Pokud máte rádi ručně dělané věci, nejspíš už webový portál Fler.cz znáte, protože na něm dávno nakupujete. Tohle virtuální tržiště, kde najdete všechno od kabelek, šperků přes nejrůznější doplňky do domácnosti až po domácí marmelády nebo koláče, funguje od roku 2008. Za tu dobu se Fler rozrostl na největší portál nabízející handmade a umělecké výrobky v Česku a „lovemark“ pro nakupující.
Koncept Fleru je jednoduchý – tvůrci a prodejci v jedné osobě mají na stránkách svůj profil, pod kterým zdarma nabízejí své zboží. Fler vydělává, až když si někdo výrobek koupí – účtuje si 11 procent z prodané věci. O proces posílání prodaného zboží se stará sám prodejce.
Kolem Fleru, který založil programátor Jiří Kubeš, se za dobu jeho fungování vytvořila věrná komunita zákazníků, kteří se sem opakovaně vracejí. Za poslední rok jeho stránky navštívilo 5,35 milionu unikátních návštěvníků, kteří tu dohromady utratili 251 milionů korun (to je oproti roku 2013 nárůst o 10 procent co do tržeb a 14 procent, co se týče návstěvnosti). Každý den si návštěvníci Fleru zobrazí v průměru 1,6 milionu stránek s výrobky.
Utěšeně roste i počet těch, kteří něco vyrábějí a chtějí to prodat. V roce 2014 stoupl počet prodejců na Fleru o 10 tisíc a v tuhle chvíli jich na stránkách najdete téměř 74 tisíc. Dohromady aktuálně nabízejí cca 1,2 milionu kusů svých výrobků v hodnotě téměř dvě miliardy korun.
Někteří z prodejců se dokázali na Fleru natolik uchytit, že mohli opustit svá původní povolání a živit se jen svojí kreativitou a schopností ji prodat. Tady je pět z těch nejúspěšnějších:
Autorka barevných kabelek Darina Hubáčková začínala na Fleru už v roce 2008. „Fler měl připravené kompletní prodejní zázemí, což bylo pro začínající značku výhodné – nemuseli jsme se starat o propagaci, budovat vlastní webové stránky a mohli nám se vším poradit,“ říká k začátkům své značky. Její kabelky měly takový úspěch, že hranice Fleru postupně přerostly a od roku 2012 už má Hubáčková vlastní e-shop darabags.com a také kamennou prodejnu na pražském Andělu. Část zboží posílá i do zahraničí. Celá firma má dnes 30 zaměstnanců a její tržby byly v loňském roce 15 milionů korun. Z toho na prodej na Fleru připadají dva miliony. „Podíl prodejů na Fleru se nám postupně snižuje, ale je to logické. Velká část našich klientů se přesunula do našeho e-shopu,“ říká Hubáčková.
Keramická dílna tohoto dua funguje na Fleru už od roku 2009. V té době Vanda a Valerie řešily, jak během mateřské skloubit péči o děti a keramický atelier, a Fler jim nabídl skvělou platformu pro prezentaci a jednoduchý prodej. K dnešku už tady dvojice V a V prodala přes 5,5 tisíce kusů své keramiky. Vloni se jejich tržby na Fleru vyšplhaly na 250 tisíc korun, ovšem ten je už jen jednou z částí jejich podnikání – mají své stálé odběratele, spolupracují s majiteli galerií a kaváren či reklamními agenturami na výrobě reklamních předmětů. „A jednou za čas najdeme dostatek sil uspořádat vlastní výstavu s výtvarnými díly,“ říkají. Fler má podle nich obrovskou výhodu v tom, že dává možnost nabídnout věci širokému okruhu lidí. Zároveň však upozorňují, že pro úspěch je nutná kvalitní prezentace, vzorné služby a stálé oživování portfolia výrobků – a to všechno si žádá hodně času.
Obchod s tričky a dalším oblečením, které sama navrhuje, šije, a dokonce i prezentuje jako modelka na fotkách, si autorka Markéta neboli Li-La na Fleru zaregistrovala v roce 2012. Od té doby už triček prodala 4600 kusů, z toho za rok 2014 jich bylo víc než 2400. Průměrná cena jednoho kousku se pohybuje kolem 790 Kč, takže se její tržby vyšplhaly na 1,9 milionu korun. Spolupráci s Flerem si Li-La chválí: „Svůj e-shop si díky Fleru vytvoříte díky pár klikům. Má i skvělý systém zpětné vazby a je velmi intuitivní. A není to jen obchod. Je to spíš životní styl.“
Ivana Perutková začínala na Fleru v roce 2010 jako výrobce kabelek. K Fleru ji přivedla náhoda, když po ztrátě zaměstnání hledala novou práci. Její kabelky, tehdy ještě pod značkou dekor.studio, byly natolik úspěšné, že se z nich stala práce na plný úvazek. A neskončilo to jen u nich – postupně se přesunula k výrobě oděvů. „Jsem sama sobě vším od návrhů, nákupu materiálu, stříhání, šití, focení, vystavování zboží, prodeje, komunikace se zákaznicemi až po distribuci,“ říká Perutková. „A dostala jsem se i do fáze, kdy jsem už sama práci nestíhala a musela jsem se rozhodnout, zda rozšířit své podnikání. To by ale bylo na úkor rodiny, a tak jsem zvolila možnost nabízet jen omezené množství výrobků.“ I tak se jí ale daří. Tržby jejího Oi-iO na Fleru se vloni dostaly na 900 tisíc korun a své výrobky dnes nabízí také na webu DoGala.cz.
Stříbrné šperky s drahými kameny, to je dílna Petry Koutné alias Doskopet. Ta je na Fleru už od jeho začátků v roce 2008, kdy začínala s výrobou bižuterie. Dnes vedle Fleru prodává své šperky i v Bechyni, kde žije, a připravuje své webové stránky. Tržby jejího byznysu na Fleru se v tuhle chvíli pohybují mezi 30-40 tisíci korun měsíčně, říká však, že je pro ni hlavně důležité, že jsou pravidelným zdrojem příjmů, a že je spokojená. Stejně je spokojená i se spoluprací s Flerem, kterému je věrná už sedm let a kde už prodala víc než tři tisíce kusů autorských šperků. „Je důležité přicházet s něčím novým, neokoukaným. A já jsem se vždycky snažila být originální,“ říká.
Čtěte také:
Z Esa až k Madonně. Jak se Yemi dostal do špičky amerického showbyznysu
Zakladatel Slevomatu Čupr: Jak jsem vydělal svůj první milion