První kamenný obchod prodejce zboží pro domácí mazlíčky Pet Center vznikl v roce 2000 v Průhonicích, dnes jich můžete po České republice a na Slovensku najít víc než 150. Loni v červenci společnost otevřela Psí hotel a školku v centrále v Horních Počernicích, letos v březnu pak i psí salon. Šéf firmy Dalimil Čech se dělí o nabytou zkušenost s rozjezdem psího hotelu.


Důležitým milníkem bylo pro nás v Pet Center rozhodnutí, že chceme zákazníkům kromě produktů nabízet taky služby. Do té doby jsme byli pouze prodejci zboží, důraz jsme proto kladli především na prodejny.

Jedna ze služeb, kterou jsme poté vydefinovali, byl právě psí hotel. Následně jsme začali řešit, jak by mělo takové pětihvězdičkové útočiště pro psy vypadat, pro koho je vlastně určené. Zaměřili jsme se proto na aktuální tržní trendy a pozorovali, co si u nás zákazníci nejčastěji pořizují.

Čtěte také: Ředitelka Xeroxu Veronika Brázdilová: Jak jsem uspěla v mužském IT světě

Ve výsledku vše nasvědčovalo tomu, že je ve městech čím dál větší zájem o malá plemena. V mnohých případech je to v podstatě takové předurčení – mladí lidé si pořizují psa na zkoušku, chtějí se přesvědčit, že se v budoucnu dokážou postarat o dítě.

Do toho my jsme chtěli hotel umístit do Prahy, museli jsme proto počítat také s urbanizací a místním způsobem života. Lidé tu nemají k dispozici tolik prostoru. Velkých zvířat, která potřebují pravidelný, každodenní pochyb a hodinové procházky po venku, proto pomalu ubývá a v kurzu jsou spíše menší plemena.

Pes už navíc není venku na zahradě, nemůže se proběhnout, kdy se mu zachce, a jeho funkce se také změnila. Už v rodině neplní úlohu hlídače a ochránce, naopak stal se plnohodnotným členem domácnosti.

Když jsme se poté podívali na počet nakoupených zvířat a štěňat, hlavní doménou byla právě malá plemena. Trendy jsou v dnešní především čivavy a yorkšíři. Dále jsme pozorovali produkty, které výrobci uvádějí na trh.

Značka Royal Canin přišla s řadou krmení určenou speciálně pro malé psy žijící v bytech, tuzemský výrobce Vafo miliardáře Pavla Boušky svůj sortiment zase doplnil o novou řadu Petit. I velkým a komerčním řetězcům zkrátka stojí za to vyvinout produkt, který je určen čistě pro menší zvířata. Zkrátka a jednoduše vše nasvědčovalo tomu, že zaměřit se na malá plemena je krok správným směrem.

Zpětně vím, že jsme v té době přemýšleli až moc analyticky. Koneckonců k analýze dat člověk přistupuje před každým důležitým rozhodnutím. My se zaměřili na několik zdrojů včetně dříve zmíněného krmení a výsledek mluvil za vše.

Tak vznikl psí hotel v Horních Počernicích, který jsme slavnostně otevřeli v červenci loňského roku. Naše prostory nabízely krásné ubikace pro malá plemena a hotel jsme vybavili také pohodlnými gauči, aby se psi cítili opravdu jako doma.

Čtěte také: Boj s trolly i aplikací aneb Jak jsme rozjížděli carsharingový startup

Po roce provozu jsme však zjistili, že ačkoli jsme k průzkumu přistoupili opravdu důkladně a považovali se za chytré, náš přístup byl příliš vědecký a manažerský. Nezeptali jsme se totiž našich koncových zákazníků. Své hypotézy jsme si neověřili nebo jsme příliš předběhli dobu a nakonec se ukázalo, že nám chybí domečky a ubytování pro psy okolo 40 kilogramů a výš. Německé ovčáky, irské vlkodavy a dogy jsme proto ubytovat nemohli.

Situace poté vypadala asi tak, že jsme sice disponovali kapacitou na 30 psů malé a střední velikosti, ale lidé se čím dál častěji ptali, jestli můžeme ubytovat taky jejich bernského salašnického. To jsme samozřejmě nemohli – nebyli jsme na to stavebně připraveni. Neměli jsme na to interně připravený prostor a naše venkovní zahrada byla také uzpůsobena jen pro plemena malá.

Po roce se nám tedy úspěšně podařilo vyčlenit část zahrady, kde dnes stojí 8 domečků po 6 metrech čtverečních, a můžeme zde ubytovat psi větší. Ten ztracený rok nás ale mrzí.

Stačilo přitom jen použít zdravý selský rozum a uvědomit si, že i psi nad 40 kilo potřebují občasné útočiště, když chtějí jejich majitelé odjet na dovolenou. Takovou čivavu totiž udáte kamarádům mnohem snáze než například ovčáka.

Analytický přístup a excelové tabulky jsou důležité, na koncové zákazníky se ale nikdy zapomínat nesmí. Podobných hotelů plánujeme otevřít víc, takže jsme se rádi poučili. Chybami se člověk učí a my teď známe recept i koncept, který funguje.