Česko se už třetím rokem připojuje k světovému dni dárcovství Giving Tuesday, který je protipólem nákupní horečky Black Friday a snaží se společnost naladit na vlnu dobrých skutků.

Tento rok se sbírky, dobrovolnické akce nebo benefice pořádají právě dnes, v úterý 27. listopadu. Poprvé se k akci připojuje i vedení Prahy, které nechá večer rozzářit Petřínskou rozhlednu barvami tohoto filantropického svátku.

Čtěte také: Buďte štědří nejen o Vánocích. Rady, jak se stát filantropem a kde darovat

A letos je opravdu co slavit. Zatímco loni se v Česku podařilo vybrat pro potřebné 7 384 455 korun, letos pouze jediná samostatná sbírka dosáhla téměř pěti milionů korun.

Objem peněz, který vybrali zaměstnanci Skupiny ČEZ, následně Nadace ČEZ ještě zdvojnásobila, a finální suma se tak vyšplhala na konečných 4 925 684 korun. Finance putují k 79 lidem, kteří se ocitli v těžké životní situaci.

„Zaměstnanci mají možnost sami navrhnout někoho ze svého okolí, o kom se domnívají, že naši pomoc potřebuje. Dle svého uvážení pak mohou přispět buď konkrétní osobě, nebo všem najednou částkou, která se rozdělí mezi zúčastněné,“ říká k tomu členka představenstva a lídryně udržitelného rozvoje Skupiny ČEZ Michaela Chaloupková.

ČEZ ale není jedinou velkou firmou, která se do Giving Tuesday, kterému i letos dominovala sociální témata, zapojila. Dobročinné aktivity zorganizovali například v Plzeňském Prazdroji, Deloittu nebo ve společnosti IKEA. Skandinávská firma v rámci dárcovství vybaví kuchyní a jídelnou azylový dům pro muže v Praze-Radotíně.

Jako tradičně se do Giving Tuesday zapojuje s výzvou #GivingBooksWeek nakladatelský dům Albatros Media, který je zároveň partnerem celého projektu.

„Rozhodli jsme se spojit myšlenku darování s láskou ke čtení a umožnit lidem věnovat knihy těm, kdo to potřebují a oceňují nejvíce. Zkrátka darovat radost ze čtení. Nedílnou součástí kampaně jsou pro nás i letos granty, které mohou naši zaměstnanci navrhovat pro sociální organizace, na jejichž aktivity sami přispívají,“ uvádí investorka a majitelka nakladatelského domu Albatros Media Silke Horáková.

Rekordní čísla hlásí v Česku i veřejné sbírky – Centrum Paraple symbolicky na Giving Tuesday dostane šek na částku 15 019 476 korun, kterou se podařilo vybrat v rámci benefičního pořadu StarDance tančí pro Paraple.

Svátek Giving Tuesday vznikl v roce 2012 v USA a v současnosti se k němu připojuje více než 150 států světa. V Česku den dárcovství zastřešuje Asociace společenské odpovědnosti. „Letošní ročník předčil všechna naše očekávání. Do Giving Tuesday se zapojilo rekordní množství jednotlivců, neziskových organizací i firem.

„Pro celou společnost to může znamenat pozitivní zprávu, a to, že filantropie snad postupně získává své pevné místo v každodenním životě lidí i přes mnohdy napjatou atmosféru v Česku, která neziskovému sektoru příliš nepřeje,“ říká zakladatelka a výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti Lucie Mádlová, která Giving Tuesday do Česka přivedla.

Do Giving Tuesday se můžete zapojit i vy: jednotlivci mohou darovat svůj čas, peníze nebo své odborné znalosti, firmy mohou neziskovým organizacím nabídnout své experty zdarma nebo mohou uspořádat zaměstnaneckou sbírku na konkrétní vybraný projekt, města či městské části mohou zorganizovat sbírky hraček nebo oblečení pro potřebné. Každá pomoc se počítá.

Inspiraci můžete najít v některých letošních Giving Tuesday výzvách zaregistrovaných na webových stránkách.