Český prodejce letenek Kiwi.com žaluje u italského soudu irskou leteckou společnost Ryanair. Důvodem je to, že Ryanair vyžaduje ověření zákazníka, který si nekoupí letenku přímo od něj, pomocí rozpoznání obličeje. Společnost Kiwi požadovala vydání předběžného opatření, kterým měl soud tuto praxi zakázat, než vynese rozsudek. Soud tomu však nevyhověl, uvedl web E15.
Spor mezi českým prodejcem letenek a irskou společností je poměrně táhlý. Zatímco Kiwi prodává letenky i těch dopravců, s nimiž nemá smlouvu, což je tento případ, tak Ryanair si to nepřeje. Kvůli témuž podala žalobu na Kiwi například americká společnost American Airlines a už dříve proti Kiwi ve sporu uspěla americká společnost Southwest Airlines.
Kiwi.com je společností, jejíž byznys je postavený na tom, že vyhledává spojení a kombinuje lety i nespolupracujících aerolinií a nabízí zákazníkům pomoc v případě, že přípojný let nestihnou.
Ryanair tvrdí, že k ověřování zákazníků, kteří si letenky koupili prostřednictvím vyhledávače nebo jiné zprostředkovatele, přistoupil z bezpečnostních důvodů. U cestujících, kteří si letenky koupili přes oficiální kanály, irský dopravce žádné kontroly zahrnující rozpoznávání obličejů nepraktikuje. Obchodní model je také založen na prodeji dodatečných služeb, jako je možnost dalšího zavazadla či rezervace konkrétního sedadla. Pokud si ale cestující zakoupí letenku přes Kiwi.com, nemůže Ryanair tyto služby cestujícím nabízet.
Kiwi.com vznikla v roce 2012 v Brně, po celém světě zaměstnává přes tisíc lidí. Loni hospodařila s téměř půlmiliardovou ztrátou, o rok dříve se ztrátou přes tři sta milionů korun a zisk očekává až v roce 2025. V prvním covidovém roce dosáhla ztráta dosud nejvyšší hodnoty, přes jednu miliardu korun.