skip to main content
Byznys
BrandVoice jsou speciálně označené články a další typy obsahu, které připravuje kreativní studio Forbes BrandVoice Lab ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři. Pokud se chcete o BrandVoice dozvědět více, napište na jana.viskova@forbes.cz.

Když prodej neznamená konec. Nenechte svou firmu padnout na dno

3 minuty čtení

Firma neroste, jak by měla, ztrácí počáteční drive i pozici na trhu, anebo už dokonce vězí ve zdánlivě neřešitelných problémech. Konec, finito, zavíráme krám?

Není to nutné, správně načasovaný prodej firmy může být win-win strategie – majitelům zajistí slušný příjem a byznysu ozdravnou kúru. Jak prodat co nejlépe a bezbolestně?

Nejvyšší čas

Prodej firmy by neměl vycházet ze zbrklého rozhodnutí, ale pečlivého vyhodnocení situace. Pokud majitel o prodeji uvažuje delší dobu, nejspíš přišel nejvyšší čas. V Česku se po tučných letech ekonomicky ochlazuje a firma v dobré kondici se dá logicky lépe zhodnotit než podnik, který trpí.

„Pravděpodobně přijde zpomalení ekonomiky, možná i mírný pokles. Nebude to propad jako před deseti lety, ale i zpomalení může pro některé obory znamenat problém,“ vysvětluje finančník a zakládající partner Jet Investment Igor Fait.

Jeho investiční společnost prostřednictvím svých fondů nakupuje firmy v různých fázích vývoje, má zkušenosti s podniky, které vydělávají, ale i s těmi, které potřebují nové impulzy a někdy i totální restrukturalizaci.

Když Jet Investment společně s dalšími partnery v roce 2010 koupil Kordárnu z Velké nad Veličkou, byl výrobce technických tkanin do pneumatik v insolvenci. Podnik se sedmdesátiletou historií nebyl schopný v období krize splácet dluhy spojené s investicemi do pobočky ve slovenské Senici. „Naším cílem bylo podnik stabilizovat, uzdravit a znovu nastartovat,“ popisuje partner Jet Investment Marek Malík.

Během následujících osmi let se povedlo odstavit neefektivní části byznysu, dokončit investice a výrobu ještě rozšířit o nové hi-tech textilie. Kordárna jako jedna z prvních velkých český firem insolvenci ustála. Prodeje se ztrojnásobily, zisk před úroky a zdaněním vzrostl z 56 téměř na 280 milionů, k pěti stovkám zaměstnanců přibylo dalších 250.

Strach z propouštění

Právě o zaměstnance se přitom majitelé firem, kteří uvažují o prodeji, dost často bojí. Ale pokud vyberou správného kupce, riziko masivního propouštění můžou výrazně snížit. I proto by si měli předem zjistit, jakou má budoucí investor historii a jak se chová na trhu.

„My se většinou snažíme stávající zaměstnance udržet a využít jejich zkušeností. Přitom je vhodně doplňujeme tak, aby řízení a celá organizace fungovaly efektivně,“ vysvětluje Malík.

„Před dokončením transakce se scházíme s klíčovými zaměstnanci, abychom jim vysvětlili naši vizi a odkryli plány. Obě strany by měly vědět, co od sebe mohou očekávat,“ dodává partner brněnské investiční společnosti.

Za kolik?

Při stanovení ceny, kterou je investor ochoten zaplatit, samozřejmě rozhoduje, v jaké kondici firma je. Obecně platí pravidlo, že se cena počítá jako násobek aktuálního zisku. Ocenění však není tak jednoduché – většinou mu předchází důkladná prověrka ze strany investora. Prodávající by při ní rozhodně neměl nic tajit, odhalení každého kostlivce může celou transakci zhatit.

„Stanovení ceny je náročná disciplína. Je třeba komplexně zohlednit strategii firmy v kontextu vývoje trhu, určit výnosovou a nákladovou stránku byznysu a nezapomenout na investice, které firmě v budoucnu zajistí dlouhodobě udržitelnou konkurenceschopnost. Prostě smysluplně nastavit řadu proměnných, které ovlivňují podnikání,“ podotýká Marek Malík.

Marek Malík z Jet Investment

Někdy bývají očekávání majitele odlišná od částky, kterou investor umí nabídnout. „Pak přichází na řadu vyjednávání. Záleží na tom, jak výrazný ten rozdíl je. Někdy však bývá tak velký, že transakci není možné uzavřít,“ upozorňuje Malík.

„My se snažíme cenu nastavit realisticky již při předložení první nezávazné nabídky. Pokud cenu následně v rámci závazné nabídky nepotvrdíme, obvykle to souvisí s nějakým závažným zjištěním z hloubkové prověrky. Ta je časově i finančně nákladná, a není tedy ani v našem zájmu cenu nepotvrdit a spekulovat.“

Náročná příprava

Celý proces prodeje firmy trvá několik měsíců a není to levná záležitost. Ale investice do právníků, auditorů či poradců se vyplácí, mohou výrazně přispět k úspěchu celé transakce.

Hloubková prověrka, ocenění a finální vyjednávání zaberou zhruba dvě třetiny času, zbývající třetinu pak právníci připravují dokumentaci k podpisu.

Pokud není potřeba schválení regulátora, hotovo bývá do čtyř měsíců, nejpozději za půl roku, čekání na posudek antimonopolního úřadu ale může prodej protáhnout na dvojnásobek. Nejnáročnější mezinárodní obchody se uzavírají i víc než dva roky.

Restart byznysu

Jet Investment nakoupil od roku 1997 na tři desítky většinou průmyslových firem, mezi kterými byly například Strojírny Poldi a PBS Industry nebo vagonka MSV Metal Studénka. Investiční společnost je sdružuje do platforem podle zaměření, aby se vzájemně doplňovaly, mohly si pomoci na trhu a případně ušetřily při výrobě. Často kvůli správné synergii cíleně přikupuje do jednotlivých portfolií další firmy.

Cílem je prodat uzdravenou firmu se ziskem, který si pak rozdělí investoři fondů Jet. „Nekupujeme jen proto, abychom zhodnocovali finanční prostředky, ale také abychom firmy dál rozvíjeli. V momentě, kdy máme pocit, že už je naše role vyčerpaná, firmy prodáváme, abychom je dál nebrzdili,“ osvětluje Malík.

Kordárnu z Velké nad Veličkou Jet Investment prodal v říjnu 2018 thajskému petrochemickému gigantu Indorama Ventures s téměř šestinásobným zhodnocením původní investice. Z firmy na pokraji krachu se stal jeden z nejvýznamnějších výrobců technických textilií v Evropě.

Reklama