Vršovické Kino Pilotů hostilo poslední říjnové úterý neobvyklou událost: o přízeň diváků a odborné poroty se ucházelo deset českých snímků vytvořených prostřednictvím umělé inteligence. Ta generovala vizuál a v některých případech dokonce scénáře. Jak to dopadlo?

Ocenění odborné poroty získal černobílý hororový film Letopis Innsmouthu: Den, kdy se rozlomil obzor. Cenu veřejnosti, do které se zapojili také přítomní diváci, si odnesl nonsensový snímek Jak vznikl vesmír.

Filmy, které vedle krátkých formátů zahrnují také dvě generované reklamy, vedle diváků hodnotila odborná porota zahrnující režisérské duo Tomáš Magnusek a Gabriela Sittová, českého reklamního veterána Josefa Havelku, filmového producenta Daniel Růžičku, obchodního ředitele agentury YDEAL Alexandra Brunu a advokátku Petru Stupkovou.

Nultý ročník festivalu nazvaného AI Klapka uspořádala Česká asociace umělé inteligence v rámci pražského týdne Dnů AI pořádaných organizací prg.ai. „Promítání a vyhlášení mělo v Česku premiéru, diváci a porota mohli vidět jedinečný mix toho nejlepšího, co AI ve světě filmové tvorby zatím vytvořila. Šlo o filmy od nejlepších světových, ale i českých tvůrců,“ shrnul událost ředitel asociace Lukáš Benzl.

Zahraniční tvorba se nicméně soutěžní části promítání neúčastnila. V rámci předcházející panelové diskuse porota také hodnotila dopad AI tvorby na filmový průmysl, kdy porotce Tomáš Magnusek paradoxně nadšení z umělé inteligence nesdílel – znamená prý konec všeho, co má na procesu vzniku filmu rád.

Přesto se větší část poroty shodla, že umělá inteligence přináší do finančně náročného multioborového audiovizuálního formátu násobně větší demokratizaci. Kdokoli i bez drahého vybavení bude moci tvořit – a zejména v kreativě pomůže umělá inteligence řešit takzvaný problém prázdné stránky, tedy tvůrčí blok ve fázi konceptu, od kterého se dále odrazit.

Advokátka Petra Stupková z kanceláře Legitas lakonicky prohlásila, že se na nástup filmové tvorby generované umělou inteligencí vyloženě těší, protože jak ona, tak její kolegové budou díky ní mít nevysychající zdroj nové práce.

Pokud vás zajímá, co ze sebe generativní umělá inteligence dokázala „vypotit“, podívejte se s námi na jednotlivé snímky nebo alespoň na jejich ukázky.

Prvním soutěžním filmem byl Cyper Sound – Nostalgia od Filipa Antona, krátký videoklip vytvořený za pomoci Stable Diffusion. Většinu scén představují reálně natočená videa, která prošla generativním AI nástrojem Stable Diffusion. Několik scén bylo vygenerováno od nuly.

Druhý snímek představuje černobílý kraťas Letopis Innsmouthu: Den, kdy se rozlomil obzor od Adama Pižurného. Lovecraftovská hříčka kombinuje celou řadu AI nástrojů.

Třetím filmem je One Sol in the Life of Curiosity od Víta Růžička, fiktivní příběh ze života marsovského vozítka Curiosity sledovaný z pohledu jeho senzorů a kamer.

Projekt používá obrazová a zvuková data zasílaná sérií kamer z Marsu na Zem z průběhu mise, která pokračuje již od roku 2012.

I další snímek nabídl vesmírnou tematiku. Hříčku Jak vznikl Vesmír? vytvořil Daniel Krajánek pomocí nástrojů fulljourney.ai a ChatGPT. Vesmírem se pak zaobírá také film EARTH ★ The New Horizons od Odaira Faleca, vytvořený v Midjourney a Runway Gen2.

Do stejné kategorie spadá i film Scalespace (bez ukázky), třicetiminutový snímek ukazující události od počátku času v exponenciálně se zkracujícím časovém měřítku.

Film režíroval Petr Salaba kompletně za použití text-to-image-to-video nástrojů, jako je Midjourney, Stable Diffusion a především Gen2. Autorem námětu je vědec Jan Kulveit.

Přehlídku uzavírají hudební videoklip k písni V hotelu Belvedere poprockové kapely TAK CO?, experimentální vzpomínky na Prague Fashion Week z pohledu umělé inteligence od Alexandry Axell a dva reklamní spoty pro Swiss Life a Čedok, které využívají překreslení image2image pomocí modelu Dreamshaper (Swiss) a Stable Diffusion XL a Runway (Čedok).