažuje, že z Ukrajiny do Česka přesune celý výrobní závod tohoto komponentu. A to včetně zaměstnanců a jejich rodin.
———————————————————————
Byla sázka na Rusko ze strany Škodovky špatný tah?
Je potřeba se na to dívat tak, že je potřeba mít co nejvíc diverzifikované portfolio. To je něco, co českým firmám moc nejde. Osmdesát procent exportu našich firem jde do Evropské unie, což nás činí až příliš závislé na vývoj v EU.
Diverzifikovat ale moc sektorů české ekonomiky a českých firem neumí. Zrovna segment automotive a Škoda Auto jsou ale ti, kteří téměř celosvětově rozkročeni jsou. To považuju za pozitivní. Když je pak situace komplikovaná na jednom trhu, je tu šance se opřít o ty ostatní. Je to správná strategie do budoucna.
Ustojí v Rusku investující automobilky současnou situaci? Až do příchodu covidu-19 jely naplno a zisky jim rostly…
Když zůstaneme u Škodovky, ohrožení její existence nehrozí. Je to velká a zdravá firma, která v rámci našeho hospodářství hraje klíčovou roli. Představuje pět procent HDP a deset procent exportu. Z tohoto pohledu žádné černé scénáře nevidím. Přesto to nejde podceňovat. A to z jednoho prostého důvodu.
A tím je?
Fakt, že Škoda Auto, stejně jako další automobilky, prochází náročnou transformací, kdy se přechází od spalovacích motorů na elektromobilitu. Jde o investičně, logisticky a z mnoha dalších pohledů strašně náročný proces. A do toho jsou pod brutálním tlakem na dekarbonizaci celého svého fungování.
Jsme teď v období, kdy nejen automobilky zkrátka potřebují obrovské množství peněz na investice, které po nich budou v příštích letech vyžadované. Kombinace, kdy musíte masivně investovat, ale máte na to oproti plánu připraveno mnohem méně peněz, je situace, která nevěstí nic dobrého.
Co současná situace udělá s elektromobilitou? Neurychlí se kvůli vysoké ceně benzinu a nafty její nástup?
Teď to platit nebude. Stalo by se to, kdybychom měli levný proud, ale obávám se, že vedle drahé ropy a pohonných hmot budeme mít drahé i energie.
Čemu to ale pomůže, jsou obnovitelné zdroje energie. Porostou investice do fotovoltaiky a ostrovních systémů. Tam, kde to lze, budete mít na střeše fotovoltaický panel a v garáži baterie, do kterých se bude energie ukládat. Odtud se pak bude elektromobil dobíjet. Tohle bude oblast byznysu, která dostane nový drive.
Doteď byla poháněná hlavně z environmentálních důvodů, ale nově to bude i bezpečnostně-strategická dimenze, kterou si Evropa začne uvědomovat a bude v ní mnohem aktivnější než dosud.
Když Evropané ruský automobilový trh opustí, nahradí je automobilky z Číny?
Je to pravděpodobné. Vidíme to od prvních sankcí z doby, kdy Rusové obsadili Krym. Rusko tehdy velmi intenzivně začalo podporovat vlastní výrobu. Kde si nevystačili sami, začali zboží a služby nakupovat v jihovýchodní Asii. Tohle nás čeká znovu a zřejmě mnohem intenzivněji. A bude to s největší pravděpodobností platit i o automobilovém segmentu.