Hledám osobního asistenta, který mi bude čtyřiadvacet hodin denně sedm dní v týdnu k dispozici, napsal na svůj facebookový profil nejlepší český akrobatický pilot Martin Šonka. A přidal další požadavky. 

Vyřizovat telefony, řídit harmonogram, být osobním trenérem i pečovat o zdraví, znát světové jazyky, dobře se orientovat a reprezentativně vypadat i vystupovat – přesně takový by měl podle mistra světa v letecké sérii Red Bull Air Race nový kolega být. 

Na otázku, jestli si myslí, že má šanci takového supermana vůbec najít, se jen tajemně usmívá. O složitém minulém roce se ale ochotně rozpovídá. Závody Red Bull Air Race byly zrušené, takže zbylo víc času být s rodinou.

To však byla asi jediná výhoda covidové doby. Létání Šonkovi výrazně chybělo a vinou zrušených závodů mu zároveň vypadla část příjmů. Vrátil se tedy na částečný úvazek k armádě, konkrétně do Centra leteckého výcviku v Pardubicích, ovšem jako civilní instruktor létání.

Zkrácený úvazek mu umožní trénovat a absolvovat osm závodů, které jsou před ním. „Doufám, že to bude fungovat,“ komentuje skloubení profese se závoděním.

Šonka patří mezi piloty, kteří by se měli zúčastnit nové podoby „letecké formule 1“ nazvané World Championship Air Race. Ta nepřímo navazuje na Red Bull Air Race, ale samotný Red Bull už v nové podobě nebude titulárním partnerem.

Je šance, že by se některý z mistrovských závodů uskutečnil i v Česku? „Naděje určitě je, zvažuje se to už dlouho,“ říká pilot. Pro hovoří zájem fanoušků, který se zvedl i v souvislosti se Šonkovým titulem mistra světa. 

Praha by se pořadatelům líbila.

Nebude to ale ještě v nadcházejícím ročníku. Je třeba najít vhodnou lokalitu, kde se sejdou všechny podmínky. Pro pořadatele by mělo být místo atraktivní, tedy nejlépe v blízkosti velkého města.

Lokalita musí mít navíc dobrý přístup pro týmy, diváky, ale i záchrannou službu a roli hraje také datum a počasí. Šonka potvrzuje, že Praha by se pořadatelům líbila, jenže Vltava jako místo samotného závodu by byla problematická, a proto se uvažuje o letišti ve Kbelích. Vhodné jsou i závodní okruhy v Mostě a Brně nebo přehrada Lipno.

Šonka se objevil také v krátkém propagačním filmu Red Bull, kde spolu s pilotem F1 Red Bull Racing Teamu nacvičil akrobatický prvek, v rámci kterého se zrcadlově přiblížil ke kokpitu formule téměř na dosah ruky v rychlosti přes 200 kilometrů v hodině.

Foto Filip Nagy

Ani jeden z nich nemohli tenhle kousek natrénovat dopředu a navíc se navzájem při letu a jízdě neviděli – navigováni byli vysílačkami.

„Byl to zážitek a na začátku vůbec nebylo jasné, jestli to půjde provést. A víte, že byla formule výrazně hlučnější než letadlo? Prostě ho přeječela,“ líčí natáčení letec, který formule miluje a se zájmem vypráví i o svezení se po závodním okruhu s Davidem Coulthardem před Velkou cenou Štýrska v Rakousku.

Foto Dan Vojtěch

„Byl jsem podobně nadšený, jako když jsem se poprvé proletěl gripenem,“ dodává a po krátké odmlce se zeptá, jestli chceme vědět, jak je to se superasistentem, kterého pro sebe hledá.

Odpověď? „Jsou to chytré hodinky,“ odhaluje mazaný začátek reklamní kampaně značky Huawei, která na trh uvádí novou řadu chytrých hodinek. Model Watch 3 Pro bude nosit právě Martin Šonka, který věří, že mu splní všechno, co žádal od asistenta ve své facebookové výzvě.