Zachovat klidnou hlavu v kritické situaci se snadno řekne, ale hůř udělá. Když přijde situace, kterou nečekáte, vylétne hladina adrenalinu, mozek jede na plné obrátky a najednou jste schopni zmobilizovat síly k rychlému řešení. Když vám jde o život, nejsou tyhle impulzivní reakce vůbec na škodu. Pro byznys to ale neplatí.

Tohle je pět scénářů, které podle serveru Entrepreneur mohou lidem zničit podnikatelské plány. Jedna rada za vše – nepanikařte, neimprovizujte, jděte na to systematicky. Třeba takhle:

Hrozí vám zpoždění

Termín, uzávěrka. Tahle slova dokážou vyvolat husí kůži sama o sobě. Natož při představě, že deadline nestíháte – do stavu paniky vás dostane skoro spolehlivě. Dejme tomu, že připravujete spuštění e-shopu. Všechno máte připraveno, včetně reklamy, prvních zákazníků i personálu, který se postará o faktury. Skvělé. Jenže vývojář najednou řekne, že k dokončení webu potřebuje ještě týden.

Obvyklou reakcí je panika. Začnete spěchat a termín chcete za každou cenu splnit, nebo začnete naopak všechno rušit. Ani jedno není dobře. Nejlepší bude, když si spolu sednete a najdete oboustranný kompromis. Na pozdější termín přistupte až v momentě, kdy na nic kloudného nepřijdete. Ovšem s mírou – posun by se měl týkat jen zprovoznění dodatečných funkcí, nikoli celého webu.

Ztratíte důležitého klienta

Bez klientů není byznys. Což vysvětluje, proč je řada startupů a malých podniků závislá na prvních pár klientech. Když máte pouze jednoho nebo dva, je každá ztráta citelná a podnikání pod tlakem. Pokud v téhle situaci někoho ztratíte, obvyklou reakcí je všeho nechat a horečnatě se je snažit získat zpět. Zkuste to jinak – objektivně zanalyzujte situaci a zjistěte, proč k tomu došlo. Podle možností se pak soustřeďte na získání nových klientů a taky se mrkněte na rozpočet, který bude asi nutné upravit.

Máte novou konkurenci

Pokud jste svou firmu uvedli na trh, připravili jste se určitě i na konkurenci. Co když se ale někdo, kdo přijde později, připravil na vás? V panice začnete dělat radikální změny a snižovat ceny. Ani jedno není nutné. Zkuste raději vymyslet pár obranných strategií. Jaké budou, je na vás. Každopádně si udělejte průzkum trhu a investujte jen do té, která dokáže konkurenci skutečně vyřadit.

Vidíte chybu v procesu

Jako člověk, který dal firmu dohromady, většinou vidíte svůj akční plán bez chyb. Už proto, že kdyby na něm nějaká chyba byla, dávno byste ji opravili. Co když ale najednou zjistíte, že část plánu nefunguje? V takové chvíli má člověk tendenci vztahovat problém na celý byznys. Problém je, že tenhle přehnaný úsudek vás nutí opravovat i věci, které fungují. Jděte na to jinak a zachovejte klidnou hlavu. Objektivně zanalyzujte příčinu a opravte jen to, co je nutné.

Odešel klíčový člověk

Když máte malý tým, inklinujete k přesvědčení, že tihle lidi s vámi zůstanou už napořád. Tenhle pocit je o to silnější, pokud k vašemu byznysu významně přispěli a stali se vám blízcí. Když pak takový člověk odejde, máte pocit, že pokračovat nemá smysl. Radši si uvědomte, že firma tím ke dnu nejde. Jen se uvolnilo místo, které musíte nahradit někým jiným. A věřte tomu, že nahraditelný je každý.

Není jednoduché mít emoce vždycky pod kontrolou. Když se ale soustředíte na to, abyste je v těchto pěti situacích dokázali mírnit, povede se vám i vašemu byznysu líp. Jako prevenci si můžete udělat krizový plán. Prostě si s celým týmem sedněte a řekněte si, co v těchto extrémních situacích uděláte. Když pak přijde krize, máte v ruce aspoň nějakou jistotu. Což není málo.