Na každé pravidlo se najde výjimka. Proto i v časech, kdy e-commerce v Česku prožívá dosud nepoznaný pokles, nepřestává jeden její segment růst – e-shopy nabízející udržitelné nejen zboží, ale i celkový provoz.
„Ze slova udržitelnost už se stal buzzword. Všichni o něm mluví, všichni ho řeší, ale co je udržitelnost doopravdy? To vám řekne málokdo. Pro spoustu e-shopů bylo překvapující, že samy pořádně nevěděly, co všechno do detailu obnáší,“ konstatuje Markéta Chaloupková, vedoucí společného projektu cenového srovnávače Heureka, Komerční banky a společnosti Visa.
Jeho cíl? Jako první v Česku udělovat e-shopům hodnocení udržitelnosti v plné šíři. Chaloupková vede projekt za Heureku a na datech ukazuje, že kritérium nabízí velmi praktickou odezvu v číslech.
„Z interních dat víme, že na rozdíl od celkového poklesu e-commerce za rok 2022, který činil přibližně dvanáct procent, se udržitelným e-shopům velmi daří a naopak rostly,“ uvádí. V prvních devíti měsících loňského roku jejich růst dosahoval v průměru deseti procent.
„Víme také, že přes šestnáct procent zákazníků se začalo více dívat na český původ a všímat si udržitelného a odpovědného chování,“ doplňuje Chaloupková. Vzorek už má přitom svou velikost – o symbol zeleného lístku se přihlásilo zhruba tisíc e-shopů a dostalo ho kolem dvou stovek z nich.
„S Komerční bankou a Visou historicky spolupracujeme a chtěli jsme vytvořit komplexnější hodnocení v této oblasti. Různých certifikátů je sice hodně, ale jen v oblasti produktu – a udržitelnost se nerovná produkt,“ upozorňuje Chaloupková.
Protože je zajímalo celé spektrum, přizvali Asociaci společenské odpovědnosti, kterou považuje za nejvyšší orgán na poli udržitelnosti u nás. Povinný dotazník má k šedesáti otázkám a pokrývá všechny důležité oblasti: od produktu přes obaly a dopravu k dalším dvěma písmenům z proslulé značky ESG, tedy k Social i Governance.
Výsledkem je pohled do budoucnosti, která se přibližuje rychleji, než si mnoho podnikatelů a podnikatelek nejen v Česku uvědomuje. „Na základě evropských směrnic bude tohle všechno brzy standard, nikdo se tomu nevyhne,“ připomíná Chaloupková. „Chceme tak e-shopům pomoci nastartovat byznys v souladu s udržitelností, aby pak nebyli překvapení. A snažíme se je vzdělávat.“
Konkrétním příkladem jsou třeba všem dobře známé papírové letáky a další propagační materiály přikládané k zakoupenému zboží. Ty v hodnocení znamenají okamžité body dolů.
„Dále se hodnotí třeba přístup firmy k energiím, její vztahy s dodavateli, znalost celého svého logistického řetězce, vztah k zaměstnancům, k partnerům… Tohle už reflektuje celé ESG,“ dodává zástupkyně Heureky.
Přísní jsou mimo jiné i kvůli dalšímu často skloňovanému pojmu – greenwashingu, tedy „lakování“ firmy nazeleno na základě proklamací bez reálných udržitelných dopadů. Z toho důvodu se budou výsledky po roce vyhodnocovat a udělený status je třeba obhájit. Zároveň mají e-shopy, které neuspějí, možnost požádat každého čtvrt roku o vyhodnocení nové.
„Rozhodně nestačí vyplnit dotazník a je hotovo,“ tvrdí Chaloupková. „Vyžadujeme často dodatečné informace. Máte etický kodex? Tak ho chceme vidět. Spolupracujete s komunitou? Dodejte nám důkazy. A pokud naopak dostaneme externí informace, že něco neprobíhá v souladu s odpověďmi, prověřujeme si to sami,“ popisuje.
Na samém startu proto probíhal proces zvaný mystery shopping, tedy nákupy od samotných zadavatelů, aby si při nich ověřili realitu. Nejmenovaný obchod s vínem například tvrdil, že lahve odesílá v udržitelném balení, což u skla není zrovna standard – a také se ukázalo, že přeháněl.
„Zároveň se pořád bavíme o podnikání, které logicky musí končit v plusu, proto spoustu věcí v dotazníku zohledňujeme. Různou velikost byznysu, různé druhy zboží či zda má někdo vlastní kancelář nebo ne – to se zase promítá do energetické bilance… Nechceme nikoho demotivovat, ale naopak podporovat,“ říká Chaloupková.
„E-shopy se tímto přibližují zákazníkům, pro které je při rozhodování o nákupu téma udržitelnosti důležité. Pomáháme identifikovat, co lidé hledají, což dnes znamená, i zda je daný e-shop udržitelný,“ konstatuje. Pilotnímu projektu se daří natolik, že má Heureka v plánu rozšířit ho na své další trhy: nejprve na Slovensko a do Maďarska.
Podle dat navíc zákazníci, kteří na udržitelnost hledí, snášejí i vyšší ceny. Ty vycházejí například z nákladnějšího ekologického balení či z výběru dopravců, deklarujících nulovou uhlíkovou stopu.
„Zpětná vazba od samotných e-shopů je velká, všechny velmi zajímá, v jaké oblasti mají limity,“ pochvaluje si Chaloupková. „S tím, co nás v budoucnu čeká a nemine, prakticky neexistuje varianta, aby projekt skončil. E-shopy zjistí, ve kterých oblastech mají posledních pár let na nápravu, než to po nich stejně někdo bude chtít povinně.“