skip to main content
BrandVoice
BrandVoice jsou speciálně označené články a další typy obsahu, které připravuje kreativní studio Forbes BrandVoice Lab ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři. Pokud se chcete o BrandVoice dozvědět více, napište na jana.viskova@forbes.cz.

Klesl zájem o gastro, tak začali vyrábět výdejní boxy. Teď s nimi míří do světa

3 minuty čtení

Pandemie na jednu stranu ohrozila byznys mnoha firem, na druhé straně přinesla nové příležitosti, které mohou podnik posunout úplně novým směrem. Vyprávět o tom může česká rodinná skupina Conteg Group s obratem ve výši 1,3 miliardy korun.

Během více než 20 let své existence se dostala od výroby rozvaděčů přes chladicí systémy, vitríny a vinotéky a datová centra až k dodávkám komplexních technologických celků. A úplnou novinkou jsou výdejní boxy, u kterých Conteg spojil síly s českou firmou Payment4U, orientovanou na platební kiosky a terminály.

„Conteg rozumí chladicímu okruhu, výrobě z plechu nebo povrchovým úpravám. Payment4U zase softwaru, takže nebylo nic těžkého vše zkonstruovat dohromady,“ začíná popisovat nový příběh firmy spolumajitel a šéf Conteg Group Vít Voláček, který před 23 lety stál se svým otcem u zrodu celé skupiny. Ta je teď jedním z největších výrobců IT a průmyslových rozvaděčů a systémových řešení pro datová centra v Evropě a na Středním východě. 

Poslední dekádu se ale ve spolupráci s technickými univerzitami věnuje i vývoji chladicích systémů pro datová centra. Znalost chladicích technologií pak využila i v rámci divize Conteg Cooling, orientující se na výrobu luxusních vinoték a vitrín pro gastronomii. Jenže přišel covid a s ním i několikaměsíční uzavření provozoven a propad objednávek. 

Na druhou stranu si v Contegu uvědomovali, jak v době karanténních opatření nabývá na významu e-commerce, včetně online prodeje potravin a bezkontaktního doručování. Nápad posunout se od vinoték k chladicím doručovacím boxům, které se automaticky dezinfikuji a pro jejich automatizaci lze využít jejich letité znalosti softwaru, na sebe nenechal dlouho čekat.

„Když to řeknu jednoduše, není to o moc jiné než vinotéky, které běžně vyrábíme pro restaurace. Nebylo pro nás nic těžkého dát je dohromady a vyladit k perfektnímu fungování,“ vysvětluje Voláček, proč se první hotové boxy v joint venture podniku s Payment4U, která pro ně zajišťuje platební služby, začaly testovat už na podzim loňského roku. 

Firmy společně nabízejí několik druhů chlazených (OX.cool) i nechlazených (OX.basic) výdejních boxů včetně kompletního softwaru a zákaznické aplikace. Jsou určeny pro uložení běžných, ale i potravinových zásilek jak pro velké distributory na trhu, tak pro státní správu. Příkladem může být bezdotykové předávání osobních dokumentů či platby pro občany. Platby mohou probíhat hotovostně i bezhotovostně v závislosti na typu systému.

Navíc boxy podporují technologie, jako jsou nesmrtelné QR kódy nebo internet věcí (IoT). „Máme vše propojené se smart city. Máme i aplikace typu zaplacení poplatku za popelnici, za psy. Zkrátka a dobře, jsme obcím a městům schopni dodat komplexní smart řešení,“ říká pětačtyřicetiletý podnikatel, který byznys Contegu o 500 zaměstnancích a třech výrobních závodech po celé republice vede s o dva roky mladším bratrem Vojtěchem.

Conteg tak v budoucnu plánuje se svými doručovacími boxy prorazit i na vesnicích. Ve velkých městech by se novinka měla v pilotních projektech objevit už velmi brzy. Poprvé v Praze, během roku chce ale firma vytvořit rozsáhlou síť výdejních boxů pro své partnery po celém Česku. 

„Jsme velice blízko dohod s několika významnými českými hráči na našem trhu,“ potvrzuje Voláček a jeho plány sahají až za hranice republiky. Zkušenosti má nejen z Německa, Francie nebo Finska, ale také z Ruska či Saúdské Arábie a brzy by se chtěl podívat i do Spojených států. „Už nyní jednáme o expanzi do zahraničí. Kvůli změnám chování nás všech kvůli covidu jsou výdejní boxy ideální platforma pro předání si výrobků prakticky kdekoli na světě.“

Spolumajitel a šéf Conteg Group Vít Voláček | Foto: Luboš Wišniewski

I proto Vít Voláček letos počítá s růstem tržeb celé skupiny na 1,5 miliardy korun. „Chceme vybudovat velkou silnou českou firmu. Nesmíme přemýšlet na úrovni České republiky. Musíme uvažovat minimálně v evropském kontextu,“ uzavírá.