skip to main content
BrandVoice
BrandVoice jsou speciálně označené články a další typy obsahu, které připravuje kreativní studio Forbes BrandVoice Lab ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři. Pokud se chcete o BrandVoice dozvědět více, napište na jana.viskova@forbes.cz.

Když udeří požár nebo dojde materiál. Jak firmě zajistit cash flow i v nejtěžší chvíli

Na ten den nikdy nezapomene. Probudilo jej zvonění telefonu a zpráva od policie, že hlavní provoz jeho firmy zabývající se výrobou budgetového nábytku zachvátily plameny. Jakékoliv naděje se majiteli firmy ve vteřině rozplynuly, když přijel na místo a viděl hořící budovu, kde oheň zrovna ničil stroje a měnil vysoce hořlavý materiál v popel.

Prosperující firma, která se během pandemie zrovna vezla na vlně velkého zájmu o nábytek, rázem musela sčítat milionové škody a nebyla schopná dál vyrábět. Pro mnohé by to byla likvidační událost. V téhle firmě ale dokázali už po pár měsících výrobu obnovit a nábytkářský podnik dnes prosperuje ještě lépe, než před požárem.

Zlikvidovat se nenechali, naopak se jim podařilo koupit nový k výrobě připravený objekt v jiném místě. „Byli kvalitně pojištěni jak na straně majetku, tak u přerušení provozu. Díky tomu mohli čerpat dostatečné zálohy na pojistné plnění,“ vysvětluje Miroslav Fric, pojišťovací makléř ze společnosti Respect, která pojišťuje firmy a podnikatele na českém a slovenském trhu už třicet let.

Firma končí v tu chvíli, kdy ji dojde cash flow.

Nový prostor nejen plně vyhovuje potřebám nábytkářské firmy, ale zároveň jí dovolil výrobu díky dodatečným investicím rozšířit. „Aby zvládli skokový růst cen materiálu, během přerušení provozu značně inovovali, a posunuli svůj výrobní program od budgetového zboží k výrobkům střední třídy s podstatně větší kvalitou a přidanou hodnotou,” popisuje Fric příklad dokonale využité příležitosti.

Ten příběh může inspirovat další podnikatele, aby se po těžké ráně nenechali položit, zároveň je ale musí varovat. Právě požár je jednou z nejčastějších příčin dočasného či trvalého přerušení výroby.

„Uvést věci do původního stavu trvá dlouho. Když odjedou hasiči, nastupuje policejní vyšetřování, bourání, vytvoření nového projektu, získání všech stavebních povolení,“ popisuje Fric, co předchází nové výstavbě a vybavování zničené firmy novými technologiemi. „Představa, že se podaří vše obnovit do jednoho roku, je reálná snad jen u objektů, jako jsou prosté sklady bez vybavení. U složitějšího provozu jsou dva roky naprosté minimum. Spíše tři,” dodává manažer pojišťovací makléřské společnosti Respect.

Miroslav Fric, pojišťovací makléř společnosti Respect.

Dobu krytí však firmy často podceňují. Pojištění přerušení provozu přitom výrazně zvyšuje šance, že se zvládnou zvednout i po velmi tvrdé ráně – průběžně vyplácené pojistné plnění, poskytuje cash flow v době, kdy jej podnik nejvíce potřebuje. „Firma končí v tu chvíli, kdy ji dojde cash flow,“ podotýká Miroslav Fric.

Náhlé přerušení výroby ale může přijít z mnoha jiných důvodů. Nejde jen o požáry nebo přírodní katastrofy, jako bylo tornádo na jižní Moravě, jehož následky dodnes řeší firmy i domácnosti. 

Proti těmto katastrofám se dá alespoň pojistit. „Drtivá většina živelních i technologických příčin je pojistitelná,“ potvrzuje Fric z Respectu. Ale co když vám byznys přeruší kritický nedostatek materiálu kvůli přetrhaným dodavatelským vazbám nebo covidové politice v Číně, která uzavírá přístavní logistické huby? Vzpomeňme na nedávné problémy automobilek včetně Škody Auto s nedostatkem čipů nebo kabelových svazků.

„Existují i další nepojistitelné škody, které mohou postihnout jakýkoliv podnik. Jde o nepřímé ztráty a náklady jako je náhlá ztráta trhu, poškození jména společnosti, ztráta klíčových zaměstnanců nebo pozdní nedodání nasmlouvaných výrobků či služeb,” vypočítává Miroslav Fric.

Přímé pojištění proti úplně všem událostem neexistuje v Česku a v podstatě ani v zahraničí. Velkou část škod však pokrývá právě pojištění přerušení provozu – jakmile vás plameny nebo jiné okolnosti donutí byznys náhle zastavit, nejhorší dobu nemusíte přečkat s nulou. Důležité ale je nechat se pojistit na dostatečně dlouhou dobu, po kterou vám pojištění bude krýt ušlý zisk i stálé náklady.