Česká společnost Kiwi.com, která se zabývá prodejem letenek, loni zvýšila ztrátu o polovinu na 19,6 milionu eur, v přepočtu zhruba 468 milionů korun.

V mínusu se pohybuje poslední čtyři roky, tedy včetně předcovidového roku 2019, a dohromady činí ztráta za poslední léta téměř dvě miliardy korun.

Ve ztrátě firma loni skončila i přes to, že trh zaznamenal v prvním čtvrtletí výrazné oživení po pandemii covidu a loňské tržby za prodané letenky byly za deset let existence v rekordní výši 2,1 miliardy eur, tedy asi padesáti miliard korun.

Vedení firmy nepředpokládá ani letos při dalším růstu tržeb ziskové hospodaření. Podle informací ve výroční zprávě s tím počítá v roce 2025. Stejně tak firma předpokládá, že se podaří vrátit do kladných čísel i její kapitál, který byl na konci loňského roku záporný.

Nejhůř dopadlo hospodaření firmy v prvním covidovém roce, tedy v roce 2020, kdy ztráta přesáhla miliardu korun.

Loňská provozní ztráta činila 144 milionů korun a byla nižší než o rok dříve. Firmě meziročně rostly osobní náklady z 646 milionů na 1,1 miliardy korun, a trojnásobné výdaje vyložila i na marketing.

Lepšímu hospodářskému výsledku nepomohla ani dotace českého státu ve výši 50 milionů korun na kompenzaci provozních nákladů.

Firma zaměstnává po celém světě 1100 lidí, hlavní pobočka sídlí v Brně. Vznikla v roce 2012, jejím spoluzakladatelem byl Oliver Dlouhý, který dodnes vlastní dvacet dva procent akcií a zároveň je generálním ředitelem.

Společnost působí na globálním trhu a od počátku se snaží od konkurence odlišovat tím, že nabízí výhodné letenky díky svému vyhledávacímu algoritmu i kombinaci nespolupracujících leteckých společností. Loni prodávala průměrně 70 tisíc míst v letadlech denně.

V roce 2019 vstoupil do firmy majetkově americký investiční fond General Atlantic, který dnes vlastní 53,5 procenta akcií.